Ne legyen sok a reklám?

0
140

Szubjektív

Kaptam egy jó szándékú olvasói levelet

Ne tengjen túl a reklám a műsorban, az újságban, ugyanakkor fizesd ki a műsorszórás díját, a nyomdaköltséget, a dolgozóidat, és a ki tudja hányféle adót, járulékot. Miközben állami támogatásra vagy a reklámbevételeken kívül más forrásra aligha – vagy szerencsés esetben a költségeidhez képest csekély mértékben – számíthatsz. Viszont a tartalmad legyen „közszolgálatibb” az annak nevezett közszolgálatinál, azaz a valójában kormánypropagandává süllyedt állami médiánál.

Az aktuális hírek szerint újabb és újabb országos „ellenzéki” lapok, csatornák szűnnek meg. Az idézőjel nem véletlen. Hiszen egy normális világban a sajtó független, nem kormánypárti és nem ellenzéki. De nem erről szeretnék most írni. Ahogy arról sem, hogy ott, ahol időközi helyi választásokat tartanak, a kormánypárti jelölttel szemben indulók arra panaszkodnak, nem kapnak bemutatkozási lehetőséget a település, a kerület lapjában, tévéjében. Budaörsön ez nincs így. Rákanyarodnék tehát arra, amiért ezt a cikket elkezdtem: kaptam egy jó szándékú olvasói levelet, melyben Marianne ezt írja: „Jól néz ki a lap. Egyetlen megjegyzésem, ami engem zavar, hogy a hirdetések elnyomják a cikkeket. Túl nagyok és harsányak. Kár lenne, ha csak – minőségi tartalma ellenére – hirdetési újságnak tartanák. Javasolnám a nagy reklámokat kisebbre venni, talán többet egy oldalra.” Természetesen a hirdetések akkorák, amekkorában az érte fizetőkkel – akiknek köszönhetően a lap megjelenthet – megállapodunk. Ugyanakkor a levélíró fontos problémát vetett fel, hiszen mi is naponta tesszük fel magunknak a kérdést, hogy: fizessük-e meg inkább a magasabb reklámtartalom miatt kötelezővé tett „termékdíjat” és a magasabb nyomdai áfát, vagy próbáljuk tartani az 50 százalék feletti tartalomszolgáltatás arányát, ám akkor miből fizetjük ki a sok-sok egyéb költséget, ami a lapkiadással illetve általában a vállalkozásokkal kapcsolatban felmerül.

Tudom, ez a dilemma nem az olvasókra tartozik, hanem a kiadónak kell megtalálnia az egyensúlyt. De higgyék el, nagyon nehéz! Régen a szerkesztők és a kiadó vezetője egymással vitatkoztak, érveltek, az egyik a szakmai minőségért, a másik a gazdaságosság érdekében. A mi esetünkben egy kis családi vállalkozásban ez a két funkció ilyen élesen nem válik szét. Ami biztos: a szakmai színvonalat szeretnénk bármi áron megtartani, hiszen ezért hoztuk létre több mint két és fél évtizede a Budaörsi Naplót. Ráadásul a valódi, üzleti megfontolásból hirdetőink is azt a médiumot részesítik előnyben, amelyiknek olvasói is vannak.

Köszönjük tehát, ha olvassák a cikkeinket, akár nyomtatásban, havonta, akár online itt az interneten! A hirdetéseket pedig vagy lapozzák át, vagy szerencsésebb, ha elteszik, hátha hamarosan éppen a kínált szolgáltatásra lesz szükségük.