Megkezdődött az oktatási dialógus
Budaörsön indították el először az érdemi párbeszédet az oktatás megújulásáért. Az előzetesen meghirdetett módon csütörtök délután sor került a Dialógus az oktatásért elnevezésű fórumra, ahol a budaörsi oktatási-nevelési intézmények küldöttei az oktatást érintő követelések 9 pontjából az elsőt fejtették ki (Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról! Hiteles tájékoztatást a kormány és a közmédia részéről!).
Tegnap délután 16 órakor a városháza nagytermébe meghirdetett helyszínen gyűltek össze a pedagógiai intézményéből érkezettek. Szinte az összes oktatási-nevelési intézmény képviseltette magát. Óvodák közül a Csillagfürt, a Holdfény, a Kamaraerdei, a Kincskereső, a Mákszem, a Pagony, a Rózsa utcai és a Vackor. Általános iskolák közül a Bleyer, a Herman, a Kesjár és az Egyes Számú szintén, a középiskolák mezőnyéből pedig nem csak az Illyés, de a Szent Benedek is! Részt vettek a megbeszélésen a szakszolgálatok munkatársai, illetve szülők és gimnazista gyerekek.
Egy moderátor, Máté Barbara irányítása segítségével kapták meg a résztvevők a feladatokat. Az egyes intézmények képviselői hat-hét fős csoportokban, vegyesen helyezkedtek el hat asztalnál, így is elősegítve a gondolkodás sokszínűségét. Az egyes csoportok a 9 pont első tételét három szempont szerint részletezték. Két csoport azt vizsgálta, mitől válna igazán érdemivé ez az oktatási dialógus sorozat. A válaszokban hangsúlyt kapott, hogy az érdemi valóban azt jelentse, hogy intelligens, konstruktív beszélgetések, viták legyenek és főleg szakmabeliekkel. Egyetértett abban mindenki, hogy a nyilvánosság országosan értendő. Bár a kezdeményezés budaörsi, a probléma az egész országban érvényes. Az igazi persze az lenne, ha a köztévén vagy a Kossuth rádióban nyomon lehetne követni az oktatási rendszer megújítására irányuló törekvéseket. Ezen kívül az intézményi autonómia is a legfőbb célok között szerepelt.
Milyen feltételek szükségesek a fenti célok eléréséhez? Havi egyszeri ülésezés, a személyes együttgondolkodás fontos feltételei, illetve az, hogy a tankerületek küldöttei is legyenek jelen e beszélgetéseken. Különösen fontos, hogy híre menjen az itt létrejövő konstruktív javaslatoknak, illetve ne lankadjon a lelkesedés.
S végül a harmadik szempont szerint az volt a kérdés, hogy milyen értékek szükségesek mindezek eléréséhez. Erre olyan válaszok születtek, miszerint a diskurzusban szereplők legyenek alkalmas személyiségek: hitelesek, széles látókörűek, a problémára érzékenyek, rendelkezzenek csapatjátékos attitűddel. A légkör pedig legyen bátorító, toleráns. A nyitottság azért is fontos, hogy nyíltan lehessen ütköztetni az eltérő nézőpontokat.
Bár néhány diák és szülő itt is jelen volt, többször elhangzott, hogy az ő oldalukról is lehetnének többen.
Az ülés végén szavazni lehetett a következő alkalom témájára, ami a második pont lett, azaz a tanárok megbecsülésének problémája.
Kapcsolódó cikkeink: a demonstrációkról ITT találhatók.