Közhely és ebben a formában nem is igaz, hogy karácsonykor „csak” szeretetet kell adnunk egymásnak, családtagjainknak és nem tárgyakat.
Már nemcsak egyetlen nap a Black Friday, azaz a Fekete Péntek, hanem szinte az egész november, mert a kereskedelem egész évben az év végi nagy bevásárlásokra vár, és a boltok próbálják megelőzni egymást az akciókkal. S bár szemmel láthatóan már megteltek az elmúlt napokban a bevásárlóközpontok parkolói, illetve hatalmas dugók alakultak ki a hozzájuk vezető utakon, az általunk megkérdezett áruházak dolgozói összességében eddig mégis mérsékeltebb forgalomról számolnak be, mint amit korábban tapasztalak, kevesebb termék kerül a kosarakba, bár azok jóval drágábban.
Közhely és ebben a formában nem is igaz, hogy karácsonykor „csak” szeretetet kell adnunk egymásnak, családtagjainknak és nem tárgyakat. Hiszen egy saját magad által készített ajándék ugyanúgy a szeretetről szól, mintha mondogatod, sőt; és az is, ha teljesíted a másik kívánságát és olyasmit veszel neki, amit nem tudna/merne megvenni saját magának, pedig vágyik rá. Az ajándékozással csak akkor van baj, ha pótolni akarja a szeretetet és nem kifejezni azt. Hiszen az ajándék az úgynevezett „szeretetnyelvek” egyike. Aki nem ad ajándékot, mert minek, az elszalaszt egy fontos lehetőséget arra, hogy kifejezze, mennyire figyel oda a másikra.
A karácsonyi ajándékozás eredete Szent Miklóshoz vezethető vissza, majd a reformáció idején, a 16-17. században a protestánsok az ajándékhozót átnevezték Jézuskára, az ajándékozás idejét pedig december 6-ról áthelyezték karácsonyra, de a napjainkra jellemző nagy ajándékozás csak a 19. században kezdett megszokottá válni. Mikulásra így a csoki maradt meg, karácsonyra pedig… kinek, mi.
Kár ezért azon mérgelődni, hogy a Black Friday már nem egyetlen napra korlátozódik és dugó alakult ki miatta, vagy amit szintén gyakran hallunk, és hogy emiatt a karácsonyi hangulat kellékei már októbertől ott vannak az áruházakban, és így már nem alakul ki a meghitt hangulat. Hagyjuk figyelmen kívül ezeket! Inkább azok, akik tehetik, éljenek a kedvezményes lehetőségekkel! Csak az eredeti célt ne felejtsük el! Örömet szeretnénk szerezni valakinek! De honnan tudhatjuk, hogy tényleg minek örülne? Például figyeljük meg, milyen megjegyzéseket tesz a katalógusok böngészése vagy a tévéreklámok közben! Sőt, nyugodtan meg is kérdezhetjük tőle, hogy mire vágyik. És „az ajándéknak nem feltétlenül kell drágának lennie. Egy szál virág, egy doboz csokoládé, egy képeslap vagy egy könyv is kifejezheti szeretetünket. A szeretet nyelve egyetemes, ám ahányan vagyunk, annyiféle nyelvjárását beszéljük.” (Gary Chapman)
Itt is érdemes körbe nézni:
(Cikkünk egy 2022-ben már megjelent írásunk frissített változata – a szerk.)