Elektromos busz: minden az aksik fejlesztésétől függ

0
29

Tisztán elektromos meghajtású, csuklós Mercedes-Benz eCitaro G áll ideiglenesen forgalomba a gyáli körjáratokon – közölte a Volánbusz tegnap. Eközben egyre többen állítják, hogy az elektromos busz – néhány kivételes helyzetet leszámítva – rossz ötlet, vannak jobb alternatívák, ezért nem ebbe az irányba kellene mennünk.

A tesztüzemben közlekedő autóbuszt június 16-án a 84 E vonalán, június 10-15. között pedig az 55-ös vonalon próbálhatják ki díjmentesen az utasok – tette közzé a Volánbusz, amelyik Budaörsön is szolgáltat és a járműtípus szóló változatából 40 buszt üzemeltet a fővárosi agglomerációban. Mint közleményükből kiderül,  mostani tesztjármű teljesen elektromos meghajtású csuklós autóbusz, amelynek használata a kifejezetten nagy forgalmú útvonalakon ajánlott. Az elektromos autóbusz teljes hosszában alacsonypadlós, 18,1 méteres, légkondicionált, 3 ajtós, csuklós változat. Az autóbuszban 43 ülő- és 81 állóhely van, valamint öt lehajtható ülés is található benne. A légkondicionált jármű kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, LED-es belső világítással és USB-töltőkkel biztosítja az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását.

A Zöld busz programban a szóló elektromos autóbusz után az Omnibus Hungária Kft. és konzorciumi partnere, az Inter Traction Electrics Kft. két vidéki városban nyújtott lehetőséget a Mercedes-Benz eCitaro G csuklós elektromos autóbusz tesztelésére. A jármű először Szolnokon a Volánbusz üzemeltetésében, majd Debrecenben, a DKV Zrt.-nél állt forgalomba, ahol a két-két hetes tesztidőszak alatt a mindennapokban is kipróbálhatták az utasok.
Ezután az autóbusz “saját lábon”, töltés nélkül tette meg a több mint 240 kilométeres Debrecen-Budapest távolságot, hogy a két vidéki város után a fővárosban is forgalmi környezetben próbálhassa ki a BKV Zrt. A Budapesti Közlekedési Központ járatain folytatott teszt utolsó napján egy “végkimerültségig” tesztnek vetették alá a járművet, amikor a csuklós autóbusz a budapesti forgalomban 264 kilométer futás után még mindig 9 százalékos töltöttséget mutatott. A magyarországi tesztprogram utolsó állomásaként a Volánbusz a budapesti agglomerációs útvonalakon teszteli az autóbuszt.

A közlemény szerint a Volánbusz a MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági céljaival összhangban az autóbuszállomány fiatalítása mellett fokozatosan a zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek, köztük egyre több elektromos autóbusz forgalomba állításával.

A Zöld busz programban elnyert támogatásnak köszönhetően 40 szóló kivitelű, Mercedes-Benz eCitaro már üzembe állt Budakeszi, Budaörs és Törökbálint térségében. Székesfehérvárra hamarosan 12 ELECTROBUS 120.EL típusú, Győrbe 13, Zalaegerszegre 11, Szolnokra 10, Szegedre 8 és Egerbe pedig 6 B.V. BYD K9UD típusú elektromos jármű érkezik. A Volánbusz – tervei szerint az önkormányzatokkal együttműködve -a jövőben újabb elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésére nyújt be pályázatokat.

A közleményben megjegyezték, a csuklós kivitelű Mercedes-Benz eCitaro G tesztüzeme jó lehetőség arra, hogy a közlekedési vállalat szakemberei további tapasztalatokat gyűjtsenek a zöldflotta sikeres üzemeltetéséhez. A cél, hogy az egyre több környezetkímélő, korszerű és kényelmes autóbusz állhasson az utasok szolgálatába a jövőben – írták.

A fenti hírhez kiegészítés, hogy eközben egyre többen állítják, hogy az elektromos busz – néhány kivételes helyzetet leszámítva – rossz ötlet, vannak jobb alternatívák, ezért nem ebbe az irányba kellene mennünk. Az elektromobilitás egyik legnagyobb hazai szkeptikusa az akadémikus Hanula Barna, aki egyebek között azt állítja, hogy az akkumulátorok rendszeresen kigyulladnak, az elektromos buszokban még az autókénál is nagyobb akkumulátor van, és a nagyobb akkumulátor nagyobb tüzet jelent.

Más elemzésekből azonban derül ki, minden az aksik fejlesztésétől függ, mert a terjedésük legfőbb akadályát az akkumulátor teljesítménye és költségei jelentik. Ennek csökkentésére nyolc országban tíz másodperces töltésű szuperkondenzátorral rendelkező autóbuszok állnak rendelkezésre, emellett több rendszer is folyamatos töltési lehetőséget biztosít. A buszmegállókba beépített töltőegységek várhatóan 80%-kal kevesebb akkumulátor használathoz vezetnek. Ha figyelembe vesszük az akkumulátorok várható árcsökkenését is, akkor az akkumulátorköltség az autóbuszok üzemeltetési költségének kevesebb, mint 6%-ra csökkennek 10 éven beül. Ezzel pedig a nap is közeleg, amikor a tisztán elektromos buszok ára azonos lesz a dízelekével. Utóbbiak növekvő költségei is elősegíthetik a folyamatot, mint például a károsanyag-kibocsátás csökkentési kötelezettségével kapcsolatos terhek.

Kapcsolódó cikkünk: https://budaorsinaplo.hu/ilyenek-lesznek-az-uj-buszok-a-40-es-vonalan/

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here