Sajtókampányok tervezése és lebonyolítása

„Benne szeretnél lenni a tévében”? És a rádióban, az újságban, a legolvasottabb internetes oldalakon? A mai médiazajból nem könnyű kihallatszani. Különösen nehéz, ha nem bulvárhíreket osztanánk meg magunkról, hanem például egy új üzlet megnyitását, egy új találmányt, egy rangos szakmai elismerést illetve a szakmai tudásunkat; ha az ismertség növelésével a cél a szakmai hitelességünk erősítése.

Mint újságírók, lapszerkesztők tudjuk, hogy mi milyen sajtótájékoztatókra járunk el szívesen, mi mit teszünk be a saját lapunkba szerkesztőségi anyagként. Ezért ügyfeleink sajtókampányait úgy szervezzük meg, a sajtóanyagaikat úgy állítjuk össze, hogy megkönnyítsük a más lapoknál dolgozó kollégáink munkáját.

Referenciánkat e-mailben elküldjük!
S íme néhány megfontolandó jó tanács:

1. Mi a cél?

  • Ismertség növelése
  • Megítélés javítása
  • Újra pozicionálás
  • Új termék bevezetése

2. Mennyi pénze van rá?

  • a kp. mivel egészíthető ki (pl. barter)

3. Mi a fő üzenet?

4. Hogyan?

  • Sajtótájékoztató
  • Sajtóanyagok
  • Egyedi interjúk

5. A célcsoport és ahhoz a megfelelő médiumok hozzárendelése

Helyiek olcsóbbak és célzottabbak; minél közelebb van egymáshoz a szerkesztő és a pénzügyi vezetés, annál könnyebb csomagban tárgyalni a sajtóanyag ingyenes megjelenéséről, a PR cikkről és a hagyományos hirdetésről.

6. Eredményesség mérése

  • A példányszám nem azonos az olvasottsággal, és nincs mindig egyenes arányban az eredményességgel
  • Kupon? nem minden esetben ad valódi képet

Ha a célcsoportod Budaörs, a Budaörsi Napló gyakran működik együtt más, helyi médiával, melyek:

Budaörs Rádió, Budaörsi Televízió, Buda Környéki Televízió, és a volt budaörsi kistérség (Törökbálint, Biatorbágy, Páty, Telki stb. + Érd és a fővárosi kerületek) online és offline sajtótermékei.

PR cikkek

A PR cikk hírértékűvé formált üzenet, és eredetileg nem kerül pénzbe. A mai magyarországi gyakorlatban azonban jellemzően fizetni kell érte.

Fogalmi problémák – köznapi jelentése a „fizetett cikk”.

Különösen árt a PR-szakmának a médiában megjelent sok színvonaltalan reklámfogalmazvány, melyek miatt a PR cikk az igénytelen cikk szinonimájává lett.

Céljai többek között:

  • megismertetni az adott szervezetet és tevékenységét vagy részeredményeit
  • pozitívan megváltoztatni a szervezetről az olvasók (célcsoport) véleményét (nem direkt módon, hanem indirekten)
  • érdeklődés felkeltése

Mit tartalmazhat?

szöveg, képek, videó, linkek (elérhetőségekre), alkalmazás (pl. kalkulátor)

Felépítése:
mint egy normál cikk

Cím:
Utaljon a célcsoport egy olyan problémájára, amit a cikkben említett termék/szolgáltatás megold + keresőoptimalizáláshoz kulcsszavak.

Lead:
rövid összefoglaló

Szöveg:
Az adott termék/szolgáltatás bemutatása, a termékkel kapcsolatos statisztikák, vásárlói visszajelzések, mitől különleges, mitől más, és hol érhető el. A célközönség említése, kinek szól, kinek a problémáit oldja meg a termék/szolgáltatás? Akciók. Infó a megszólaló szakértelméről, eddig elért eredményeiről. Jövőbeli tervek stb.

Legyen rövid, lényegre törő, illetve akár keretbe kiemelve felsorolások.

A hitelesség érdekében:
Legyen benne a cikk írójának a saját tapasztalata (ajánld fel, hogy próbálja ki!).

Fotó:
Inkább több, mint kevesebb, de ne reklámfotó, hanem riportkép és emberek!

Vitatott kérdések a szakmában:
PR cikk-e a tanácsadói sorozat?
Aláírja-e a szerző vagy (x), betehető-e a cím és elérhetőség, a logó stb.?

Minden esetben egyeztetni kell, mint megrendelő jogod van elkérni megjelenés előtt, felhívni a figyelmet a szakmai pontatlanságra, de ahhoz, hogy maradjon cikk és ne reklámszöveg, érdemes a szerkesztő tanácsait elfogadni.