Lámpa helyett turbó körforgalom lesz a Metronál

0
2270

„Budaörssel közösen elkezdtünk közlekedési kérdésekben is gondolkozni. Kálóczi Imre alpolgármesterrel jártunk ez ügyben a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél, ahol sok közös és egyedi problémát is felvetettünk” – nyilatkozta a napokban Győri Ottília Budakeszi polgármestere a Buda Környéki Televíziónak. Ami például mind a két települést érinti az a Budaörs és Budakeszi közötti közlekedési csomópont a Metro áruház közelében, ahol mindig feltorlódik a forgalom Budakeszi irányába és ez a tömegközlekedést is nehezíti. Ezért az önkormányzatok a meglévő lámpás kereszteződés helyett egy több sávos turbó körforgalmat szeretnének. „A beruházás a terveztetési szakaszban van, és a terveknek az önkormányzatok lesznek a megrendelői, erre még visszajelzést várnunk Budaörstől” – zárta gondolatmenetét Budakeszi polgármestere.

Hogy áll a kérdéshez Budaörs városvezetése és még miről tárgyalt a Magyar Közútkezelő Zrt.-nél? – ezt már mi kérdeztük Kálóczi Imrétől. “Még 2016-ban tárgyaltam először a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezetőivel. Akkor elmondtam az összes olyan problémáját a városnak, amikről tudomásom van/volt” – válaszolta. Ilyen például az Egérút végénél lévő balesetveszélyes kereszteződés, a város budapesti határában lévő benzinkútnál építendő körforgalom, a Budapesti út – Szabadság út állapota, a karbantartás hiánya, a szétfagyott sávelterelő „buckák”, a Tesco felüljáró jogi helyzete, a Károly király utca tulajdonjoga, az autópálya díjfizetése, a Tetra Pack melletti autópálya lejáró balesetveszélyes csomópontja, a Metro áruház melletti hatalmas csomópont átépítése, illetve a budaörsi ipari park és a Würth Kft. közötti csomópont újragondolása.

Akkor a budaörsi hivatal felállított egy ütemtervet, ami alapján mindkét fél tette a dolgát az elmúlt évben. Címszavakban: “Az önkormányzat átvette a Károly király út tulajdonjogát, ráadásul sikerült még előtte felújítania a Magyar Közútnak, így nem azzal kellett kezdeni, hogy városi pénzen kátyúztuk. Az Egérúti csomópont a fővároshoz tartozik, így ott a 11. kerületet is be kell vonni a tárgyalásokba. A benzinkútnál épülő körforgalmat támogatják. A főútra próbálnak forrást keresni, de nem egyszerű a feladat, mert számos út még ennél is rosszabb állapotban van. Az autópálya díjfizetése politikai kérdés, azt ők nem tudják befolyásolni. A Metro melletti csomópontra műszaki javaslatot készítenek, ugyanakkor javasolták, hogy Budaörsnél szélesebb kört szólítsunk meg, azaz legalább Budakeszivel közösen lobbizzunk az ügyért. Ezek alapján néhány hete újra bementem tárgyalni, de már budakeszi polgármesterével és alpolgármesterével együtt és egyeztettünk a csomópontról. Ekkor hangzott el a Magyar Közút szakembereitől, hogy megvizsgálták az igényeket, a műszaki lehetőségeket, és egyértelműen a turbó körforgalom megépítését látják indokoltnak és célszerűnek, szemben például a felüljáró, aluljáró, új lámpás csomópont építésével.”

“Gyakorlati ügyekben arra jutottunk, hogy amennyiben az önkormányzat/ok megtervezteti/k a körforgalmat, akkor azzal legalább egy évet lehet gyorsítani az ügyön. Amennyiben valamekkora összeggel beszállnak az önkormányzatok a kivitelezésbe, akkor azzal szintén lehet gyorsítani a kivitelezésen, hiszen a kormány szereti azokat a beruházásokat, ahol a települések is részt kívánnak/tudnak venni a projektekben. Ezen kívül a többi ügyet is újratárgyaltuk, ami kiegészült a Kaktusz utca önkormányzati tulajdonba adásáról. Erre ígéretet kaptam. Valamint megállapodtunk abban, hogy még 2017-ben helyszíni bejáráson felmérjük a főút állapotát, és egy kb. 250-300 méteres szakasz felújítására biztosítanak forrást 2018-ban. Ez a bejárás december 20-án megtörtént, a szakmai anyag januárban elkészül”.

Ezek alapján arra tettem javaslatot Wittinghoff Tamásnak, hogy a város 2018-as költségvetésében tervezzünk 12-14 millió forint céltartalékot a Metro melletti körforgalom tervezésére, mert ha a Magyar Közút tényleg 100 milliós nagyságrendben felújításokat végez a város főútján, akkor véleményem szerint megéri megterveztetni a turbó körforgalmat. Ehhez a tervezéshez szeretném, ha Budakeszi is hozzájárulna. Ha pedig 2018 év végére elkészülnek a tervek, akkor együttesen fel tudunk lépni azért, hogy a kivitelezés 2019-ben megtörténjen” – nyilatkozta lapunknak Kálóczi Imre.

Mi az a turbó körforgalom?

A turbó körforgalmakat 1997-ben Hollandiában fejlesztették ki, ahol napjainkra több mint 200-at adtak át. Magyarországon az első (2008) kialakítását követően néhány (Kecskemét, Szolnok, Hódmezővásárhely, Érd, Szeged) turbó és „turbószerű” körforgalom készült el.

A turbó körforgalom kialakításának szigorú geometriai és tervezési szabályai vannak: maximum négy, egymástól 90 fokkal elválasztott ága lehet, ahol a kijövő ágak között legalább két kétsávos. A forgalmi sávok derékszögben csatlakoznak a körpályához, valamint nem körkörösen, hanem két koncentrikusan eltolt spirálból épülnek fel, ahol a fonódásmentességet az egyes sávok közötti fizikai elválasztás biztosítja és a visszafordulás nem minden irányból biztosított. (Részlet Regőczy László tanulmányából.)