Creascola: Csapatban működünk jól

0
548

Új tanárokat és diákokat is várnak jövőre

Szeptemberben indult Budaörsön a Creascola Innovatív Nyolcosztályos Gimnázium. Ezúttal Kárpátiné Molnár Ágnes szakmai igazgatóval beszélgettünk arról, hogy mit jelent a felszabadult légkör az iskolájukban, és hogy miért érdemes még most is jelentkezni az ötödik, hatodik és hetedikes osztályaikba.

Múlt hónapban Papp Györgyöt, az iskola igazgatóját kérdeztük az első tapasztalatokról, most pedig önt, aki a szakmai igazgató. Miben mások az önök feladatai?

Az igazgató úr látja el a hagyományos iskola vezetői teendőket, én pedig, mint szakmai igazgató inkább a pedagógiai elvekért, és egyebek között a tanárok kiválasztásáért vagyok elsősorban felelős. Ez utóbbi jelentős része a munkámnak, hiszen most választjuk ki és vesszük fel azokat a kollégákat, akik jövőre kezdenek nálunk, amikor a meglévő négy osztály mellett hat új osztályt indítunk. Oda még mintegy 13-14 új pedagógus kell. 

Milyen szempontok szerint válogatnak?

A válogatás kölcsönös, vagyis meg kell, hogy ismerjük egymás elveit, és ha azok találkoznak, akik örömmel fogadjuk a jelentkezőket. A mi főbb szempontjaink az emberi értékek és a módszertani felkészültség, vagy legalábbis nyitottság az általunk alkalmazott módszerek iránt, az innovációs szemlélet, és hogy az illető tudjon csapatban dolgozni. Mert tévhit, hogy a tanítás-nevelés egyéni munka, mi azt valljuk, hogy csapatban működik jól.

Szeptember 1-jén megkezdődött a tanítás önöknél is a hagyományos formában. A Covid okozta járványveszély azonban nem múlt el, csak erősödött. Volt-e már emiatt gondjuk, illetve felkészültek-e arra, hogy esetleg átálljanak az online oktatásra? 

– Igen, jelenleg is hagyományos formában bejárnak a gyerekek az iskolába, természetesen az oktatási hivatal által előírt óvintézkedések mellett. Ugyanakkor maximálisan fel vagyunk rá készülve, ha át kellene állni az online oktatásra, mert gyakoroltuk, hogy kell ezeket a rendszereket használni. És nemcsak a Covid idejére alkalmazzuk, hiszen a gyerekek digitálisan készítenek portfóliókat, az érettségi és nyelvvizsga témaköröket folyamatosan mentik el a digitális mappájukba, és teszteltük is, hogy miként működik otthonról a távoktatás. Bár nem jellemző, akiken kell, gépet is adunk otthonra, az iskolai, benti laptopját hazaviheti a gyerek.

Nyolcosztályos gimnáziumként az első tanévben három évfolyamon négy osztállyal indultak, egy 5., egy 6. és két 7. osztállyal. Hány tanuló van egy-egy osztályban és tudnak-e még diákokat fogadni? És kiket várnak?

Igen, tudunk. Az 5. osztályban például négy hely van még, hogy huszan legyenek összesen. A többiben még több diák jöhet, mert a tervezett maximális osztálylétszám 24. Ez lehet, hogy kicsit soknak tűnik, de a gyerekek óráinak a fele csoportbontásban zajlik. Azokat várjuk, ahol a család és gyerek a valós életre szeretne felkészülni, és a tanuló is érti, hogy ő maga a felelős a saját tanulásáért, tevékenységéért. Sokaknak tetszik, hogy mi a tanórán kívül is tanulunk.

Például mit?

Például a szünetben lehet varrni, biciklit szerelni. Vagy volt elsősegély napunk, és más-más tematikával lesz is még hasonló. Az ötödikesek jártak a vadasparkban, voltak szüretelni. 

Nem okoz gondot tanévközben bekapcsolódni?

Elég gyorsan elkapják a fonalat az újak, tetszik nekik a felszabadult légkör, és hogy sok-sok pozitív megerősítést kapnak. De azért vannak persze keretek.

Mik az első hónap tapasztalatai a felvett diákok érdeklődési köréről, tudás szintjéről, aktivitásáról?

Sokszínű társaság jött össze, és ez is volt a cél, de azért vannak, akik meglepődtek, hogy ez is olyan iskola, ahol tanulni kell. Összességében úgy látom, hogy jó irány haladunk afelé, hogy teljesebb legyen az életük.

Mennyire sikerült ilyen rövid idő alatt közösséget építeni?

Ez nálunk nagyon tudatosan zajlott, két napot még a tanév előtt erre szántunk, volt ott alvós gólyatábor illetve gólyanap, amikor sorsolt csapatokban állomásos versenyt szerveztünk.

Persze ezen a téren is folyamatosan van mit tenni, részben az újak beilleszkedése miatt, másrészt a gyerekek mindig alakulnak és a kapcsolat rendszereik is, ezeket ápolni kell. Ezért is van nálunk az osztályfőnöknek helyettese is, hogy legyen mindenre és mindenkire elég idő. 

A műhelyek, a médialabor hangsúlyosan szerepelnek a nevelési programjukban. Miért? 

Az alkotó pedagógia szerint ezek a tevékenységek jótékony hatással vannak a gyerekek fejlődésére. Ugyanis nem egyszerűen fúrnak, faragnak vagy főznek, filmet forgatnak, hanem megtanulnak projektben dolgozni. Vagyis terveznek, a feladatokat csoportban végrehajtják és értékelik az eredményt. Ez a fajta ciklikus gondolkodás nagyon jól jön például a mérnöki munkában, vagy bármely más területen. És a kétkezi ügyesség is fontos az életben. A műhelyeinkben található modern technológiák, mint a 3D nyomtató vagy lézervágó stb., lelkesíti is a gyerekeket, amellett, hogy persze hagyományos eszközöket is használnak.

Egy ösztöndíjrendszerben 50%-os kedvezményt kínálnak a legjobbaknak. Kik kaphatják meg?

Mi azt szeretnénk, hogy tehetséges, idevaló diákok anyagi okok miatt ne maradjanak távol. Az ösztöndíj egy évre szól, amire pályázni lehet, és a tanulók abba azt is beleírják, hogy milyen pluszt ajánlanak fel az ösztöndíjért cserébe. Volt, aki társasjáték klub szervezését, más angol korrepetálást, illetve volt, aki egy videót készítését az iskoláról.

Az előző cikkben írtunk a felvételi módszertanáról, de aki jövőre jelentkezik, annak a jogszabály szerint már központi felvételit is kell írnia. 

Igen, de csak azoknak, akik 5. osztályba jelentkeznek. A többi osztályban továbbra is csak magyarból és matematikából mérjük fel a gyerekeket, és kötetlenül elbeszélgetünk az egész családdal. És itt szeretném kiemelni, hogy aki idén valahol befejezi a 8 általánost, jövőre ő is jöhet hozzánk, mert elindul a 9. évfolyamunk.

Kapcsolódó cikkünk: ITT

Nyílt nap: https://creascola.hu/nyilt-nap-es-szuloi-tajekoztato