Helyi kisbuszok: újabb nyolc évig a Homm Kft. a szolgáltató Budaörsön

0
182

Az új helyi kisbuszok beszerzését az önkormányzat szabta feltételként a szolgáltatásra kiírt pályázatban, környezetvédelmi és üzembiztonsági okokból. Ezt a Homm Kft. teljesítette, és újabb nyolc évre köthetett szerződést a budaörsi helyi közösségi közlekedés biztosítására. A cég vezetőit egyebekről is kérdezhettük a mai sajtótájékoztatón.

 

Az új buszok bemutatása volt a Homm Kft. mai sajtótájékoztatójának a célja a budaörsi buszvégállomáson, mert bár már a nyáron próbaüzembe állították őket, ahogy ITT írtuk, további információkat szeptemberre ígértek.

„Az irányjelzők, a nappali menetfény, a féklámpa, az oldalsó irányjelzők, az oldalsó méretjelzők és a helyzetjelzők egyaránt LED-technikát alkalmaznak, így biztosítottnak látszik esetükben a hosszú élettartam, a kis energiafogyasztás és a minimális karbantartási igény. A szűk fordulók és manőverek biztonságát kanyarfény-funkcióval kiegészített ködfényszórók fokozzák. Az új minibuszokhoz kétéves, kilométer-korlátozás nélküli teljes körű jótállást biztosít a DanubeTruck Magyarország Kft., ezzel is hozzájárulva a kedvező fenntartási költségekhez. A 7200 kg maximális gördülő össztömegű buszok orrában a robusztus és megbízható, Euro 6-os besorolású 3 literes, 180 lóerős (132 kW) Iveco F1C dízelmotor dolgozik. A Budaörsre kerülő minibuszok nyolcfokozatú Iveco Hi-Matic automataváltót kaptak. További említésre méltó műszaki részlet az 5350 kg teherbírású légrugós hátsó felfüggesztés” – ezeket a műszaki paramétereket még a Magyarbuszinfo korábbi cikkéből tudhatjuk. Amihez ma, Váradi Gábor a Homm Kft. területi vezetője hozzátette: az új kisbuszokon 12 ülőhely van és összesen 37 fő befogadására képes. A mozgáskorlátozottak a hátsó ajtón tudnak kerekesszékkel felszállni, de a kismamák babakocsival mindkét ajtónál megtehetik ezt. Fontos még, hogy az ablakok nyithatók, bár van a járműveken légelszívó és klíma is.

Az új buszokat azért vásárolták – mondta el lapunknak Homm Károly ügyvezető igazgató -, mert a budaörsi önkormányzattal 2013-ban kötött szerződésük idén lejárt és az új pályázati kiírásban ez feltételként szerepelt. Tehát a Homm Kft. újabb nyolc évre nyerte meg ezt a szolgáltatást. Az új buszok megkövetelése az ügyvezető szerint teljesen érhető volt, hiszen a városi közlekedés erősen igénybe veszi a járműveket és hét-nyolc éves futás után leíródnak. A tervezett megtérülés ideje is nyolc év – válaszolta Homm Károly kérdésünkre. Megjegyzésünkre, hogy ez akkor nem annyira jó üzlet, azt felelte: „Valóban, vannak ennél sokkal jobb üzletek is, de számunkra mindenképpen fontos volt, hogy Budaörs helyi közlekedésének szolgáltatását magunknak mondhassuk, mert ez büszkeséggel tölt el bennünket. Azaz fogalmazhatunk úgyis: inkább marketing szempontból fontos a cégnek ez az üzletág. Egyebek között azért, mert a cég teljes éves bevételének kevesebb, mint a 3 százalékát adja a budaörsi szerződésük. Homm Károly után azonban Tóth Balázs ügyvezető igazgató is hangsúlyozta: „Ha csak az árbevételt nézzük, a budaörsi szolgáltatásunk valóban nem a legjelentősebb, viszont több szempontból nagyon fontos. Egyrészt a közösségi közlekedésben is ott tudunk lenni, és bár korábban volt több ilyen, jelenleg Biatorbágy a másik. Másrészt Budaörs volt az első hét évvel ezelőtt, ahol ezt a feladatot saját jogon, tehát már nem alvállalkozóként nyertük el. Továbbá fontos, mert nagyon jó kapcsolat alakult ki nemcsak az önkormányzattal, hanem az utazóközönséggel is.”

Az a tény, hogy Budaörsön – szinte egyedülállóan az országban – ingyenes a helyi buszok használata, a szolgáltató bevételére vagy nyereségére nincs hatással – tisztáztuk még Tóth Balázzsal. Hiszen ők piaci áron szerződtek le az önkormányzattal (vagy más szolgáltatók máshol az állammal), így ha lenne is jegybevétel, az az önkormányzatot (vagy máshol az államot) illetné.

Miért pont Ivecot vettek? – merült még fel. „Jól ismerjük a piacot, még a járvány előtt számos lehetőséget megvizsgáltunk, és ez alapján választottuk ki az erre az úthálózatra, az itt utazó közönség kiszolgálására legalkalmasabbat” – nyilatkozta Homm Károly.

A budaörsi kisbuszok vezetőit a törzsutasok már ismerősként köszöntik fel- és leszálláskor. Ahogy Homm Károly fogalmazott: „Ezt az igazi jó hangulatú, a munkájukat szívesen végző 16 fős közösséget, akik külön kis egységet képeznek a cégen belül, Váradi Gábor nagyszerűen fogja össze.” Főként nyugdíjas korú, de annál aktívabb és a városi közösségi közlekedésben gyakorlott, tapasztalt sofőrökről van szó.

Aktuális hír volt tegnap, hogy a Volánbuszon – amit azóta a közlekedési társaság cáfolt – akár a buszvezetőket is megbüntethetik azért, ha maszk nélküli utast engednek felszállni. Mit gondolnak erről a Homm Kft. vezetői? „Egy autóbusz vezető az utasok biztonságáért felel és a mindenkori helyzet figyelése illetve a balesetek megelőzése a számára a legfontosabb, illetve az utasok védelmét biztosító vezetési morált kell megvalósítania. Ebbe nem fér bele, hogy velük szemben fellépjen vagy bárkinek a maszkhasználatát ellenőrizze. A BKK is ezt a feladatot az ellenőrökre bízta. Tehát ha a maszk ellenőrzése kötelezően felmerül, az nem a mi területünk. Ebben más szervezet az illetékes. Ugyanakkor közös érdekünk, hogy oda figyeljünk egymásra” – szögezte le Homm Károly.

Az új buszokról szóló első cikkünk után több olvasónk kérdezte, hogy lesz-e ezzel összefüggésben járatsűrítés vagy útvonal módosítás. „Ebben nekünk csak javaslattételi lehetőségünk van az önkormányzat felé”  – mondta kérdésünkre Tóth Balázs. Aki úgy tudja, hogy ez most nincs napirenden. Az egyértelmű válaszért felhívtuk telefonon Vágó Csabát, a polgármesteri kabinet vezetőjét, aki megerősítette: valóban nincs napirenden, de a hozzájuk érkező lakossági bejelentéseket, kéréseket, javaslatokat folyamatosan dogozzák fel és egyeztetnek azok megvalósíthatóságáról a szolgáltatóval. S ha már beszéltünk a kabinetvezetővel, arra is kíváncsiak voltunk, miért szerepelt feltételként az új buszok beszerzése a szolgáltatásra kiírt pályázatban. „Környezetvédelmi és üzembiztonsági okokból.”