„Benne szeretnél lenni a tévében”? És a rádióban, az újságban, a legolvasottabb internetes oldalakon? A mai médiazajból nem könnyű kihallatszani. Különösen nehéz, ha nem bulvárhíreket osztanánk meg magunkról, hanem például egy új üzlet megnyitását, egy új találmányt, egy rangos szakmai elismerést illetve a szakmai tudásunkat; ha az ismertség növelésével a cél a szakmai hitelességünk erősítése.
Mint újságírók, lapszerkesztők tudjuk, hogy mi milyen sajtótájékoztatókra járunk el szívesen, mi mit teszünk be a saját lapunkba szerkesztőségi anyagként. Ezért ügyfeleink sajtókampányait úgy szervezzük meg, a sajtóanyagaikat úgy állítjuk össze, hogy megkönnyítsük a más lapoknál dolgozó kollégáink munkáját.
1. Mi a cél?
- Ismertség növelése
- Megítélés javítása
- Újra pozicionálás
- Új termék bevezetése
2. Mennyi pénze van rá?
- a kp. mivel egészíthető ki (pl. barter)
3. Mi a fő üzenet?
4. Hogyan?
- Sajtótájékoztató
- Sajtóanyagok
- Egyedi interjúk
5. A célcsoport és ahhoz a megfelelő médiumok hozzárendelése
Helyiek olcsóbbak és célzottabbak; minél közelebb van egymáshoz a szerkesztő és a pénzügyi vezetés, annál könnyebb csomagban tárgyalni a sajtóanyag ingyenes megjelenéséről, a PR cikkről és a hagyományos hirdetésről.
6. Eredményesség mérése
- A példányszám nem azonos az olvasottsággal, és nincs mindig egyenes arányban az eredményességgel
- Kupon? nem minden esetben ad valódi képet
Ha a célcsoportod Budaörs, a Budaörsi Napló gyakran működik együtt más, helyi médiával, melyek:
Budaörs Rádió, Budaörsi Televízió, Buda Környéki Televízió, és a volt budaörsi kistérség (Törökbálint, Biatorbágy, Páty, Telki stb. + Érd és a fővárosi kerületek) online és offline sajtótermékei.
PR cikkek
Fogalmi problémák – köznapi jelentése a „fizetett cikk”.
Különösen árt a PR-szakmának a médiában megjelent sok színvonaltalan reklámfogalmazvány, melyek miatt a PR cikk az igénytelen cikk szinonimájává lett.
Céljai többek között:
- megismertetni az adott szervezetet és tevékenységét vagy részeredményeit
- pozitívan megváltoztatni a szervezetről az olvasók (célcsoport) véleményét (nem direkt módon, hanem indirekten)
- érdeklődés felkeltése
Mit tartalmazhat?
szöveg, képek, videó, linkek (elérhetőségekre), alkalmazás (pl. kalkulátor)
Felépítése:
mint egy normál cikk
Cím:
Utaljon a célcsoport egy olyan problémájára, amit a cikkben említett termék/szolgáltatás megold + keresőoptimalizáláshoz kulcsszavak.
Lead:
rövid összefoglaló
Szöveg:
Az adott termék/szolgáltatás bemutatása, a termékkel kapcsolatos statisztikák, vásárlói visszajelzések, mitől különleges, mitől más, és hol érhető el. A célközönség említése, kinek szól, kinek a problémáit oldja meg a termék/szolgáltatás? Akciók. Infó a megszólaló szakértelméről, eddig elért eredményeiről. Jövőbeli tervek stb.
Legyen rövid, lényegre törő, illetve akár keretbe kiemelve felsorolások.
A hitelesség érdekében:
Legyen benne a cikk írójának a saját tapasztalata (ajánld fel, hogy próbálja ki!).
Fotó:
Inkább több, mint kevesebb, de ne reklámfotó, hanem riportkép és emberek!
Vitatott kérdések a szakmában:
PR cikk-e a tanácsadói sorozat?
Aláírja-e a szerző vagy (x), betehető-e a cím és elérhetőség, a logó stb.?
Minden esetben egyeztetni kell, mint megrendelő jogod van elkérni megjelenés előtt, felhívni a figyelmet a szakmai pontatlanságra, de ahhoz, hogy maradjon cikk és ne reklámszöveg, érdemes a szerkesztő tanácsait elfogadni.