Közlekedési tanácsok a hideg, havas időben

0
1036

A dermesztő hideget a latyakos havazás váltotta fel, ami közlekedési szempontból még kellemetlenebb és veszélyesebb.

Másodfokú figyelmeztetést adott ki hétvégére, Pest megyére az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Hullámzó frontrendszer miatt sokfelé lehet nagy mennyiségű csapadékra (eső, havas eső, hó egyaránt lehetséges) számítani. (A halmazállapot nemcsak a hely, hanem az idő és az intenzitás függvénye is!)

ÓNOS ESŐ Előreláthatólag a péntek délelőtti órákban az Alföld középső részein még több helyen előfordulhat ónos eső, majd az esti, éjszakai órákban erre az északkeleti részeken (Szabolcs, esetleg Hajdú-Bihar) lehet számítani.

HÓ, TAPADÓ HÓ Az Északi-középhegység térségében nagy mennyiségű havazás várható. A holnap reggelig összességében lehulló friss hó mennyisége többfelé 20 cm felett alakul, azonban 300-400 méter felett az Északi-középhegységben 25-30 cm feletti hóréteg is valószínű. A délutáni órákban a front érkezésével eleinte a Dunántúlon, majd az Alföldön is (a délkeleti megyék kivételével) az eső havazásra vált (ez zömében tapadó hó lesz, melynek mennyisége síkvidéken 5-10 cm között a legvalószínűbb, ~350 m felett akár 10-15 cm is lehetséges). Szombaton a déli órákig az északkeleti megyékben várható újabb 5 cm körüli friss hóréteg.

A „hideg sportok” szerelmesei síelni, szánkózni, korcsolyázni vágynak, de a körülmények egyre több baleseti forrást rejtenek magukban. A gyakori elcsúszásos balesetekhez nem kell a sí- és korcsolyapályákig menni, a baj már az első utcasarkon utolérhet bennünket – áll a Budaörsi Rendőrkapitányság közleményében. Jeges útviszonyok esetén járjunk a füvön, földes talajon, vagy más; nem teljesen sima felületen, lehetőség szerint a járda mellett!

További hasznos tanácsok gyalogosoknak

A közlekedésben a téli időszakban megváltoznak az út- és látási viszonyok, amelyekhez a gyalogosoknak és a járművezetőknek egyaránt alkalmazkodniuk kell.

A gyalogos közlekedjen FELELŐSSÉGTELJESEN. A gyalogosok köztudottan a közúti közlekedés legveszélyeztetettebb résztvevői közé tartoznak. Közúti balesetben érintettségük esetén szinte minden esetben személyi sérülés történik, s a gyalogosoknál az átlagosnál jóval magasabb a halálos balesetek aránya, ezért elengedhetetlen követelmény a szabályos, figyelmes, megfontolt közlekedés.

Jellemző, hogy sok gyalogos figyelmen kívül hagyja a közúti jelzéseket, illetve a kijelölt gyalogos átkelőhelytől távolabb próbál átkelni az úttesten. A gyalogosok sokszor túlságosan bíznak védettségükben, figyelmetlenül lépnek az úttestre, vagy egyszerűen rosszul becsülik meg a közeledő jármű távolságát és sebességét. Másik jellemző figyelmetlenség, hogy takarásból lépnek az úttestre, esélyt sem hagyva a járművezetőknek a megállásra.

SZABÁLYOSAN. A gyalogosnak a járdán (illetve ha csúszik lásd fent!), ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs – vagy az a gyalogosközlekedésre alkalmatlan -, a gyalogosok lakott területen lehetőleg a menetirány szerint a bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben az úttesten közlekedhetnek.

FIGYELMESEN. A gyalogosok rendkívül sokat tehetnek azért, hogy az elütések elkerülhetők legyenek, s ne váljanak közúti balesetek sérültjévé, áldozatává. A legfontosabb, hogy legyenek tisztában a rájuk vonatkozó KRESZ szabályokkal és tartsák is meg azokat. Legyenek mindig kiszámíthatóak, és soha ne tegyenek hirtelen mozdulatokat (irányváltást stb.), amennyiben közút közvetlen közelében gyalogolnak és csak ott keljenek át az úttesten, ahol arra a jogszabály lehetőséget teremt (legbiztonságosabb, ha a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, a forgalomirányító fényjelző készülék zöld jelzésére haladnak át). Olyan helyen, ahol a gyalogosnak a járművekkel szemben nincs elsőbbsége, csak akkor lehet az úttestre lépni, ha meggyőződött arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja.

 LÁTNI ÉS LÁTSZANI. Sokat emlegetjük a „látni és látszani” szókapcsolatot. A legtöbb halálos gyalogos baleset – sötétben, korlátozott látási viszonyok mellett – abból adódik, hogy a gyalogos nem volt látható, „beleolvadt” a környezetébe. A gyalogosnak mindent meg kell tennie a saját észlelhetősége érdekében. A sötét tónusú ruházat helyett használjon feltűnőbb, a közlekedési környezetből kiemelkedő színeket! Lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén a fényvisszaverő mellény (ruházat) használata kötelező, de ez az eszköz más körülmények között (lakott területen belül nappali viszonyok mellett stb.) is életmentő lehet. Emellett a fényvisszaverő karszalag, matrica is láthatóvá tesz, megvédhet.

 Fel kell hívni a háztulajdonosok és kezelőik figyelmét a gyalogosok közlekedésére szolgáló területeken lévő hó eltakarítására, valamint a járdák síkosság mentesítésére.

Tanácsok az autósoknak

Ha rendszeresen használjuk járművünket vagy hosszabb útra készülünk, fontos, hogy mindent megtegyünk annak érdekében, hogy csökkentsük a balesetek bekövetkezésének kockázatát. A következőkben olvasható tanácsok ebben segíthetnek.

Ha munka után fáradtan hazaérve csak fedetlen helyre van lehetőség parkolni, nagyon hasznos lehet, ha letakarjuk az autónk szélvédőjét, így másnap reggel elindulás előtt nem kell a szélvédőre fagyott hó és a jég letakarításával kezdenünk a napot. Célszerű az ablaktörlőket felhajtani, így azok se fagynak a szélvédőhöz. Fontos, hogy figyeljünk az ablaktörlő lapátok minőségére, és cseréljük le, ha már elhasználódtak.

Ha pár perccel korábban kelünk, több időt adunk autónk motorjának, hogy felmelegedjen. Így nem csak a jegesedést szüntethetjük meg, hanem a motort is kíméljük és a leolvadt szélvédőn tökéletesen kilátunk, ráadásul sokkal kellemesebb érzés a meleg utastérben útnak indulni. 

Érdemes a hidegindításkor a ventilátort, a hátsó ablakfűtést, a rádiót és más egyéb elektronikus rendszert kikapcsolni, mert mindez plusz energiát von el a motortól.  

A hideg idő az elektromos berendezések ellensége, főként az autó akkumulátorának nem tesz jót. Állapotát könnyen ellenőrizhetjük akár otthon is. Kapcsoljuk fel a fényszórókat, mielőtt beindítjuk a motort. Ha a motor beindítása után fényesebben égnek a fényszórók, akkor érdemes vizsgálat alá vetni az akkumulátort.

Előfordul, hogy az ajtónyitó fogantyúk is befagynak. Ekkor öntsünk meleg, de nem forró vizet rájuk, ezáltal felolvadnak, és könnyedén nyithatók lesznek. Autóinkba különböző típusú és fajtájú folyadékokat szükséges töltenünk. Győződjünk meg róla, hogy mind megfeleljen a téli igényeknek. Nagyon fontos, hogy az ablakmosó folyadék fagyálló legyen, hogy még véletlenül se fagyjon rá a szélvédőre, ne fagyjon bele a tartályba és a csövekbe sem. Mivel a motorolaj a hideg időben besűrűsödik, válasszunk hideg időjáráshoz való kenőanyagot, a könnyebb indítás érdekében.

A téli közlekedés alapvető kelléke a téli gumiabroncs. A jeges, csúszósabb utakon nagy jelentőséggel bír a gumik tapadása. A biztonságos közlekedés érdekében 7 Celsius fok alatt már téli gumival ajánlott az autókat felszerelni! Hasznos tudni, hogy télen sem árt autót mosatni, mivel az alapos mosás véd az útszóró só káros hatásaitól, amely a karosszérián kívül a gépkocsi többi részére sincs jó hatással.

Hosszú út előtt érdemes a fent említett óvintézkedések mellett pár plusz dolgot az autóba tenni. Alapfelszerelés legyen a jégkaparó, illetve a hókaparó kefe. Hegyvidéken a hólánc is fontos lehet, de például Ausztriában, Szlovéniában és Szerbiában kötelező a hólánc használata, ha azt az időjárási viszonyok indokolják.

Minden esetben tartsuk az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességet, közlekedjünk óvatosan, biztonságosan! 

 

Mit tesz a BTG?

A tél extrém időszakaiban, erős hóesésben vagy ónos esőben sem bénulhat meg Budaörs. Minden évben, november 15-től március 15-ig készül fel a BTG Kft. a síkosságmentesítésre. Ehhez hat nagy méretű, tolólappal és szóróberendezéssel felszerelt kocsival rendelkeznek, amivel az úttesteket, két kisebbel és kézi munkaerővel pedig a járdákat és szűk utcákat tartják karban. Ha valahol  a hóesés kezdetétől számított egy órán belül nem kezdték meg a tisztítást, már érdemes nekik telefonálni.

„Az elmúlt években kidolgozott stratégiánk szerint földrajzilag hét fő területre osztjuk fel a várost, s mindegyikre egy-egy nagy kotrógépet irányítunk, melyek folyamatosan járják a saját körzetük útjait. Így gyorsabban jutnak el a mellékutcákba, és a város minden pontját nagyjából egyszerre tudják szórni az utakat. Havazás ideje alatt végig helyszíni ellenőrzéseket tartunk. A nyolcadik járművet mindig oda irányítjuk, ahol a legnagyobb szükség van rá. A főútvonali részeken túl, a meredek, kanyargós utcák és egyéb kritikus útszakaszok elsőbbséget élveznek (pl. a városi buszjárat nyomvonala)” – olavaható a cég honlapján. Továbbá: „Az utóbbi évekre jellemző, kis időközökben ismételten lehullott, nagy mennyiségű hó a tolólapozás miatt az útszélekre, kocsibejárókra kerülhetett. Ez a kellemetlenség sajnos továbbra is előfordulhat, mert az ilyen tételben megjelenő havat nem tudjuk elszállítani. A környezettudatos gazdálkodásunkkal összhangban az évek során csökkentettük a kiszórt só arányát a homok javára és olyan újabb anyagokat alkalmazunk, mint például a zeolit. A zúzalék a felolvadt hólé visszafagyása esetén is az úton marad, így folyamatosan csökkenti a síkosságot, de a tavasz beköszöntével sárszerű szennyeződést hagy maga után. A szóróanyag maradékát munkatársaink a tavasz elején összetakarítják. További szolgáltatásunk, hogy télvíz beköszöntével 34 darab szóróanyag-tárolót helyezünk ki városszerte. E tárolók lehetőséget nyújtanak, hogy szükség esetén a gépek érkezéséig besegítsenek szűkebb környezetük síkosság-mentesítésébe.

Hóügyeleti telefonszámuk: 06 30 561 9391

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here