A háziorvosok átlagéletkora Budaörsön is magas, de nincs betöltetlen praxis

0
730

Budaörs egészségügyi ellátása, az ellátás szervezése Kövesdi Gabriella, a városháza szociális- és egészségügyi irodájának a vezetője szerint jobb, mint az országos átlag. Bár a háziorvosok életkora nálunk is magas, szemben az országos problémával, nincs betöltetlen praxis. Az interjúból egyebek között kiderül, hogy a védőnők szerepe a gyermekvédelem területén is meghatározó.

A tízfős szociális- és egészségügyi irodához tartoznak többek között a pénzbeli szociális ellátások, a lakásügyek, a szociális és gyermekvédelmi intézmények, az ellátási szerződések. Az egészségügy területéről pedig ők fogják össze a háziorvosokat, a védőnőket és tartják a kapcsolatot az egészségügyi központtal. Kétrészes cikkünk első részében  a szociális ellátásokról beszélgettünk Kövesdi Gabriella irodavezetővel, és mint ígértük, most a háziorvosok és a védőnők munkájának az áttekintésével folytatjuk.

Hogy látja Budaörs egészségügyi helyzetét, mint az önkormányzat egészségügyi és szociális irodájának a vezetője?

Budaörs egészségügyi ellátása, az ellátás szervezése véleményem szerint az országos átlagnál jobb. Nálunk minden alapellátási körzet betöltött, illetve egy körzetben helyettesítéssel oldjuk azt meg, az összesen 12 felnőtt háziorvosi, 6 gyerekorvosi és 8 fogorvos praxisban. (Ebben az önkormányzattól független magánrendelők természetesen nincsenek benne – a szerk.) A Budaörsi Egészségügyi Központban működő járóbeteg-szakellátás keretében pedig valamennyi szakrendelés elérhető, és az egynapos sebészeti ellátás pluszszolgáltatás. Az előjegyzési időknél sajnos ismert, hogy vannak problémák, de az utóbbi pár hónapban javult az ellátásszervezés és az üzemeltető Jump Consulting kft. folyamatosan dolgozik az előjegyzési idő csökkentésén. A legfőbb akadálya, hogy az állam által finanszírozott úgynevezett ellátási óraszámok éve óta nem emelkednek. Az országban jelenlévő orvos- és asszisztenshiány azonban Budaörsöt szerencsére nem érinti. A sorban állásnak oka lehet még, hogy a környező településekről is sokan veszik igénybe a budaörsi ellátást, így óriási betegforgalmat bonyolít az egészségügyi központ. Ám míg több fővárosi kerületben például a laboratóriumi vizsgálat is előjegyzéssel működik, Budaörsön, bár időnként várni kell, de aki reggel odamegy, annak leveszik a mintát és a vizsgálattól függően akár még aznap eredményt kap a páciens vagy a háziorvosa e-mailen.

Mi a feladata ezen a területen az önkormányzatnak, illetve az irodának?

A háziorvosokkal, tekintettel arra, hogy vállalkozók, az önkormányzat úgynevezett feladat ellátási szerződést köt és a mi feladatunk ezek elkészítése, a teljesítés figyelemmel kísérése, a háziorvosokkal a napi kapcsolattartás. Hozzánk kerülnek az esetleges lakossági panaszok, amiből néhány van évente, elsősorban a várakozási idő miatt, és mi kivizsgáljuk ezeket. Illetve a háziorvosok hozzánk jelentik be a távollétüket, a helyettesítésüket, amit a városháza hivatalos honlapján is megjelentetünk.

Már említette, hogy nálunk nincs betöltetlen praxis. De vajon az orvosaink átlagéletkora miatt nem lesz ilyen hamarosan? S van-e jelentős különbség az orvosok leterheltsége között?

A háziorvosok átlagéletkora Budaörsön is magas, mintegy 60 év, de az utóbbi években három fiatal háziorvos jött és két fiatal gyermekorvos, illetve két fiatal fogorvos vásárolt itt praxist. A háziorvosi körzetek utca szerint és lakosságszámra vannak lebontva és a felnőtt- vagy gyerekorvos köteles a területére bejelentkezett beteget ellátni. De mivel szabad orvosválasztás van, és a beteg bárkinek leadhatja a kártyáját, eszerint van is a háziorvosok között különbség, vagyis egy-egy orvosnál különböző számú kártya van, 800-tól 4000-ig. A finanszírozás egyébként lakosságszám és kártyaszám alapján történik, 1500 főig optimális, mert e fölött már degresszív a finanszírozás. Így vannak túlterhelt háziorvosok, akiknél esetenként sokat kell várni a rendelési időben.

A háziorvosok több mint 25 éve egyéni vállalkozások. Vagyis az övék az ingatlan vagy bérlik, és nekik kell a saját eszközeikről gondoskodni. Viszont a praxisát az önkormányzat jóváhagyásával értékesítheti. Hogy is  van ez?

A háziorvosok úgynevezett praxisjoggal rendelkeznek, melyet szabadon adhatnak és vehetnek. Az önkormányzatnak azonban előzetesen nyilatkoznia kell arról, hogy miután az adásvétel létre jön, akkor a vevővel megköti-e a területi ellátási kötelezettségre  a szerződést. Budaörsön még nem fordult elő, hogy  az önkormányzat megakadályozott volna egy ilyen adás-vételt.

A szakrendelő üzemeltetését a budaörsi önkormányzat vállalkozásba adta. A Fidesz javaslata az volt, hogy  az önkormányzat inkább maga végezze ezt a tevékenységet. Ön szerint milyen érvek vannak az egyik és a másik megoldás mellett, illetve ellen?

Egy költségvetési szerv működtetése és fenntartása jelentős kiadásokkal jár. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK, az OEP “utódja” – a szerk.) csak a közvetlen betegellátást finanszírozza. Az épületfenntartás, a műszerbeszerzés, a humánerőforrás költségei például teljes egészében az önkormányzatot terhelnék. Csak vezetés szintjén alkalmazni kellene főigazgatót, orvosigazgatót, ápolási igazgatót, gazdasági igazgatót és a további szükséges adminisztrációs személyzetet. Az önkormányzatnak is jóval nagyobb apparátussal kellene irányítania egy költségvetési szervet. Egy ilyen intézmény önkormányzati működtetése 100 milliós nagyságrendű lenne és akkor még nem számoltuk a különböző orvosi eszközök beszerzését, üzemeltetését, pótlását. Az önkormányzat jelenlegi költségvetési helyzetében nem találok érvet az önkormányzati működtetés mellett. Az elmúlt 16 év azt bizonyította, hogy 2001-ben az önkormányzat jó döntést hozott, amikor a kiszervezés mellett döntött. Néhány éve egyébként ezt az Állami Számvevőszék is példaértékűnek nevezte a budaörsi működtetési formát.

A budaörsi védőnők szintén az iroda felügyelete alá tartoznak. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Budaörsön 15 védőnő dolgozik és közülük 4 főállású iskolavédőnő. Minden álláshely betöltött. A védőnők az önkormányzat alkalmazásában állnak, mint közalkalmazottak, a mindennapi munkavégzésükhöz szükséges ügyeiket mi szervezzük, itt írjuk ki a szabadságukat, biztosítjuk a munkavégzésükhöz a feltételeket. A védőnők szakmai felettese azonban az Érdi ÁNTSZ szakmai vezető védőnője, aki félévente ellenőrzi a munkájukat.

Mi a véleménye arról, hogy az állam, illetve a kormány egyre több plusz feladatot bíz rá a védőnőkre, például a védőoltások terén (HPV elleni)?

Tény, hogy a védőnők tavaly ősz óta jelentős adminisztratív feladatokat kaptak. Jóval több úgynevezett státusvizsgálatot kell végezniük a gyermekeknél és nagyon sok időigényes kérdőívet kell kitöltetniük a családokkal. S bár a védőnők törvényi feladata lett a méhnyakrák szűrés is, Budaörsön ezt a nőgyógyászok ellátják. A védőnők szerepe azonban meghatározó a gyermekvédelem területén is, tekintettel arra, hogy ők ismerik a családokat és probléma esetén időben jelezni tudnak a gyermekjóléti szolgálatnak. Valóban sok tehát a feladatok. De hogy ez ne okozzon fennakadást, Budaörsön az önkormányzat évente felülvizsgálja a védőnői körzeteket és az utóbbi években három fővel emeltük a védőnők számát, hogy csökkentsük a túlterheltségüket. Továbbá az állami finanszírozáson felül az önkormányzat jelentős forrást biztosít a védőnők anyagi elismerésére, illetve a munkafeltételeik javítására is.