Megújul a Kötő utcai gyalogos átkelő és lesz még egy kis bicikliút a keleti végen

0
225

Sajtótájékoztatót tartottak hétfő délután a városházán a „Fenntartható közlekedésfejlesztési tevékenységek megvalósítása Budaörsön” TOP_PLUSZ-1.2.1-21-PT1-2022-00086 – Élhető települések pályázat kapcsán. A projektet Szabó Sándor pályázati koordinátor, Zolnai Márton, az Út- és Mélyépítési Osztály osztályvezetője és Zábrádi Zsolt, a MEGÉRTI Kft. vezető tanácsadója mutatta be.

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz keretén belül a Pénzügyminisztérium 2021. október 28-án meghirdette a TOP_PLUSZ-1.2.1-21-PT1-2022-00086 Élhető település tárgyú felhívást, melyet Budaörs Város Önkormányzata is megpályázott tavaly januárban, mert a városvezetés régóta elkötelezett a klímavédelem és a fenntarthatóság mellett, s projektje a fenntartható közlekedés fejlesztésére irányul. 2022 márciusában a minisztérium támogatásra alkalmasnak minősítette az önkormányzat tervét. Ezzel Budaörs 231,71 millió forint – az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és hazai központi költségvetési előirányzatból finanszírozott – vissza nem térítendő támogatásra lett jogosult. (Erről korábban már kiadott az önkormányzat egy közleményt.)

Először Szabó Sándor, az önkormányzat pályázati koordinátora felvázolta a sajtótájékoztató témáját. A fenntartható közlekedés fejlesztését szolgáló projekt megvalósításának 2022 őszén látott neki az önkormányzat, és 2024. december végén fejezi be. Ez négy tevékenységből áll:

  • Budaörs Város Fenntartható Mobilitási Tervének (Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP) kidolgozása
  • a Budaörs Város Kerékpárforgalmi Hálózati Terv (KHT) kidolgozása
  • a Kötő utcai buszmegállóknál lévő gyalogos átkelő közlekedésbiztonsági céllal történő átalakítása
  • a Kereskedők útjánál a bicikliút meghosszabbítása és az Alsóhatár úton történő kivezetése a Kertész utcáig, ahonnan a már korábban kijelölt szakaszon lehet kijutni az 1-es számú főútra, ahol becsatlakozhat a már ott lévő, Budapest határáig tartó bicikliútba

Mindebből az a lényeg, hogy a projekt keretében elkészítenek néhány dokumentációt, melynek része volt már például az a lakossági utazási szokásokról szóló felmérés is februárban és a főúton, a Kötő utcánál biztonságosabb gyalogátkelőt alakítanak ki, középen kis járdaszigettel, valamint építenek, illetve felfestenek 1060 méter hosszan új kerékpárutat.

Zábrádi Zsolt, a MEGÉRTI Kft. vezető tanácsadója elmondta, a SUMP kidolgozásával az a cél, hogy a város közlekedése minél fenntarthatóbb legyen. Ennek az adatgyűjtési része már lezárult és ezeknek az adatoknak a feldolgozása is, melyekből bizonyos következtetéseket már levontak, de még hátravan, hogy ezek alapján megalkossanak egy olyan intézkedési tervet, amitől majd valóban fenntarthatóbb lesz Budaörsön a közlekedés. (Ez főleg a bicikliút bővítésre vonatkozik, mert így talán többen fognak kerékpárt használni a közlekedéshez.) Várhatóan májusban adják ki lakossági véleményezésre ezt a dokumentációt, hogy aztán majd a nyáron kidolgozzanak rá költség- és végrehajtási tervet és augusztusban már a képviselő-testület elé kerülhet.

Zolnai Márton a városlakók szempontjából érdekesebb részről tájékoztatott. Elmondta, hogy jelenleg az 1-es számú közúton, a Kötő utcai buszmegállóknál lévő gyalogos átkelő (zebra) meglehetősen hosszú, gyakorlatilag három és fél forgalmi sávon kell átkelni egy szuszra, ami nehéz. A Magyar Közútkezelővel és a Volánbusszal egyeztetve a főútnak ez a szakasza teljesen át fog épülni, az úttest közepén járdasziget lesz és egyéb forgalomtechnikai figyelmeztető eszközökkel is biztonságosabbá teszik ezt az átkelőt. A járdakapcsolatok átépülnek, a buszöblök burkolatát cserélik és a főutat ezen a 80 méteres szakaszon újraaszfaltozzák. Ezen kívül szintén 80 méteres szakaszon vízi közmű átépítés is szükségessé válik az átalakítás miatt. Nem fogják teljesen lezárni a főutat az átépítés idejére, de forgalomkorlátozás az lesz, méghozzá várhatóan nyáron, mert jelenleg a közbeszerzés indítása van folyamatban és úgy tervezik, hogy őszre már elkészüljön az átalakítás.

A bicikliút a város keleti végénél jelenleg a Kereskedők útjánál (szervizút) a Budafoki utcáig tart (illetve felfestéssel a kis utcákon át vezet a Baross utcától a Kertész utcáig az Alsóhatár úthoz). A cél az, hogy Budapest-Budaörs közigazgatási határáig kiérjen, ahol Gazdagrét, Őrmező felől már bő másfél évtizede kiépült az önálló kerékpárút a Budaörsi út mellett. Az ebbe történő csatlakozást a Budafoki utcától úgy fogják megoldani, hogy a szervizút, illetve a zajvédő fal mellett ki lesz építve kétirányú kerékpárút, az Alsóhatár úton pedig kerékpáros nyom felfestéssel lesz jelölve, hogy az a bicikliút. Ennek a megvalósítása valószínűleg csak év vége felé várható, mert most még engedélyeztetés alatt van.

Ami pedig a Kerékpárforgalmi Hálózati Tervet illeti, arra azért van szükség, mert jogszabály előírja, hogy a különböző kerékpáros infrastruktúrális fejlesztésekhez ilyennek is kell lennie, amit ráadásul az érintett szerveknek jóvá is kell hagynia, a minisztériumnak és a Magyar Kerékpáros Klubnak. Ha ezt szakmailag megfelelőnek találják, akkor lehet majd a budaörsi képviselő-testület elé vinni a terveket.

A fent említett pályázaton kiérdemelt összeg (231,71 millió forint) mellett Budaörs Város Önkormányzata saját forrásból 294 millióra egészíti ki, mert a teljes projekt összköltsége ennyi az olyan elemekkel együtt, amelyek nem elszámolható költségként jelennek meg a pályázatban. Ez az összeg a négy fő tevékenység között nagyjából úgy oszlik meg, hogy a SUMP és a KHT 17-17 millió forint, a kerékpárút fejlesztés 140-150 millió forint, a Kötő utcai átkelő közlekedésbiztonsági fejlesztése pedig 110-120 millió.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here