A festék speciális folyatásával (Fluid art/folyékony művészet technikával) készült képekből látható tegnap óta egy hónapig Gyepes Katalin kiállítása. Aki aktív évei után kezdett festeni, és pár év alatt gyűlt össze annyi képe, hogy az interneten kívül, ahol az alkotói folyamatot ismerősei nyomon követhetik, már szerette volna élőben is bemutatni. A Budaörsről nemrégen Érdre költöző hölgyet elsőként Budakeszire hívták, és onnan hozta át a tárlat anyagát november 2-án a budaörsi művelődési házba. Ez tehát életében a második kiállítása.
Mennyi idő alatt hoztad létre ezt a kiállítást, illetve kérhetnék egy kis tárlatvezetést?
Nem az összes képem látható, nagy sajnálatomra például egy 16 darabból álló, egységes keretben lévő anyag helyhiány miatt itt sem került ki. Mint látod, vannak kisebbek és nagyobbak. A kisebbeken általában az új anyagokat próbálom ki, de nem mindig lehet ezeket alkalmazni nagyban is, mert ha a festékfolyatásnál nem úgy alakulnak ki a sejtek, más lesz az eredmény. A bemutatóra a képeket úgy válogattam össze, hogy elsősorban azok legyenek itt, amelyek jól mutatnának lakásokban, irodákban, vagyis érdemes őket megvásárolni is. Hiszen árban nem sokkal drágábbak, mint egy jó papír poszter. Én ugyanis nem annyira a művészi értékéből indulok ki, hanem a költségeket veszem figyelembe, mert drága a vászon, és ez a technika nagyon sok festéket igényel.
Ezeknek a képeknek a lényege a folyatással kialakuló formák és persze a színek. Mi alapján kevered őket?
Hangulatfüggő, illetve rám nagy hatással vannak a természetben látható színek, hogy melyek mutatnak jól egymás mellett. Nem törekszem megdöbbentő színpárosításokra, inkább a harmóniára, de nyilván ez mindenkinél egyéni ízlés kérdése.
Ez a második kiállításod, amit Budakesziről hoztál át…
Igen, és december 17-ig szól a budaörsi művelődési házzal a szerződésem. Utána egy ideig nem tervezek újabbakat, hiszen a járvány negyedik hulláma megint bizonytalan helyzetet teremtett, bár felvettem a kapcsolatot több más művelődési házzal, de majd meglátjuk.
Az itt láthatók közül melyik a kedvenc képed?
Ez a nagy ívű, sötétebb tónusú, aminek a címe Gleccser. (A kép készítésének az ideje, az alkotó neve és a címek a kép hátán találhatók, érdemes kitalálni és utána megnézni – a szerk.)
Valóban, én is egy hegycsúcsot látok benne. Mitől lesz egy kép vonalas vagy buborékos, sejtes, esetleg szálkás?
Az öntési módtól. Ugyanazokból a színekből egészen más lesz, amikor folyatom, nyújtom stb. Egy délelőtt alatt készül el egy kép, az előkészületekkel együtt. Egy-egy képhez 8-10-12 féle színt használok.
Budakeszin mennyire volt sikeres a kiállítás?
Szerintem az volt, hiszen volt több érdeklődő, és bár nem ismertem őket, a Buda Környéki Televízió is megkeresett és készített velem egy riportot és szép bejegyzéseket kaptam az emlékkönyvbe.
Ki a legnagyobb kritikusod?
Azt hiszem én magam, hiszen ha nekem nem tetszik egy kép, mások hiába mondják, hogy nekik igen, újrafestem. Szerencsére az akrilfestékkel ez megoldható, akár háromszor is. Továbbá a férjem is őszintén megmondja a véleményét, ő egyébként fotózik, és évekig foglalkozott fafaragással, művészi célú fémmegmunkálással. Akik a legtöbbet dicsérnek azok a lányaim és anyukám.
Miért pont Katartika lett a művészneved?
A Kata az ugye a Katalinból, azt art, mint művészet és az egész hasonlít a katartikusra, ami a képeimet jellemzi. A lányom találta ki.
Fiatalabb korodban is vonzott a festészet, a művészeti ágak, de mégis csak nyugdíjaként kezdtél rajzolni, festeni. Miért?
Nem volt rá időm a családom és munkám mellett. De amikor otthon maradtam, elkezdtem aggódni, hogy mivel töltöm ki az időmet és az interneten keresgéltem rajz- és festészeti kurzusokat és kóstoltam bele több irányzatba, mire a Fluid art megfogott.
Hogyan tovább? Mi a cél?
Jó lenne, ha a saját önkifejezésemen túl is lenne értelme, hogy ezeket a képeket készítem, hiszen a saját lakásom falai már beteltek. Vannak már megkeresések, de még van szabad kapacitásom.
Az biztos, hogy ezek például szép karácsonyi ajándékok lehetnek.
Bővebben: ITT