A „Közeledjetek…” című kiállítás szeptember 23-án este 6 órakor nyílt meg a budaörsi Zichy Majorban az Ars Sacra Fesztivál – 2017 mozgalomhoz kapcsolódva. A kiállítóteremben öt művész (Bálint Ádám, Csutoros Dawn (Hajnal), Gvárdián Ferenc (aki a szervezésben is segített), Sz. Varga Ágnes (Kabó) és Tóth Csaba) alkotásai tekinthetők meg október elsejéig. A fő szervezője Novotny Tihamér volt.
„Az idei budaörsi Ars Sacra kiállítás megnyitása lényegében egybeesik a magyarországi egyházak közös, ökumenikus rendezvényének, a Teremtés hetének kezdetével, amely arra hívja meg a hívő közösségeket és egyenként tagjaikat, hogy visszatekintve mindannyiunk közös kezdetére, teremtettségünkre, álljanak meg meditatív elcsöndesedéssel e szépséges titok előtt, és ismerjék fel azt is, milyen felelősséget ró rájuk a teremtettség, és egyben a társ-teremtői meghívottság ténye” – emelte ki a kiállítás megnyitóbeszédében Nobilis Márió (segédlelkész, pápai káplán, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola adjunktusa – a főképen balról a negyedik), aki a KataPult kamarakórus négy tagjának előadása után vette át a szót.
„A minket itt körülölelő alkotásokon végigtekintve ennek a kérdésnek egy fontos változata ötlik fel bennünk.
Milyen értelemben alkotás és mennyiben teremtés a művészi szolgálat? Mi tud, mit képes közvetíteni, mit tükröz vissza talán szándékán kívül is a teremtés isteni és titokzatos gesztusából az, amit joggal művészetnek mondhatunk?” – fűzte tovább gondolatait a segédlelkész.
Az emberi és az isteni alkotás különbsége véleménye szerint abban érhető tetten, hogy míg az ember az alkotása során anyagból hoz létre egy anyagi dolgot, addig az isteni teremtés során a semmiből egy teremtés lép elő a létbe. Az alkotás alapvető eleme az anyag iránt való alázat, amelyet Nobilis Márió megtalált a kiállítás elemeiben.
„Ennek különösen szép példáit láthatjuk Csutoros Dawn kézzel, eperfa-papírra felvitt porfestékében, Sz. Varga Ágnes szintén puszta kézzel kidolgozott szénképeiben, Bálint Ádám ecset nélküli akvarelljeiben – mintha ez a terem kifejezetten arról akarna tanúskodni, hogyan küzdi meg a művész az újbóli közvetlen, bizonyos értelemben eszköz nélküli eggyé válás feladatát az anyaggal, melynek formát akar adni. De ott van ez az alázat Gvárdián Ferenc samott-szobraiban is, és egészen érdekes módon Tóth Csaba képeiben, aki korábbi alkotók festményeit használja a legnagyobb tisztelettel kezelt anyagnak, új értelmezési szintekbe emelve azok esszenciáját. Mondhatnánk tehát, hogy a művészi alkotás nem teremtés…, ám ha nem lenne az mégis valamiként, valami lényeges hiányozna belőle” – szögezte le.
„Megnyílunk-e mi is e kiállítás mozzanatai előtt, hogy az alkotásban felsejlő teremtő szeretet bennünk is folytatódhasson?” – tette fel végül a kérdést a segédlelkész.
Amennyiben fogékonyak vagyunk és igen a válaszunk, a kiállítás október elsejéig 15 és 18 óra között vagy előzetes egyeztetés után tekinthető meg a Majorban.
Az Ars Sacra Fesztiválról
A fesztivál, amelyet az Ars Sacra Alapítvány szervez a Kulturális Örökség Napjaival együttműködve, minden év szeptember harmadik hétvégéjén kezdődik. Célja, hogy a különböző művészeti ágakon belül felszínre hozza és népszerűsítse a szakralitást, és hogy rámutasson a Szépre, Jóra, Igazra a művészet minden ágának bevonásával. Az Ars Sacra Fesztiválhoz az ország legnagyobb múzeumai, kiállítóhelyei, galériái, színházai, templomai, kulturális központjai, egyházművészeti gyűjteményei csatlakoztak, amely helyeken a fesztiválhoz kapcsolódó programok ingyenesen látogathatóak.
Alábbi fotók: Petőházi Emese