A hazai online fizetési piacról – elemzés

0
117

Az elmúlt években dinamikus növekedés jellemezte a hazai online fizetési piacot: alig hat év alatt megtízszereződött a volumene. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2016-ban 375 milliárd forint értékben fizettek az interneten belföldön a hazai kibocsátású bankkártyákkal. Bár ezzel a forgalommal egyáltalán nem vagyunk elmaradva a világ élvonalától, azonban még van hová bővülnie a területnek, amihez szükség van a tudatosság növelésére. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis a bankkártyás fizetés biztonságosabb a készpénznél is – derül ki az eNET Internetkutató friss eTrends Monitor kutatásából, amely az OTP Mobil megbízásából online fizetési szakértők megkérdezésével készült.

Nő az online fizetés szerepe

Az elmúlt években egyre több területen jelentek meg online fizetési megoldások. Ma már nem kell feltétlenül besétálnunk a postára és sorban állnunk egy csekk befizetéséhez vagy megállnunk a benzinkúton autópálya matricát venni. Mindezt el tudjuk intézni online, kényelmesen, pillanatok alatt. Ez pedig annak köszönhető, hogy a nagyobb szolgáltatók és kereskedők elkezdték felismerni a digitális fizetés fontosságát. A folyamatos innovációnak és fejlődésnek köszönhetően egyre bővül a nyújtott szolgáltatások köre, amellyel még egyszerűbbé válik az online fizetés (többek között telekommunikációhoz, közműhöz kapcsolódó szolgáltatások esetén vagy kereskedelemben, vásárláskor, biztosítás megkötésekor is elérhetőek már digitális fizetési megoldások).

Az online fizetés gyors, kényelmes és legfőképpen biztonságos

Magyarországon ma még mindig a készpénz dominál a fizetési tranzakciókban, pedig messze nem a legbiztonságosabb fizetési mód, különösképpen, ha online vásárolunk és utánvéttel fizetünk. Amennyiben ugyanis nem azt a terméket kapjuk, amit rendeltünk vagy sérült a termék, és ezt csak a csomag kifizetése után vettük észre, az utánvétes készpénzzel kifizetett rendeléskor igencsak nehéz az utólagos érdekérvényesítés. Online, bankkártyával történő fizetéskor viszont probléma esetén a vásárló a vásárlás árát a bankon keresztül visszakövetelheti. Továbbá úgynevezett chargeback eljárást is indíthat a vásárló, ha a neten megrendelt csomag nem érkezett volna meg. A biztonság mellett számos előnye van az online fizetésnek: az elmenthető kártyaadatok, az egy kattintással történő, illetve az automatizálható fizetések rendkívül gyorssá és kényelmessé teszik a fizetési folyamatot. Az online kereskedők és szolgáltatók az online fizetési módok biztosításával egy magasabb ügyfélélményt nyújthatnak a vásárlóiknak. Ebből nem csak a vásárlók, hanem a kereskedők és szolgáltatók is profitálnak, hiszen egy biztonságos fizetési megoldás bizalmat kelt a vásárlókban és nem utolsó sorban felgyorsítja a pénzáramlást is, így javítja a cashflow-t. Gazdasági és társadalmi szinten pedig mindez a gazdaság fehérítését is elősegíti.

Kik a piac meghatározó szereplői?

Az online fizetési piac legjelentősebb szereplői az eNET kutatása alapján (abc sorrendben) a Barion, Borgun, CIB Bank, Erste Bank, Global Payment, K&H Bank, OTP Bank, OTP Mobil és Simple, PayPal, Six Payment, Wirecard.

„Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy egyre több vállalkozás ismeri fel azt a problémát, hogy ha nem kínál választási lehetőségeket a vásárlóinak a fizetési mód kiválasztásakor, akkor egy évi 40-50 %-ot növekvő piacból maradhat ki” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető – helyettese. „Azonban az elérhető fizetési megoldásokat kihasználó kereskedők száma még mindig kevés annak ellenére is, hogy egy online fizetési rendszer bevezetése már nem jelent nagy költséget a cégeknek, hiszen a befektetett összegek hamar megtérülnek. Elég csak arra gondolni, hogy a vásárló kisebb eséllyel áll el a vásárlástól, ha ott helyben lehetősége van kifizetni a kiválasztott terméket és nem kell napokig várnia az utánvétes kifizetésre” – tette hozzá.

Bőven van potenciál

A fejlesztés kulcsfontosságú ezen az állandó fejlődést megkövetelő területen, amit a szabályozói környezet is tükröz: a 2018-ban hatályba lépő európai pénzforgalmi irányelv (PSD2), és a 2019 közepén bevezetésre kerülő azonnali fizetési rendszer számos lehetőséget és egyben feladatot is hozni fog magával, mindemellett várhatóan intenzívebbé válik a verseny idehaza is a szereplők között. A folyamatos fejlődés hatására ugyanakkor az online fizetési piac további bővülésére lehet számítani. 2017-ben csak az első három negyedév online fizetési forgalma 363 milliárd forintra rúgott (a 2016-os év azonos időszakában 264 milliárd forintra), ami megközelítette 2016 teljes évi forgalmát (375 milliárd forint). A hazai online fizetési piac pedig néhány év alatt elérheti akár az 1000 milliárd forintos forgalmat is.

Az online fizetési piac még egy kiaknázatlan terület, rengeteg lehetőséget rejt magában, így érdemes megismerni a működését. Ennek érdekében az eNET az OTP Mobillal közösen eTrends Monitor néven kutatássorozatot indít, amely a digitális világ legfontosabb fizetési trendjeit mutatja majd be rendszeresen.

Szerzők: Kis Gergely, Pintér Róbert, Zsólyom Laura

A közleménysorozatról

Az eNET Kft rendszeresen végez egyes piaci szegmensekre vonatkozó felméréseket. Legújabb kutatásában a hazai online fizetési piac feltárását célozta meg. A kutatási közlemények célja edukálni a szereplőket és a piacot. A közleménysorozatot megalapozó kutatásban készült interjúk során a hazai online fizetési piac jelenlegi helyzetét, érzékelhető trendeket/jövőt vizsgálta. Az első eTrends Monitor kutatás interjúalanyai (abc sorrendben): B-Payment (Borgun): Szebenyeiné Mónus Anita, CIB Bank: Szíjné Juhász Katalin és Nagy Zoltán, Magyar Nemzeti Bank: Takács Kristóf és Kajdi László, Mastercard: Szetnics László, OTP Mobil: dr. Al-Absi Gáber Seif

Forrás: „eTrends Monitor” sajtóközlemény, fotó: mobilfizeto.hu