Frissítve! Neked is küldtek már kamucsomagot a címedre?

0
41

Tudom, a karácsony (hol van még? hát már közeledik…) nem a vásárlásról szól, de mivel valójában azért mégis, hadd hívjam fel a figyelmet egy „új” csalásra!

Egyre többen rendelnek, rendelünk ugyanis napjainkban az interneten, és bár az ezzel kapcsolatos online csoportokban a leggyakoribb kérdés, hogy ez vagy az a webáruház megbízható-e, azért mindenkivel előfordult már, hogy nem azt kapta, amit a képen látott. A visszaküldés pedig még a legális forgalmazók esetében is macerás, hát még akkor, ha időközben az a cég, akitől rendeltünk, elérhetetlenné válik. A csomagban szereplő címen és telefonszámon ugyanis már nincs, a szerviznek megadott kapcsolat pedig közli, hogy már évek óta felbontották az együttműködési szerződést.

Az internetes banki csalásokról, adatlopásokról és más interneten keresztüli lehúzásokról rengeteget lehet hallani, olvasni, már a rendőrség is folyamatosan foglalkozik velük. Ami azonban mostanában kezdett terjedni, hogy meg nem rendelt (!), tehát kamucsomagokat küldenek ki címekre, amelyeket egy vásárlási dömpingben sokan át is vesznek és gyanútlanul kifizetnek. Majd csak a csomag felbontásakor derül ki, hogy nincs is benne semmi, vagy valamilyen teljesen értéktelen kacat. A csomagszállító cégek szabályai szerint fizetés előtt nem lehet a dobozt, zacskót még feltépni sem, hogy legalább belekukkantsunk. Ezért amit tehetünk, hogy kézzel megtapogatjuk, hogy az állaga, mérete nagyjából megfelel-e annak, amit valóban venni szeretnénk, és ha nem, ne vegyük át, mert ehhez jogunk van.

Az általunk megkérdezett futárok szerint ezekből az úgynevezett FAN lógós csomagokból az utóbbi hónapokban valóban egyre több van, amit még olyanoknak is elküldenek, akik nem szoktak interneten vásárolni. Jellemzően azonban a panaszosok „csak” nem azt kapják, amire számítottak.

Mit tehetünk, tegyünk, ha minden óvatosságunk ellenére megtörtént a baj? Ha készpénzzel fizettünk és a csomag küldője nem érhető el, próbálkozhatunk a csomagszállítónál, bár saját tapasztalat, hogy ők igyekeznek azzal lepattintani, hogy nem nézhetnek bele, mit visznek ki és forduljunk a gyártóhoz, forgalmazóhoz. Akihez ugye nem tudunk. Logikusan ők viszont üzleti kapcsolatban állnak vele (hiszen valakitől átvették a csomagunkat), így nagyobb összeg esetén érdemes kitartónak lenni a szállítónál, hogy intézkedjen. Kisebb összegnél…, hát az legyen a tanulópénz. Amennyiben bankkártyával fizettünk és pár percen belül rájövünk a csalásra, a banknál is kérhető a tranzakció visszavonása, de ez sem egyszerű. Mert a bank hivatalból ugyan kivizsgálja az ügyünket, de ha nincs elég adatunk a vásárlás körülményeiről és az eladóról, és a családról bizonyítékunk, nem tesznek semmit, nehéz elérni, hogy rajtuk keresztül kapjuk vissza a pénzünket.

Összefoglalva: ahogy sok más területén az életünknek, az internetes vásárlások esetében is egyszerűbb megelőzni, hogy kár érjen bennünket, mint utólag helyrehozni a hibát, orvosolni a bajt. Rendeljünk – akár karácsonyi ajándékokat – bátran, de mindig ellenőrizzük, hogy valóban létezik-e a megadott elérhetőségeken a forgalmazó, és – ez csak saját személyes vélemény – bár kicsit drágább, de inkább válasszuk az utánvétes fizetést, mint az előre utalást, mert így még mindig élhetünk a kézbesítéskor azzal a lehetőséggel, hogy a gyanús csomagot egyszerűen nem vesszük át.

Kapcsolódó cikkeink:

Online csalások megelőzésére tartottak előadást a városházán – Budaörsi Napló

Így kerüld el, hogy internetes csalás áldozata legyél! – A vásárlás – Budaörsi Napló

Ne legyen internetes csalás áldozata! – Budaörsi Napló

Tudnivalók időseknek az „unokázós” csalásokról – Budaörsi Napló

Frissítés!

Budapest, 2024. november 12.

Karácsonyi ajándék az internetről? Rendelés csak megbízható helyről!

Az online kereskedelem dinamikus fejlődése mind a logisztikát, mind a hatósági oldalt próbatétel elé állítja. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a vámellenőrzésnél különös figyelmet fordít arra, hogy megakadályozza a biztonságot, vagy akár az életet is veszélyeztető termékek forgalomba kerülését.

Közeledik a karácsony, és ezzel együtt az online vásárlások száma is jelentősen nő. Az ajándékokat sokan a már világszerte ismert „Black Friday” alatt szerzik be, hiszen ilyenkor a kereskedők jobbnál jobb ajánlatokkal csábítják a vevőket. Az e-kereskedelem dinamikus fejlődése új lehetőségeket kínál, ugyanakkor a megnövekedett forgalom kockázatokkal is jár.

Míg tavaly a III. negyedévben 20 millió kiscsomag érkezett Magyarországra, idén ez a szám már megközelítette a 32 milliót. Az év utolsó három hónapjában pedig további, akár 30 százalékot meghaladó növekedésre is számítani lehet. Az emelkedő forgalommal párhuzamosan sajnos megnőhet az olyan cégek megjelenésének az esélye, amelyek nem megfelelő, hamis, az egészségre, vagy akár az életre is veszélyes termékeket kínálnak.

A NAV kiemelt feladatának tekinti, hogy a megnövekedett forgalom kihívásaira megfelelő hatósági eszközökkel reagáljon. A vámellenőrzéskor megállapított jogsértések főként ruházati termékeket, gyermekjátékokat, elektronikai cikkeket és illatszereket érintenek. A hamisított termékek nemcsak a jogtulajdonosoknak okoznak jelentős anyagi kárt, hanem veszélyeztethetik a fogyasztók egészségét, mivel a gyártáskor nem ugyanazokat a biztonsági követelményeket alkalmazzák, mint az eredeti termékeknél.

Különösen fontos, hogy a vásárlók körültekintően válasszanak, és időben adják le rendeléseiket, hiszen a logisztikai szegmensnek is követnie kell a drasztikusan megnövekedett forgalmat. Gyakran előfordul, hogy az árukat a NAV már kiadta, de a tömeges árumozgatás miatt a csomagok a logisztikai szolgáltatóknál várakoznak. A vámeljárás elektronikus, általában néhány percet vesz igénybe. A NAV elkötelezett a forgalom zökkenőmentes és gyors kiszolgálásában, azért, hogy a csomagok minél hamarabb eljussanak a vásárlókhoz.

A NAV arra kéri a lakosságot, hogy csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljenek! A túlságosan alacsony áron világmárkákat kínáló weboldalak nagy valószínűséggel hamis termékeket értékesítenek. Ajánlott a vásárlási visszaigazolást is elmenteni, és az online, illetve az áruhoz kapcsolódó bizonylatot is mindig megőrizni!

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal sajtóközleménye

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here