Néhány érv a magániskolák mellett

0
673

Már a nyár elején lezajlottak a beiskolázások, azonban nem ritka, hogy sok család életében a nyár folyamán történnek olyan nagy változások, például munkahely váltás vagy a szülők válása, ami miatt költözésre kényszerülnek, akár az ország másik felébe, így értelemszerűen előállhat az a helyzet, hogy augusztusban ismét az iskolaválasztás döntése előtt állnak.

Mivel az állami intézmények többnyire zsúfoltak, gyakran harminc fölötti osztálylétszámokkal, érdemes körülnézni az alternatív, illetve magániskolák között is.

Az ingyenes állami iskolákkal szemben a magánintézményeknek tandíjat kell fizetni, de aki ki tudja gazdálkodni, annak ez rendszerint megéri, ha figyelembe vesszük a magániskolák nyújtotta előnyöket, pluszszolgáltatásokat.

Elsősorban az szól mellettük, hogy kisebb létszámúak az osztályok, illetve a tanulócsoportok. A tanároknak több idejük és energiájuk jut a tanulókra külön-külön, ami a felzárkóztatásban és a képességek kibontakoztatásában egyaránt előnyös, sőt, a szülőkkel való kapcsolattartás és együttműködés is hatékonyabb lehet ebben a rendszerben. Az állami iskolákra mostanában jellemző felületesség (tisztelet a kivételnek!), a rohamtempóban oktatás helyett a magánintézmények lehetőséget adnak diákjaiknak az élményszerű, elmélyültebb ismeretszerzésre, a tematikus tananyag-feldolgozásra, és ehhez megvannak az eszközeik, infrastruktúrájuk, ami az államiakra egyre kevésbé jellemző, különösen azóta, hogy az iskolákat nem a települések, hanem az állam fenntartásába vonták, és nem jut pénz nemhogy fejlesztésre, de a legalapvetőbb felújítási munkálatokra sem. Hasonló okok miatt egy magániskolának a belső kialakítása is harmonikusabb, családiasabb hangulatot teremthet, például klubszobával, mert a kellemes környezet, a szorongásmentes légkör lehetőséget teremt arra, hogy a tanulók könnyen fogadják be az ismeretanyagot.

Milyen szempontok szerint választhatunk a magániskolák közül? Fontos lehet annak elvi beállítottsága, például egyházi, vagy valamely, általa fontosnak tartott érték mentén haladó, mint hagyományőrző vagy környezetvédelmi. S ezek az iskolák jellemzően szakosodnak (lehet reál vagy humán beállítottságú vagy az idegen nyelvekre fektetik a hangsúlyt), ami nem jelenti azt, hogy vannak tantárgyak, amelyeket elhanyagolnak, csupán célirányosabb felkészülést biztosítanak tanulóik számára azok érdeklődése szerint, a továbbtanulást elősegítve. Így ha már korán kiderül a gyerekről, hogy mi érdekli igazán, abból többet kaphat, mint máshol. Az államiakhoz képest kisebb megkötöttség révén szinte személyre szabottan kínálnak fakultásokat, melyhez már csak a gyereket kell hozzárendelni.

A döntés során azonban minden más megfontolást előzzön meg a gyermek személyiségének figyelembe vétele. Az iskola jellege, fő oktatási koncepciója ne térjen el nagy mértékben a gyermek személyiség típusától, nem biztos például, hogy egy introvertált gyereknek megfelelő választás az olyan iskola, ahol nagy hangsúlyt kap a gyerekek „szerepeltetése”, például prezentációk megtartásával.

A témához kapcsolódó cikkeink és hirdetések az alábbi linkeken találhatók:

MátrixSuli Budaörs

Tópark Alternatív Iskola

PUZZLE Kamaraerdei Kerekerdő Általános Iskola

Creascola Innovatív Nyolcosztályos Gimnázium

SportOvi Nagytétényben

Felvételi előkészítő

Így tanulhatsz meg tanulni

Tehetséggondozás művelődési házban

Ilyen egy színvonalas magántanár

A teljes összeállítás a Budaörsi Napló 2021. augusztusi számában olvasható.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here