Nem a napozás, hanem a leégés káros

0
54

Ahhoz, hogy nyaralás után a bőrünkről a nap éltető ereje tükröződjön vissza, szabadságunk ellenére érdemes betartani néhány alapvető szabályt. Miért? Többek között azért, mert a bőr nagy felületével a test egyik legfontosabb szerve, mely több fronton is védelmi funkciót lát el.

Sokat hallhattunk napjainkban arról, hogy a túlzott napozás ártalmas, és egyre kevesebben mondják, hogy a napfény ultraibolya sugarainak pozitív élettani hatásai is vannak. Egyebek között nyugtatóan hat a központi idegrendszerre; anyagcserénkre- fokozó hatással van (faggyúmirigyek, D vitamin képződés és ezáltal a csontképződésre, a szervezet O2 ellátására, nő a vér alakos elemeinek a száma).A pajzsmirigyet külön kiemelném, hiszen a nap fokozza a működését. Ez az oka, hogy a pajzsmirigy túlműködésben szenvedő betegeknek ellenjavallt. És ne feledjük: nem a napozás okozhat bőrrákot, hanem a leégés!

Mielőtt nyaralni megyünk, nemcsak a bankkártyánkat kell feltölteni, hanem a bőrünket is fel kell készíteni. Érdemes méregtelenítő kúrával kezdeni, a májra és a vastagbélre fókuszálva. Miután alaposan „kitakarítottuk” a szervezetünket, jöhetnek a szuper táplálékok, melyek hatóanyagaikkal elősegítik az egészséges barna szín kialakulását. Együnk sok sárgarépát, sütőtököt, vörösáfonyát, algát, paradicsomot és más antioxidánsokban, béta karotinban, A, E vitaminban gazdag élelmiszert. Igyunk sok vizet, mert az UV sugárzás hatására a bőrünk ráncosodik, és korai öregedéshez vezet. Radírozzuk le alaposan a bőrünkről az elhalt hámsejteket, például egy kis durva szemű cukor, olívaolaj és méz keverékével. És ne teljes sminkben napozzunk!

Fontos még a fokozatosság, mert átlagosan 10 percig képes önállóan korrigálni az UVA és UVB sugarak negatív hatásait a bőr. A kritikus időszakban, tehát 11 és 15 óra között azonban kizárólag a hosszú fehér ruha és a karimás kalap védhet meg az égési sérülésektől. Vegyük számításba, ha gyógyszereket szedünk, mert azok fényérzékennyé tehetik a bőrünket. Jó tudni továbbá, hogy árnyékban is 50-80%, fél méterre a vízben pedig 40%-ban ér minket az UV sugárzás. A déli népek akkor, amikor a legerősebb a nap, sziesztáznak a hűvös szobában. Vegyük át tőlük!

A legkényesebb kérdés, hogy kenjük e magunkat vagy ne. Ha igen, mivel? A csapból is az folyik, hogy a minimum 30-50 faktoros fényvédő krém véd meg, a másik oldal szerint pedig éppen a vegyszerek okozzák a bőr megbetegedését. Kinek higgyünk? Mint természetgyógyász úgy vélem, hogy ha a természet gondoskodott rólunk és a napról is, akkor megfelelő védelemről is kellett, hogy gondoskodjon. Ilyen a melanociták által termelt melanin, ha fokozatosan szoktatjuk a bőrünket a napozáshoz, némi jó minőségű hidegen sajtolt növényi olajjal nem lesz gondunk. Ami könnyen beszerezhető az Extra Szűz Olívaolaj, faktorszáma önmagában 10. S vajon látott-e már valaki napernyő alatt hűsölő paradicsomot, homoktövist, somkórót, orbáncvirágot? Ugye nem, hiszen ezek maguk tartalmaznak védelmet a magasabb spektrumú UVB és az UV C sugárzástól, ezért a bőrünkre felkenve nekünk is hatékony védelmet nyújtanak. Az ilyen természetes összetevőkből álló krémet napozás előtt legalább 20 perccel kell felvinni. A fényvédő faktor szám pedig azt jelenti, hogy mennyi időt tölthetünk vele a napon, bőrtípusonként változó szorzószámmal. Egy kisgyerek bőre például erősebb sugárzásban akár 3 perc alatt megéghet, ezért ha a faktorszám 30, akkor 90 percet tölthet vele napon. Próbáljuk tehát ki a természetes napozókat is, és akkor nem hinnünk kell abban amit mondanak, hanem megtapasztaljuk, hogy amit használunk az hatékony vagy nem.

Írta: Milovics Mónika

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here