Budaörsi siker a robotprogramozó versenyen

0
311

Egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni. Ennek köszönhető, hogy évről évre egyre többen vesznek részt az Országos Robotprogramozó Csapatversenyen. A múlt hét szombaton ezen a budaörsi Roboktat tanulói kiemelkedő eredményeket értek el.

 

A budaörsi Roboktat szakkör tagjai múlt szombaton öt csapattal vettek részt a IX. Országos Robotprogramozó Csapatverseny Döntőjén Kecskeméten. Ugyanis hat csapatukból, akik a regionális versenyen indultak, ennyi jutott tovább. A döntőben a budaörsiek a hatodikos kategóriában első helyezést, ötödikes kategóriában második és harmadik helyezést érték el. A negyedikes korosztály, illetve az ötödikes kategóriában, ugyan „csak” nyolcadik és tizedik helyen végeztek, de higgyék el, ez sem kis teljesítmény, hiszen ők is az országos legjobb tíz kis programozója közé kerültek be – mondta lapunknak a budaörsi szakkör vezetője Székely Viola. A foglalkozásaikat az Ifjúsági Klubban tartják. (Bővebben: ITT)

A mostani versenyre a három regionális döntő legjobb robotprogramozói érkeztek, 106 csapat, ami országos csúcs. A 2010-ben megrendezett első verseny óta minden évben nőtt a résztvevők száma. Egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni.

A versenyen MINDSTORMS robotokat kellett a csapatoknak programozni. Egy nagyméretű tesztpályán, különböző akadályok és vonalhálózat között kellett a konstrukcióknak manőverezni, úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlő programokat a diákok írták számítógépen, majd a robotra feltöltve a programot, az már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni.

Mindezt kisdiákok által készített algoritmusok alapján.

A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről-évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van. Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival.

Fotók: keol.hu