Ránéztünk, hol tart a Terrapark ez év vége felé

0
599

Az év végéhez közeledve ismertebb, a budaörsiek életére hatással lévő cégek vezetőit kérjük meg, hogy foglalják össze a legfontosabb 2021-es eredményeiket és mondják el, várhatóan mi okozza majd számukra a legnagyobb problémát a következő hónapokban, évben. Elsőként a Terrapark Kft. munkatársai nyilatkoztak.

Nem volt olyan hónap az elmúlt évben, hogy ne írtunk volna alá új bérleti szerződést, hosszabbítást vagy bővülést, tavaly októbertől idén októberig összesen 7 814  négyzetméter területre vonatkozólag történt ez meg” – kezdi a 2021-et értékelő beszámolót Szilágyi Éva értékesítési vezető.

A D tömb kiadottsága jelenleg 88 százalékon, a C tömbbé 95 százalékon áll. Ezek nagyon jó adatok országos, fővárosi és agglomerációs  összehasonlításban is. Történeti áttekintésben pedig még inkább jók, hiszen tíz évvel ezelőtt  a D tömbre vonatkozó ugyanezen mutató 32  százalék volt, a C tömbnél 60 százalék, aztán öt évvel ezelőtt 61 százalék volt a D tömbre, 85 százalék a C tömbre. Az elmúlt két év viszontagságai  közepette, ha a fenti számokat nézzük, elégedettek lehetünk, hogy ezt is sikerült átvészelnünk.
Az irodaparkunk szolgáltatásaival való elégedettséget az is mutatja, hogy mennyi ideig  vannak itt a bérlők. Azt látjuk, hogy a D tömbben számos cég van, aki már 2006 óta itt van, amikor a Pannon GSM elkezdett kiköltözni és egyes épületeket már átadott. Utánuk pedig szép fokozatosan érkeztek az újabb bérlők és sokan vannak már itt több mint öt, de akár több mint tíz éve. A C tömbben is van bérlő, aki már a kezdetek óta, 2008 óta itt van, többen 2013 óta, akik közül idén a legnagyobbal, 3811 m2-en írtunk alá  hosszabbítást újabb öt évre.”

A jövő év nehézségei közül az egyik biztosan az energia árak nagymértékű emelkedése  lesz, hiszen a világpiaci energiaárak jelentős emelkedéséről sokat lehetett hallani, már a nyár folyamán jelentkeztek a tendenciák, sajnos az őszre fordulva ezek a tendenciák még erőteljesebb áremelkedéseket eredményeztek, mint amit az elemzők és a Terrapark munkatársai vártak. „A Terrapark Kft. gáz és elektromos áram beszerzése minden évben kiemelt feladatot ad munkatársainknak, mivel az energiaköltségek jelentik az irodaházak üzemeltetési kiadásainak 30-40%-át” – mondja Bagossy Sándor a cég üzemeltetési vezetője.  „Ezért már kezdetektől fogva energetikai  tanácsadók segítik a munkánkat, ami kiterjed a beszerzési források tendereztetésére, kiválasztására, illetve az energetikai hálózatok, gépek, berendezések karbantartására, felülvizsgálatára, energetikai beruházások javaslatára, beszerzésére és megvalósítására. A jövő évi beszerzési szerződések letárgyalásában viszont hiába álltak rendelkezésünkre tanácsadók, az ipari energiaárak korábbi évekhez viszonyított drasztikus emelkedését ők sem tudják ellensúlyozni. 2022 évre gáz és villamosenergia beszerzési szerződéseinket már megkötöttük, mivel megítélésünk szerint már csak romolna a helyzet, így nem várhattunk tovább. Így, sajnos az üzemeltetési költségek növekedésében a gáz és villamosenergia árak jelentősebb emelkedése fontos tényező lesz.

A Terraparknál alkalmazott gyakorlat szerint, bérlőinktől havonta üzemeltetési költség előlegeket szedünk, amivel a lezárt naptári évre vonatkoztatva a következő év elején a tényleges költségek összesítése után elszámolunk. Amennyiben a bérlőre eső költségek meghaladják az általunk beszedett előleget, úgy ezt utólag bérlőinknek be kell fizetniük felénk, természetesen fordított esetben mi fizetjük vissza a különbséget. Minden évben az elszámolások után javaslatot teszünk az új évben beszedendő előlegekre vonatkozóan, melyek az előző év alapján és a várható költségnövekedések alapján alakulnak ki és figyelembe veszik a már megkötött karbantartási, energiabeszerzési szerződéseket.

Már most látszik, hogy 2022 évre vonatkozóan az üzemeltetési költségelőlegek korábbi éveket meghaladó emelkedésére kell számítani, hiszen nem csak az energiaárak, hanem a karbantartási árak is emelkedni fognak az infláció és a bérek előző évekhez képest jelentősebb emelkedése miatt.

A környékbeli irodaházak által alkalmazott gyakorlathoz képest a Terrapark Kft. által üzemeltetett irodák bérlői véleményünk szerint, az egyedi elszámolás alkalmazása miatt előnyt élveznek a többi irodaház üzemeltetési költség mértékének összehasonlításakor. A Terrapark törekszik az átláthatóságra, villamosáram fogyasztásban például szinte minden bérlőnk saját órával rendelkezik, a bérelt irodán belüli áram költséget nem négyzetméterre vetítve számoljuk el, hanem a mért érték alapján. A többi költségelem is transzparens, átlátható, számlák alapján kerül elszámolásra. Szerintünk, ez nagy különbség a legtöbb üzemeltetést végző céghez képest.

Összefoglalva, a jövőre vonatkoztatva is szeretnénk versenyképes költségekkel üzemelő irodákat bérbe adni és törekszünk a gondos üzemeltetés megteremtésével a magas színvonalú, rugalmas  bérbeadás folytatására.”

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here