„Színházasdit” játszottunk

0
995

Drámapedagógiai foglalkozás felnőtteknek

Első foglalkozását tartotta meg az érdeklődő felnőtteknek két drámainstruktor, Szendrey Gitta és Széplaki Nóra, a Latinovits színház által indított színházi nevelési program keretében. A tegnap esti alkalom a mese témáját járta körül, „Az arab éjszaka” című előadás kapcsán, így a vendégművész a darab egyik szereplője, Brasch Bence volt.

Korábban már beszámoltunk arról (ITT), hogy a Budaörsi Latinovits Színház színházi nevelési programot indít a 2018/2019-es évadban. A felnőtteknek szóló programsorozat első alkalma volt tegnap délután, és ezt követően mindig a hónap utolsó vasárnapján lesz.

Az előzetes jelentkezéssel ellentétben sokan érkeztek a meghirdetett időpontra és helyszínre a Városi Ifjúsági Klubba a drámafoglalkozásra. Bár a résztvevőknek csak egy része volt budaörsi,  a legtöbben a Radnóti Miklós Színház színházpedagógiai műhelyének a tagjai voltak, gimnazista korú fiatalok, akik gyakorlottan mozogtak ebben a közegben, így a többiek is őket követték, és ezáltal gördülékenyen zajlott az esemény. A program zömében  kiscsoportos beszélgetésekből állt, majd „színházasdit” is játszottunk.

Szendrey Gitta és Széplaki Nóra drámainstruktorok először egy gyors asszociációs játékkal hangoltak bennünket a mese-témára, majd négy, egyenként tíz-tizenegy fős csoportokra bontva mélyülhettünk el a mesék fontosságának ecsetelésében, és a régiek meg az újak összehasonlításában. Szerencsére a fiatalok is azon a véleményen voltak, hogy a könyvélményt semmi nem pótolja. S arra is került jó példa – ami az idősebbek életéből kimaradt -, hogy milyen jótékony hatású a meseterápia. (Ajánlott irodalom Boldizsár Ildikó: Mesék a felnőtté válásról). A műhelyfoglalkozás mélyen elgondolkodtató, személyiségfejlesztő jellegét erősítette az a feladat, hogy írjunk levelet akkori énünknek, aki először találkozik egykori kedvenc mesénkkel.

Változatosságot csempészett a programba Brasch Bence színművész élménybeszámolója, a színházi életről, a próbafolyamatokról és főleg a Latinovits színház új előadásának,  „Az arab éjszaka” készítésének körülményeiről. Szerinte Roland Schimmelpfennig darabja olyan mint egy mese,  álomszerű, érthetetlen és felfoghatatlan agymenés, ami ennek ellenére mégis egy érthető egésszé áll össze. A próbafolyamatról elmondta, hogy bár sokat kellett együtt lenniük az alkotóknak, ez nem ment a hangulat rovására, mert jó társaság gyűlt össze. A kulisszák mögötti világba is bepillantást engedett, amikor egy előadás kialakulásáról beszélt: „A színház egy párbeszéd a rendező és a színész között.” S arra a kérdésre, miszerint beleszól-e néha a rendező elképzeléseibe, azt válaszolta, nyíltan nem illik, de ha az instrukcióval nem működik a jelenet, akkor úgyis változtatni fognak. Illetve olyankor, ha megfelelően tudja csinálni, amit elvárnak tőle, akkor lehet szó arról, hogy hangoztassa a véleményét is, ez például az Alföldi Róberttel (A sötétség hatalma – a szerk.) működött így, aki egyébként nagyon határozott rendező.

A végén a gyakorlati feladat az volt, hogy az egyes csoportok találjanak ki és adjanak elő egy aprócska mesét, melynek tanulsága is van, ahogy az a meséktől elvárható. Ezt mindenki a mulatságos oldalról ragadta meg, így végül nagyon jó hangulatban ért véget az első színházpedagógiai foglalkozás.

A következő alkalom tematikája, amely tehát november utolsó vasárnapján lesz 2A sötétség hatalmá”-hoz fog kapcsolódni, és előzetes hírek szerint Balsai Móni lesz a vendég. A műhelyfoglalkozás ingyenes, azonban regisztrálni kell rá a szinhazineveles@latinovitsszinhaz.eu email címen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here