Komplex Mozgásterápia Budaörsön

0
130

Tanulási-, és/vagy viselkedési problémával küzd a gyermeked? Ezzel az írással szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy van megoldás.  A Komplex MozgásTerápia hetente kétszer elérhető Budaörsön a Mindszenty József Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda tornatermében és Érden, a Pannodában.

KOMPLEX MOZGÁSTERÁPIA – Jobb iskolai teljesítmény napi fél óra tornával?

Természetesen a mozgásterápia nem csodaszer, nem helyettesítheti a tanulást. Abban viszont segítséget nyújthat a problémákkal küszködő gyermekek számára, hogy ne kelljen minden szabadidejüket tanulással tölteni, eredménytelenül. Hatására a tanulás és a gyakorlás meghozza gyümölcsét, még egy rossz képességű, de egyébként normál intellektusú gyerek is képes különösebb megerőltetés nélkül, jó közepes színvonalon megfelelni a normál általános iskola követelményeinek.

A tanulási nehézségek kialakulásában nagyban szerepet játszik az idegrendszer alul szervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése. Meghatározott mozgásformákkal az idegrendszer más és más területeit stimulálhatjuk, ezen keresztül pedig jelentős javulást érhetünk el a tanulási nehézségek oldásában. Ahogy a mozgáson keresztül az idegrendszer ledolgozza deficitjeit, azaz hiányos működéseit, úgy javul a korábban tanulási zavarokkal küzdő gyermek iskolai teljesítménye.

A Komplex Mozgásterápia hetente kétszer, kedden és csütörtökön már Budaörsön is elérhető a Mindszenty József Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda tornatermében, hétfőn és szerdán pedig Érden, a Pannodában.

A mozgás az első kommunikációs eszköz a világgal való kapcsolatfelvételben. A mozgás fejlődése szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével. A mozgásra épülnek a különböző kommunikációs készségek, a beszéd és az írott beszéd, az olvasás és írás. Ha a mozgásfejlődés eltér genetikailag programozott rendjétől, az agy kérgi szintjén is akadályozott lehet az ingerületvezetés. Az idegrendszer éretlenségi tünetei lehetnek az írás, olvasás, számolási nehézség, figyelemkoncentrációs zavar, memóriazavar, magatartási zavar – magyarázza Rózsavölgyi Dorottya pedagógus, regisztrált komplex mozgásterápiás fejlesztő, aki munkatársával, Szmodits Szilviával szeptemberben új helyszínen kezdi meg a foglalkozásokat Budaörsön, a Kamaraerdei Közösségi Házban

Ezt a fejlesztő eljárást – amit ők is alkalmaznak – C.H.Delacato neurológus alapozta meg – tudtuk még meg -, a terápia lehetővé teszi, hogy a résztvevők a mozgás szintjén újra éljék életüknek egy korábbi szakaszát. Így az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányosságok pótlására.

Magyarországon a Kulcsár-féle Komplex Mozgásterápia az, amely már több mint 30 éve segít a rászoruló gyerekeken. A módszer neves, hazai kidolgozója egyénre szabott és csoportos mozgásfejlesztés programot is összeállított Delacato módszere alapján.

Nagyon nagy jelentősége van a mindennapos gyakorlásnak, ezért a heti két alkalmon kívül otthonra is kapnak feladatokat a gyerekek” – hangsúlyozza Dorottya. “Nem szabad elfelejtenünk, hogy esetünkben a mozgásgyakorlatok elsődleges célja új kapcsolatok kialakítása a központi idegrendszerben, nem pedig az izomzat erősítése (bár kétségkívül az izomzat is jelentősen fejlődik). Ezek a kapcsolatok természetüknél fogva csak úgy épülhetnek ki, ha minden nap megerősítjük őket.”

Mutasd a mozgásod megmondom ki vagy….

Nézzünk körül a játszótéren, gyermek csoportokban, és figyeljük meg az ovisok, iskolások mozgását! Ha egy gyermek mozgása ügyes, kiegyensúlyozott, harmonikus, akkor ott jól működnek az idegpályák, minden a helyén. Ahogy kint, úgy bent. Szinte biztosak lehetünk benne, ez a gyermek jó tanuló, viselkedése nyugodt, alkalmazkodó. De ha mozgása darabos, ügyetlen, egyensúlyérzéke labilis, stb., ott bizony – nagy valószínűséggel – gondok lehetnek tanulással és/vagy viselkedéssel. Egyszerűen fogalmazva, ha ’rendezzük’ a gyermek mozgását, ezzel harmonikussá tesszük a gyermeket magát.

Amit fontosnak tartok még megjegyezni a csecsemőkori megtartott primitív reflexekről szól. Munkám során látom, hogy nagyon sok gyermek próbál érvényesülni ezekkel a – már nem kell – reflexekkel. Nagyon göröngyös így az út, de ez a mozgásterápia erre is megoldást kínál” – folytatja Dorottya. A reflexek, melyek az élet első néhány hetében alapvető fontosságúak a csecsemő túlélése szempontjából. Segítik a szülés különböző fázisait, és például rögtön tudjuk ott az út elején, hogyan kell szopizni, kapaszkodni stb. Ezek a reflexek idővel leépülnek és le is kell, hogy épüljenek. Ha ez nem történik meg, azaz a reflexek aktívak maradnak, szintén viselkedési- és/vagy tanulási nehézségeket okozhatnak.

Sok szülő, ha azt hallja a gyermekével kapcsolatban, hogy megtartott (perzisztáló) reflexei vannak, megijed, mert a diagnózis mellé sokszor nem kapnak magyarázatot és főleg nem kapnak megoldási lehetőséget. A Komplex Mozgásterápia (KMT) pedig tökéletes megoldás lehet abban az esetben, ha a gyermek a szülő segítségével, és mozgásfejlesztő szakember útmutatásai és állandó felügyelete mellett “végigjárja” a módszer által felkínált utat.

Annak ellenére, hogy a KMT nem hirdeti magát ’reflexgátló programként’, tökéletes segítség lehet az ilyen problémával küzdő gyerekeknek és szüleinek. Vajon miért? Kulcsár György, neuropedagógus válasza a következő: “Nem véletlenül nincs a KMT-ben reflexvizsgálat és reflexgátló program. Amikor a veleszületett mozgásreflex mozgáselemeit a tudat felügyelete mellett, akaratlagosan kontrollált mozgással gyakorolja – ha volt is reflexmaradványa, az gátlás alá fog kerülni. A reflexmaradvány nem más, mint az extrapiramidális rendszerben lévő mozgás-automatizmus, amely felett még nem alakult ki kérgi-kontroll. Amikor a mozgásra odafigyelve, akaratlagosan gyakorolja a gyermek, kialakítja ezt a kontrollt, ha eddig nem lett volna…. A csecsemőkori reflexmaradvány is az idegrendszer részleges éretlenségének, esetleg sérülésének a tünete, méghozzá elég súlyos tünete. Ha az idegrendszer érik, a reflexmaradványok is gátlás alá kerülnek!”

A fejlesztő feladatok egymásra épülnek, az egyszerűtől a bonyolultabb felé haladnak. Hogy eredményt érjünk el ezért fontos az otthoni feladatok elvégzése is! Az alaposan kidolgozott, több hónapos program lényege az, hogy lehetővé tegyék a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újra éljék életüknek egy korábbi szakaszát. Így az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a deficitek ledolgozására, a hiányok pótlására.

Ami már a budaörsi Mindszenty József Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda tornatermében is elérhető, Dóri és Szilvi vezetésével:

Ovisoknak– mert megalapozzuk a magabiztos iskolakezdést… 

Sulisoknak – mert ledolgozzuk a hiányosságokat, tanulási-, viselkedési problémákat…

A Csoportos Komplex MozgásTerápia egy, a KMT Akadémia által alaposan kidolgozott, 8 hónapos, egy tanévre szóló program.. Mi ketten olyan csomagajánlatot raktunk össze, amit /széleskörű ismereteink szerint/ máshol nem találnak meg. Fontosnak tartjuk még megemlíteni, hogy lényeges eleme a munkánknak az, hogy ketten dolgozunk a gyerekekkel kiscsoportban, hiszen így tudjuk biztosítani számukra az egyéni odafigyelést. Az idegrendszer fejlesztés nagyon fontos eleme a mindennapos torna, ezért adunk otthonra is speciális mozdulatsorokat, feladatokat. A mi célunk, hogy a szülővel, gyermekkel “csapatban” dolgozva biztos sikereket, eredményeket érjünk el!

Amit mi kínálunk a gyermekeknek, az egy vidám, meseszerű tornaóra hetente kétszer. Egy kedves, mosolygós, biztonságot adó közeget teremtünk, ahová szívesen jön, ahová szívesen visszajön! Lesz egy füzete, ahová pecsételünk vagy matricázunk minden alkalom után. Szeretnénk őket a mindennapos otthoni tornára így is motiválni. 3-5 mozdulatsort, havonta új gyakorlatokat, tornát haza is visznek kinyomtatott papíron. Fontos az otthoni mozgás is, mert a fejlesztés akkor a leghatékonyabb, ha minden nap, vagy legalább min. 5x végezzük hetente.   

Úgy gondoljuk a szülővel közös célunk, hogy fejlődést érjünk el! Természetesen ez egyéni út is, mindenkinél más ütemben zajlik majd. Ez a típusú mozgásfejlesztés 4 éves kortól már ajánlható.

Külön tornaruhára nincs szükség, kényelmes ruházat is elegendő, amit nem féltünk, hiszen kúszni-mászni, pörögni-forogni fogunk a talajon.

Összehangoltan, pozitívan, derűsen tudunk együtt dolgozni, ami a gyermekekre is ’ráragad’ a foglalkozások alatt. Csoportjainkba a jelentkezés a szabad helyek függvényében – október végéig – folyamatos.”

Havi díj: 28.000 Ft

Jelentkezés:   [email protected]

06203449093 – Dóri

06204680406 – Szilvi

Névjegy

Rózsavölgyi Dorottya három gyermekes édesanya, pedagógus. Törökbálinton él és dolgozik, regisztrált Komplex MozgásTerápiás fejlesztőként tart több helyen egyéni és csoportos fejlesztéseket, coach kineziológusként gyermekekkel és felnőttekkel is foglalkozik.

Szmodits Szilvia, két gyermekes édesanyaként családjával Érden lakik. Pedagógiai asszisztens, önismereti tanácsadó, gyermekpszichológiai konzulens és nem utolsó sorban nagyszerű fotós, ahol szintén gyerekekkel (is) foglalkozhatott.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here