Nem lett jó a vásárolt ajándék? Ehhez van jogod

0
983

Karácsonyi után megszaporodnak a meghibásodott termékek miatti igényérvényesítések, vagy lehet, hogy nem is hibás, csak nem tetszik. Írásomban igyekszem a leggyakrabban előforduló esetekre tanácsot adni.

Eredeti publikálás: 2018.december 27., de most is aktuális!

Amennyiben jótállási jeggyel rendelkezünk a meghibásodott termékre, de nincs meg a blokk, a vevő igénye akkor sem utasítható el, hiszen a jótállási jegy a blokk hiányában is igazolja az üzembe helyezés időpontját. Ezt tehát kötelesek elfogadni. A javítás után a jótállási jegyen fel kell tüntetni a javítás időpontját és a jótállás ilyenkor a kijavítás időtartamával meghosszabbodik. Amennyiben nem adnák vissza a jótállási jegyet, vagy a leadott blokkot, esetleg nem tüntetnék fel a javítást a jótállási jegyen, akkor feltétlenül kérjük, hogy ezt tegyék meg.

Nagyobb a gond, ha a jótállási jegy sincs meg. Ez esetben a számlával, vagy az átutalás igazolásával próbálkozzunk. Ha csak az átutalás megtörténtét tudjuk igazolni, akkor nagy szükségünk lesz a kereskedő jóindulatára is probléma esetén. Ez ugyanis nem az adott konkrét termék megvásárlását fogja igazolni. Kérjük meg a kereskedőt, hogy saját rendszeréből keresse ki a szükséges adatokat. Ha nem együttműködők, esetleg írjunk be a vásárlók könyvébe.

Ha az ajándékba kapott termék hibásodik meg, akkor szintén apelláljunk a kereskedő jóindulatára és adatbázisára. Ha nem járunk sikerrel, akkor sajnos el kell kérnünk a számlát, blokkot az ajándékozótól még akkor is, ha az kellemetlen.

A leggyakoribb gond, hogy a megajándékozottnak nem tetszik az ajándék színe, esetleg nem jó a mérete, vagy nincs szüksége a kapott dologra. Ez nehéz eset, mert a minőségileg hibátlan árut nem köteles a kereskedő visszavenni. Érdemes az ajándékozóknak már vásárláskor megkérdezni az adott üzletben, hogy adnak-e lehetőséget cserére.

A másik probléma, hogy a karácsonyra kapott termékeket általában a vásárlást követő 3 napon belül nem tudják visszavinni még hibás termék észlelése esetén sem. Hiszen jóval korábban vásárolják meg ezeket a termékeket az ajándékozók, sőt gyakran a megajándékozott sem próbálja ki azokat előre. Én ezzel kapcsolatban annyit tanácsolok, hogy annak érdekében, hogy a hibás termék 3 napon belül kicseréléssel pótolható legyen, a megvásárolt termékeket próbáljuk ki és ne adjuk át kipróbálatlanul. Csak így védhető ki, hogy esetleg hibás terméket ajándékozzunk és azt kicserélés helyett rögtön javításra kelljen leadni. Én magam minden esetben így teszek.

Különleges helyzet áll fenn az online vásárolt termék esetében. Ilyenkor ugyanis a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül élhetünk indoklás nélküli elállási jogunkkal. Ez a jog akkor is gyakorolható, ha a termék hibátlan állapotú és nincs minőségi kifogásunk. A kereskedő felé 2 évig jelezhetjük problémánkat.

Dr. Moravcsik Krisztina

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here