Ilyenek lesznek az új buszok a 40-es vonalán

0
555

Még nem érkeztek meg az új buszok a 40-es járatcsalád vonalán Budaörsre, de már csak rövid ideig kell rájuk várni.

Azt, hogy új buszokat kapunk, elsőként Vitézy Dávid (2020 februárja óta a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Feladata többek között Budapestet és agglomerációját érintő állami városfejlesztési és közlekedési beruházások irányítása) osztotta meg a közösségi oldalán, júliusban: „Magyarország legnagyobb új elektromos buszflottája érkezik Budapestre és az agglomerációba! A Volánbusz Zrt. által 40 darab új elektromos busz szállítására kiírt tenderen a Mercedes eCitaro győzött. A közbeszerzési eljárás ma közzétett eredménye szerint így tehát Európa legmagasabb színvonalú, vadonatúj technológiát képviselő elektromos buszai érkeznek a budai agglomerációba. Az új, alacsony padlós, klimatizált, a budapesti hálózathoz igazodva világoskék színű elektromos buszok a Budakeszire közlekedő 22-es és a Budaörsre közlekedő 40-es buszcsalád járatain állnak majd forgalomba. A budai agglomerációban az elektromos buszok forgalomba állítását a Zöld Busz Program keretében Fürjes Balázs és Menczer Tamás államtitkár kezdeményezték, a járatokat működtető Volánbusz ezt követően indította a projektet. A beszerzés értéke 8,1 milliárd forint, a 10 éves szűkített élettartam-költséget figyelembe véve.”

Majd néhány napja Fürjes Balázs is Facebook posztban tájékoztatott arról, hogy az első 5 busz megérkezett a közlekedési társasághoz. „A megújult városi buszflottákkal nemcsak a szolgáltatás színvonala növekszik, hanem a budai közlekedés is tovább zöldül: a zéró károsanyag kibocsátásnak köszönhetően tisztább lesz a levegő, csökken a zajszennyezés. (…) A Zöld Busz Program országos. Az agglomerációs járatok mellett Magyarország legnagyobb új elektromos buszflottája, összesen 123 új elektromos busz áll szolgálatba Egerben, Győrben, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Zalaegerszegen, Miskolcon, Pécsett és Veszprémben.” 

Wittinghoff Tamás budaörsi polgármester a jó hírt a „Budaörsiek” Fb. csoportban Czuczor Gergely bejegyzése alatt így kommentálta: „Ennek én kifejezetten örülök. Az elmúlt évtizedben több próbálkozásunk volt, többek között Törökbálinttal (fideszes, szóval senki ne keressen politikai susmust!), de sajnos egyik sem bizonyult életképesnek. Arról persze lehetne beszélni, hogy egy ilyen kérdést miért a Fidesz új OGY képviselőjelöltje „kezdeményez”, s erről az önkormányzattal miért nem tárgyalt senki, annak ellenére, hogy pl. Vitézy Dáviddal voltak egyeztetéseink, ezt fedje a jótékony homály. Nyilván nem tartozik rá… De ez már csak ilyen ország, a busznak meg örüljünk! Ha még a törvénytelenül elvont, most már közel 10 milliárdot is visszakapnánk (pár busz kijön belőle), még nagyobb lesz az öröm!”

Mit tudnak az új buszok?

Erről a magyarbusz.info közölt cikket:

A járművek külső megjelenése viszonylag kevés meglepetést tartogat – elvégre ez lényegében adottnak tekinthető, akárcsak a BKK által megkövetelt, RAL 5015 kódszámú égkék flottaszín. Az eCitaro jellegzetes homlokfala messziről felismerhetővé teszi majd a főváros legújabb villanybuszait, de az egyedi arculatra rátesz egy lapáttal a járművek környezetbarát jellegét hangsúlyozó matricázás is. Korszerű busztípushoz illően a külső és belső világítást is kizárólag LED fényforrások biztosítják, de ugyancsak LED-technikát alkalmaznak a Lawo gyártmányú elektronikus relációjelzők is. Közülük az első, a hátsó és a jobb oldali egység a járatszám mellett az úti cél kiírására is képes lesz, míg a bal oldali csak előbbit jeleníti meg. A korábban kiszivárgott gyártósori képekkel ellentétben a buszok végül fényezett külső tükörházakat kapnak, ami kétségkívül dekoratív, de kérdés, hogy a nagyvárosi adok-kapokban hosszú távon mennyire lesz gazdaságos húzás. A mindenkori budapesti specifikáció részét képező apróságként a buszokat a tető elején kétoldalt zászlótartókkal is felszerelik.

Csak a teljesség kedvéért írjuk le, hogy a 12 135 mm hosszú, 2550 mm széles és klímával együtt 3400 mm magas, 2-2-2 ajtókiosztású buszok teljes hosszban alacsony padlósak lesznek, a második ajtónál kézi működtetésű rámpával felszerelve. Az ajtók mindegyike kétszárnyú bolygóajtó, utasszámláló-beépítési lehetőséggel; az első ajtó szárnyai a szokásoknak megfelelően külön-külön is működtethetők. Az ajtóvezérlő rendszer a BKK előírásaival összhangban támogatja a “20 órás” üzemmódot is, ilyenkor a rendszer a hátsó ajtók külső nyitógombjait blokkolja. A második és a harmadik ajtónál található beltéri leszállásjelzők álló helyzetben, engedélyezéskor ajtónyitóként működnek. A dupla üvegezésű első utasajtókat leszámítva a buszok mindenhol szimpla oldalüvegezést kapnak szürke tónusú színezéssel. Oldalanként három-három ablakfelület lesz nyitható, egész pontosan a felső rész 1/3-ában elhúzható kivitelű.

Ami az utastér berendezését illeti, a főváros leendő eCitarói hivatalosan 28+1 ülő- és 50 állóhellyel rendelkeznek majd, továbbá alakítottak ki férőhelyet egy főnyi kerekesszékes/babakocsis utas számára is. Az utasszekció ülőalkalmatosságai a csillagos márka egyéb városi modelljeiben is megtalálható, házon belül gyártott Mercedes-Benz City Star Eco utasülések, a buszvezető pedig Grammer Linea MSG 90.6 típusú kartámaszos, kiforgatható és fűthető vezetőülésben foglal helyet. Az utazóközönségnek szánt menet közbeni információk egy 29″-os beltéri TFT monitoron lesznek megjeleníthetők. Idehaza ma még újdonságot jelentenek az utasok mobil eszközeinek töltésére szolgáló USB-csatlakozók, a budapesti eCitarók fedélzetén viszont már ez az extra is megtalálható lesz. Az utastérben összesen 13 darab dupla aljzatot helyeznek el az oldalfalakon, illetve az ajtóoszlopokon, mindezeken kívül pedig a járművezetőnek is jár egy kettős csatlakozó. Nem marad ki a felszereltségből a biztonsági kamerarendszer sem, ami alapvetően öt beltéri térfigyelő egységből áll, továbbá egy első forgalomfigyelő-, valamint egy tolatókamerával egészül ki.

Az utastér mindenkor kellemes hőmérsékletéért EvoThermatik Plus típusú hőszivattyús, CO2 hűtőközeges klímaberendezés felel, hideg időben pedig egy gázolaj-tüzelésű kályha szolgál kiegészítő fűtőberendezésként. Lesz lehetőség fordafüggő automatikus fűtőberendezés-programozásra és akkumulátortöltés közbeni előkondicionálásra (vagyis az utastér előzetes, indulás előtti lehűtésére vagy felfűtésére még a töltőn állva) is, amivel értékes hatótáv-kilométereket lehet megtakarítani. Az elmúlt bő másfél év pandémiás kihívásaira reagálva a szellőzőberendezésekbe aktívszűrős antivírus-filtereket építettek, az oldalfalon lévő légbefúvókat pedig pollenszűrővel is ellátták.

Információink szerint a budapesti széria az utolsók között van, amely a Mercedes-Benz képviselői által NMC-1-esként emlegetett, első generációs lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) vontatási akkumulátorcsomaggal hagyta el a mannheimi gyárat. Az Akasol által szállított energiatárolók modulonkénti kapacitása megközelítőleg 25 kWh, így a 10 egységgel szerelt budapesti kocsik járművezetői 243 kWh összkapacitással gazdálkodhatnak. A típustól megszokott módon négy akkumodul a motortorony aljában, az egykori dízelmotor helyén található, a fennmaradó hat egység pedig a tetőn helyezkedik el. Töltésükre CCS Combo 2 rendszerű csatlakozóval ellátott plug-in töltőberendezés szolgál majd, amihez a mellső tengely felett jobb- és baloldalt is alakítottak ki járműoldali interfészt. A nagy tömegű akkupakkok tehetetlenségét az opciós extraként megrendelt támolygás-bólintáscsillapítás (WNR) funkció hivatott kompenzálni, ami a lengéscsillapítók elektronikus szabályzásával küszöböli ki a karosszéria ún. parazita mozgásait.

A buszok hajtásáról, mint minden eCitaro esetében, ezúttal is a jól ismert ZF AxTrax AVE típusú kvázi-kerékagymotoros portálfutómű gondoskodik. Ez két, egyenként 125 kW csúcsteljesítményű és 485 Nm maximális nyomatékú, folyadékhűtéses aszinkron villanymotort alkalmaz, amelyek i=22,66 módosítású bolygóműves végáttételen keresztül hajtják meg a hátsó kerekeket, közel 11 000 Nm-re növelve a kerekeknél megjelenő legnagyobb nyomatékot. A mellső futómű szintén a ZF terméke, itt az RL 82 EC típusjelű független felfüggesztésű konstrukciót találjuk. Mindkét tengely kanyarstabilizátor rúddal ellátott. A buszvezető kényelmét az útfelület egyenetlenségeit kisimító kormánylengés- és rezgéscsillapító funkció növeli. A járművek végsebességét alapesetben 80 km/h-ban korlátozza az elektronika, de a városi forgalomban sokszor hasznos sebességhatároló funkció bekapcsolásával már 53 km/h-nál véget vet a száguldásnak a rendszer.

Az akkumulátoros verzió a villanybuszokra jellemző módon nehezebb dízelmotoros testvérénél: üresen 13 865 kg-ot nyom a mérlegen, ebből  5436 kg a mellső, 8429 kg pedig a hátsó tengelyre adódik. A Budapestre szánt kocsik Continental gyártmányú gumiabroncsokkal jönnek, hátul a kategóriában megszokott 275/70 R22,5, elöl pedig a nagyobb teherbíráshoz, illetve az ehhez párosuló megfelelő sebességindexhez szükséges 315/60 R22,5 méretben. A vezetéstámogató aktív biztonsági elektronikák sorában megtalálható többek között a vészfékasszisztens, az ASR és az ESP is, utóbbi kikapcsolható. A tartósfék (ilyenkor a motorok generátor módban üzemelnek egy bizonyos pontig) egyaránt működtethető a fékpedállal és kormánykapcsolóval is, az üzemi fékek kopását százalékos formában jelzi a műszerfalon a rendszer. A buszok fordulókörének átmérője 21 214 mm.

Az új eCitarók információink szerint forgalomba állásukat követően elsőként a szeptember 5. és 12. között esedékes Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus, majd pedig a szeptember 25. és október 14. között tartandó Nemzetközi Vadászati és Természeti Világkiállítás látogatóit szállítják majd a Hungexpo rendezvényközpontba. Ezt követően immár állandó jelleggel a Budakeszire közlekedő 22-es, valamint a budaörsi vonatkozású 40-es vonalcsalád járatain találkozhat velük az utazóközönség.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here