Csillagösvény Waldorf Iskola: „Szeretnénk tovább nyitni Budaörs felé”

0
1571

Magyarország egyik legrégebbi Waldorf iskolája Budaörs határán, a 11. kerület Kamaraerdőhöz tartozó részén fekszik, és ezer szállal kötődik városunkhoz. A jövőbeli terveikről beszélgettünk az iskola vezetőjével, Kristóf Emőkével.

A Csillagösvény Waldorf Iskola 1991-ben alakult, az első tanév az akkori budaörsi 2. számú Általános Iskolában indult (mai Herman), majd fokozatosan kinőtte a rendelkezésére álló épületeket. Budaörs város támogatásával 2004 szeptemberétől már a 11. kerületi Kamaraerdőben, a volt Vasvári Pál laktanya területén lévő nagy létesítményben működnek, ahol az épület alsó részében 2006 óta a Katicabogár Waldorf Óvoda társult hozzájuk. Az iskola népszerű, jelenleg teljes kapacitással kihasználják a rendelkezésükre álló teret, több mint kétszáz tanulójuk van.

„Évek óta az a tendencia, hogy egyre keresettebbek a Waldorf-iskolák, de mostanában nagy robbanás érezhető” – mondta Kristóf Emőke. Hozzátette, hogy idén ősszel egy osztályt indítanak 25-28 fővel, bár a túljelentkezés már most hatalmas. A felvételin két kritériumnak kell megfelelni: a gyermek legyen iskolaérett, valamint a család legyen elkötelezett a Waldorf-életvitel mellett, amely igen szigorú elveket vall, és az intellektuális nevelés mellett nagy hangsúlyt fektet az érzelmi és akarati nevelésre. Kiemelte, hogy „ez nem a jól fizető szülők iskolája”, a gyerekeket nem az anyagi helyzetük alapján kategorizálják, hanem olyan szociális teret teremtenek, ahova bármilyen anyagi helyzetből jövő kisgyermek be kell férjen. A vezérelv sokkal inkább az, hogy a szülők képesek-e a Waldorf-elvek alapján nevelni otthon is a gyermekeket, hogy ugyanazokat az impulzusokat kaphassák meg.

Az iskolában a gyerekeket egy osztálytanító viszi végig az első 8 évfolyamon, mivel számukra nagyon fontos a kötődés, és az ezáltal teremtett értékek. Nagy hangsúlyt fektetnek a művészetekre: a gyerekek nap mint nap zenélnek, énekelnek, később különböző hangszeres szakköröket választhatnak, valamint olyan kreatív alkotótevékenységeken vesznek részt, mint például a kötés, agyagozás, fonás, fafaragás. Elengedhetetlen számukra a mozgás és a mozgás szabadsága, a tanórák is mozgalmasan, nem egyhelyben ülve telnek. A tantermek kialakítása, díszítése is a tanulók képzelőerejét tükrözik: az általunk meglátogatott iskolában csupaszín, csupaforma (hullámos, kerek, szögletes, lekerekített) és csupaanyag (gyapjú, nád, agyag stb.) termek fogadtak minket.

A gyerekek úgynevezett epochális rendszerben, három hetes váltásokkal tanulnak, ez azt jelenti, hogy három héten keresztül minden nap például csak kémiát, majd csak matematikát, majd pedig csak történelmet tanulnak a reggeli két órás főoktatás ideje alatt. Tankönyveik nincsenek, az órán elhangzottak alapján maguk készítik el a díszes jegyzeteiket.

Az iskolában a családok felé határozott kéréseket fogalmaznak meg. Így például a gyermeknek egészen nyolcadikos koráig nem ajánlott az okostelefon, tablet, i-pad, az otthoni számítógép és televízió előtt ülés, hiszen ebben a hét éves szakaszban a gyermek érzelmi és akarati élete alakul erőteljesen, ezek egészséges fejlődésére van gátló hatással minden ilyen eszköz egyre több, már nem csak antropozófiai kutatás szerint is – hangsúlyozza az igazgatónő. Az osztálytanítók és szaktanárok iránymutatást adnak a szülőknek, milyen szakkörökre járjon gyermekük, mi erősítené, mi akadályozná a fejlődését, mindezt harmadikos kortól, hiszen addig a szabad játékot tartják a legfontosabbnak az egészséges ritmus és terhelés szempontjából), illetve hogy milyen történetekkel, olvasmányokkal találkozzék a gyermek az adott életszakaszokban, amelyek valóban építik őt lelkileg, érzelmileg. Ha ezzel egyetért a család, megszülethet a megállapodás, és a kisgyermek jól fogja érezni magát az iskolában, mivel úgy érzi majd, hogy egy burok fogja körül.

„Jelenleg 8 évfolyamunk van, de a Waldorf-ív akkor teljes, ha a gyerekek végigmehetnek 12 évfolyamon keresztül. Már 25 éves az iskolánk, és régóta szeretnénk mi is egy saját gimnáziumot, de mostanra állt össze az alapítói kör. Nagyon komoly egy éves munkán vagyunk túl, mire kimondtuk, hogy 2018-ban indul a környéken a Waldorf-gimnázium. A pontos helyszínt még nem tudjuk, jelenleg a megfelelő épületet keressük” – tette hozzá a vezetőnő.

A gimnáziumot a Tökön lévő Waldorf-iskolával együtt hozzák majd létre, amely főként a környékbeli, Waldorf-szellemiségben nevelkedett gyermekek számára lesz kitűnő továbbtanulási lehetőség, hiszen a jelenleg működő Waldorf-gimnáziumok mind nagyon messze vannak. Az igazgató még leszögezte, hogy nagyon fontos számukra Budaörs közelsége és a támogatás, amit eddig is kaptak, hiszen a városvezetés és Wittinghoff Tamás polgármester mindig mellettük állt. „Tavaly kaptuk azt a fantasztikus lehetőséget, hogy egy évben kétszer elmehetünk a Jókai Mór Művelődési Központba a műsorainkkal. Decemberben a hagyományos betlehemi pásztorjátékot, májusban pedig a végzőseink színdarabját szeretnénk bemutatni, valamint a tanulóink által készített kézműves portékákat is elvinnénk. Szeretnénk ebből hagyományt teremteni, és még jobban nyitni Budaörs felé.”

A következő és egyben az ezévi utolsó „iskolakóstoló” az érdeklődő szülők számára 2017. február 10-én, pénteken lesz 18:00 órai kezdettel. A teaházzal egybekötött rendezvényen az iskola és a Waldorf-pedagógia sajátosságairól beszélgetnek majd a pedagógusok, valamint bemutatkozik a leendő elsős osztálytanító is.

További részleteket a honlapjukon találnak: http://waldorf-csillagosveny.hu/

Fotók:Petőházi Emese