Legyen a gyerek boldog, aktív és tanulni vágyó – Tanodák, tanulócsoportok

0
2408

„Ha ránézek az egyik gyerekre, akkor tényleg lássam őt” – mondja az egyik tanuló-csoport vezetője. „Az oktatás ne a tanulás útjában álljon” – fogalmazza meg a céljukat egy másik lehetőséget kínáló szülő. „Nem konkrét alternatív módszert, hanem egy tanítási/tanulási alternatívát szeretnénk nyújtani” – teszi hozzá egy harmadik intézmény vezetője.  Közös vonásuk a kis létszámú csoportok és az, hogy a gyermekek játszva tanulnak velük.

Az óvodáskorú gyerekek szülei egyre korábban kezdenek el azon gondolkozni, milyen iskolában kezdje majd a tanulást a csemetéjük. A választásban általában nincsenek nagy segítségükre a folyosói pletykák, hiszen minden intézményről lehet jót is, rosszat is hallani, így legtöbben a nyílt napok tapasztalatai alapján hozzák meg döntésüket. Vannak azonban olyan családok, amelyek kategorikusan elutasítják az állami intézményeket, és a nem hagyományos módszerek, az alternatív oktatás felé fordulnak, ahol a gyermek személyre szabott törődést, figyelmet kap, hiszen ezt az általános iskolákban szokásos 25-30 fős osztálylétszám mellett szinte lehetetlen kivitelezni.  S vannak olyan szülők is, akik saját magunkban éreznek elég bátorságot és elhivatottságot ahhoz, hogy tanodát alapítsanak a gyermekeik és a hasonlóan gondolkodó családok gyermekei számára.

Budaörs környékén négy ilyen magánintézményt találtunk, ahol a gyerekek hivatalosan „magántanulói státusban” egy állami befogadó iskolába járnak a féléves és éves vizsgákra, a bizonyítványt hivatalosan tehát ott kapják, de az oktatásuk a tanodákban zajlik, melyek közös vonása tehát a kis létszámú csoportok és az, hogy a kreativitást helyezik előtérbe és a gyermekek szabadságát meghagyva, játszva tanulnak velük.

A Puzzle Képességfejlesztő Tanoda és Kamaraerdei Kerekerdő Óvoda a Kamaraerdei Ifjúsági Park hathektáros területén található. (FRISSEBB CIKKÜNK RÓLUK: ITT) Az intézményben jelenleg óvoda üzemel és iskola-előkészítő foglalkozásokat tartanak. Az utóbbiban jelenleg tizenöten tanulnak 5-5 fős csoportokban, és a harmadik vagy negyedik „óvodai évben” vehetnek részt ezen a gyerekek. Az aktív tanulás délelőtt zajlik, a délután a játéké és a sporté, többek között tánc, sakk, dzsúdó, úszás, labdajátékok, kerékpározás, futás.
„Mi kerestük és minden gyermekhez meg is találtuk a kulcsot, minden gyermekkel bizalmi kapcsolatot építettünk ki” – jelentették ki egybehangzóan az itt tanító pedagógusok. Azt vallják, hogy a gyermekek nem csak tőlük, hanem a társaiktól is sokat tanulnak, és egymást is segítik a fejlődésben. „Arra törekszünk, hogy családias legyen a légkör, és ha ránézek az egyik gyerekre, akkor tényleg lássam őt” – mondta Zsidó Blanka gyógypedagógus, aki egyben az egyik előkészítő-csoport tanítónője, valamint terápiás kutyájával részt vesz a gyerekek fejlesztésében is.
Ősszel indul az első alsós évfolyam (1-4. osztály), amivel évek óta dédelgetett nagy álom valósul meg. A nyílt napokon (március 7-8-9., ez már lapzártánk utáni időpont), az érdeklődők megismerhetik az iskolát, az ott dolgozó pedagógusokat, és részt vehetnek a foglalkozásokon is.
„Azt szeretnénk, hogy tanítványaink boldog gyerekek legyenek, hogy szeressék meg a munkát és azt, hogy a munka örömforrás. Ugyanakkor azt is megtapasztaltatjuk velük, hogy a sikerélmény nem magától jön, azért dolgozni kell” – tette hozzá Tóka Zoltánné Györgyi néni, aki tanítónőként hosszú évekig dolgozott a budaörsi önkormányzati és egyházi iskolákban is, nyugdíjasként pedig évek óta vesz részt a Puzzle életében.  „Szeretnénk Budaörs oktatási vérkeringésének az aktív részesei lenni” – szögezte le.

A Re-Crea Tanodákból több is van az országban, városunkhoz legközelebb Diósdon. Teljesen új alapokra helyezik az iskolai oktatást, a nevelést, „hogy az oktatás ne a tanulás útjában álljon” – mondja a diósdi intézményt alapító Gády-Kayser Lilla. Szülőként érezte úgy, hogy erre szükség és igény van. „Célunk, hogy a gyerekek boldog felnőtté váljanak, akik akkor már tudják, hogy mit szeretnek csinálni, miben jók és erre akár egy saját vállalkozást is fel tudnak építeni” – emelte ki kérdéseinkre válaszolva. A diósdi tanoda 2016 őszén indult, a nyilvános tanulócsoportja megtalálható a facebookon, és egyelőre két csoporttal, összesen 12 gyermekkel és egy-egy pedagógussal, mentorral működnek.  A harmadik csoport is alakul már, a nyílt napon (április 3-án és 10-én) az érdeklődők bekukkanthatnak majd a tanoda életébe és beszélgethetnek a tanárokkal és a szervezővel.

A Budai Gyerekcentrum – Aktív Iskola idén szeptemberben indul. Előzménye a budaörsiek által is jól ismert Kinderzentrum, Budakeszin. Zöldövezetben, egy 3000 négyzetméter nagyságú telken, erre a célra felújított épületben fogadják a gyerekeket. A tanulócsoport szintén szülői kezdeményezésre jött létre, mert ahogy Fazekas Andrea, a csoport alapítója fogalmaz: „nem egy hagyományos értelemben vett, konkrét alternatív módszert, hanem egy tanítási/tanulási alternatívát” szeretnének nyújtani.  Az alsósok, a 6-10 évesek illetve felsősök, a 11-14 évesek tanulnak majd együtt, csoportonként 12-15-en. Az oktatási programjuk fontos része a többnyelvűség (angol, német és francia) kialakítása. Továbbá az alapkészségek, a kreatív problémamegoldó készség, a kooperációs készség, a hatékony kommunikáció, a felelősségteljes internethasználat, a magas szintű számítógépes ismeretek, a művészetek iránti érdeklődés felkeltése áll a középpontban. Mindezt játékosan, rendszeres mozgással és az egészséges életmód kialakítására törekedve. „Mi nem tankönyveket tanítunk meg, hanem az ismeretek és a tudás megszerzésének a fontosságát mutatjuk meg. Megtanítjuk a gyereket arra, hogy mit hogyan tudnak elsajátítani, mit hol találhatnak meg. S célszerűen mindenki a saját, egyéni tempójában halad. Workshopok és projektek formájában, érdekes feladatok és gyakorlatok közben mutatjuk meg a gyerekeknek a körülöttük levő világot, a lehetőségeket és ösztönözzük őket a folyamatos önfejlesztésre”  – foglalta össze a lényeget Fazekas Andrea.

Szintén idén őszre tervezi az indulását a budaörsi KettőPontNulla névre keresztelt tanulócsoport, amelynek megálmodója Kalovits-Ruzsonyi Ágnes, akinek a nevéhez több érdekes és ismert helyi kezdeményezés kötődik. A tervek szerint 12-14 fős csoportokkal indulnak majd, több korosztályban, és a csoportokban egy-egy mentor segíti a gyerekeket.
A délelőttök közös beszélgetéssel és jógával indulnak, élmény- és projektalapú tanulással folytatódnak, délután pedig a különböző kézműves és sportfoglalkozások, programozás, sakk, dráma, csillagászat és más hasonló foglalkozások között lehet válogatni. Nagy hangsúlyt fektetnek a kreativitásra, a nyelvtanulásra, a drámapedagógiára, valamint a művészeti nevelésre. A kezdeményezők szerint fontos, hogy a gyermekek szabad, békés, szeretetteljes légkörben tudjanak ismereteket szerezni, értsék a logikai, ok-okozati összefüggéseket, legyenek szociálisan érzékenyek és környezettudatosan nevelkedjenek. És persze mindenekelőtt boldogok legyenek!  Ha az ötlet beválik, a budaörsi után, illetve részben már azzal párhuzamosan, szülői összefogással KettőPontNulla tanulócsoportokat hoznának létre Biatorbágyon, Budakeszin, Ürömön, Érden és Szigetszentmiklóson is. Az érdeklődők számára a következő megbeszélés március 22-én lesz a budaörsi PostART-on.

Ezekből a tanulócsoportokból a kínálat ugyan még korántsem olyan széles, mint a Budaörsön és környékén található állami iskolákból, és az árakról sem kérdeztük az alapítókat, amikor a szülők most tavasszal dönteni fognak arról, hogy hova is járassák majd szeptembertől a gyerekeiket, ne feledjék: csak olyan intézmény vagy tanoda mellett tegyék le a voksukat, amelyik ugyanolyan értékeket képvisel és tart fontosnak, mint a családjuk! Így a kisgyermek könnyebben megtalálja majd a helyét és biztonságban fogja magát érezni, amely elengedhetetlen a fejlődéshez.

/A képek a Puzzle Képességfejlesztő Tanodában készültek/

Fotók:Petőházi Emese

A jogszabályi háttér
Az alternatív oktatási intézmények, iskolák fogalmát a 2011. évi CXC. A nemzeti köznevelésről szóló törvény határozza meg. Eszerint „…alternatív óvoda, alternatív iskola az az óvoda, iskola, amely nem hagyományos pedagógiai módszerekkel végzi nevelő és oktató munkáját”. Az alternatív óvodák, iskolák (pl.: Waldorf, Kincskereső, Rogers stb.) az általuk készített és az oktatásért felelős miniszter által jóváhagyott óvodapedagógiai programban, kerettantervben meghatározottak szerint készítik el pedagógiai programjukat.” Az alternatív iskoláktól el kell különíteni az ebben a cikkben is tárgyalt, úgynevezett tanulócsoportokat, amelyek nem „iskolák”. Ezekben a gyermekek jogilag magántanulói státusban vannak egy adott „anyaintézményben”, de ott csak a vizsgákat teszik le, amelyekre a tanulócsoportban készülnek fel egy vagy több mentor, illetve esetenként szaktanár segítségével. Az „anyaiskolákat” jellemzően a tanulócsoportokat szervezők kutatják fel és tartják velük a szakmai illetve a munkakapcsolatot