„Nem adjuk fel a reményt, hogy lehet szabadon és kreatívan oktatni” – megtartották a 12. Budaörsi Pedagógiai Napot

0
1723

Az október 24-e nevelés nélküli munkanap volt a budaörsi oktatási és nevelési intézményekben, hiszen a pedagógusok az 1. Számú Általános Iskolában vettek részt a 12. Pedagógiai Napon.

A teljes napot felölelő rendezvény több mint egy évtizedes múltra tekint vissza városunkban. A szervezésben mindig oroszlánrészt vállalt Karsainé Kovács Judit, a polgármesteri kabinet köznevelési és közművelődési osztály vezetője, akinek nyugdíjba vonulását a mostani megnyitón jelentették be. Három, ünneplőbe öltözött kisgyermek adott elő megható dalt , a munkatársak pedig egy virágcsokorral köszönték meg a munkáját.

„Ha egy külső szemlélő bekukkant ide, úgy láthatja, hogy minden rendben van. Mégis, nem tudok elkeseredettség nélkül beszélni arról, ami mostanában az oktatás területén zajlik” – kezdte a megnyitót Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere, majd utalt az október 10-én lezajlott másodfokú tárgyalásra, amikor a bíróság érdemi vizsgálat nélkül elutasította városunk állammal szembeni kártérítési követelését az évi 2,1 milliárd forint „szolidaritási adó” elvonása miatt.

„Elvették az oktatás alapvető autonómiáját, beszűkítették a csatornákat a felsőoktatás irányába, leszállították a tankötelezettségi korhatárt, tönkretették a szakképzési rendszert, államosították, monopolizálták és lezüllesztették a tankönyvkiadást, valamint számtalan településen, ahol csupán egy iskola van, az egyháznak adták át, ami önmagában rendben való lenne, hogyha az adott településen ez mindenki számára elfogadható, de természetesen ez többnyire nem így van, ezzel mindenki számára feszültséget generáltak a helyi közösség tagjai között” – sorolta a polgármester az oktatás területén az elmúlt években történt változtatásokat. Majd olyan kutatási eredményeket idézett, amelyek szerint 138 országból  Magyarország az alapoktatás tekintetében a 2007-ben mért 37. helyről 2016-ban a 96. helyre csúszott vissza, a felsőoktatás területén pedig a 2007-es 65. helyről a 114-re esett.

„Állítom, hogy nincs Magyarországon még egy olyan település, amelyik úgy teremtette meg saját erőből a gazdasági hátterét, hogy abból bőven, magas színvonalon el lehetett látni minden feladatot. Ehhez képest, ha ez így marad, szépen lassan, egy-két év alatt csődbe megy a település” – tette hozzá. Kifejtette, hogy ebben az évben már most 500 millió forint hiányt látnak, ami jövőre másfél milliárd forintra fog duzzadni.

„Ennek a konferenciának az a célja, hogy a leghaladóbb gyakorlatokkal találkozhassanak a budaörsi pedagógusok, és hogy ne adjuk fel a reményt, hogy lehet szabadon és kreatívan oktatni, minél kevesebb lexikális tudást bebifláztatva, inkább a kreativitásra és a kompetenciákra helyezve a hangsúlyt a gyerekek képességeit kibontakoztatva” – zárta beszédét Wittinghoff Tamás.

A konferencián  az első előadó, dr. Setényi János oktatáskutató “Mi következik a mérés után?” című összegzésében az önértékelés utáni lépéseket vette számba, és a konkrét javító-fejlesztő munkával kapcsolatosan mutatta be a javítások, fejlesztések csoportosításának lehetőségét is.

Őt követte dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus a szintén nagyon aktuális témaválasztással: „Az iskola, amely a 21. századi sikeres embereket neveli”. Előadásában rávilágított arra, hogy a mai világban a gyors változás már a mindennapi élet velejárója, ezért a siker legfontosabb eleme a tanulás és az újratanulás. A boldogulás érdekében elengedhetetlen a változások megértése, majd a többiekkel való hatékony együttműködés eredményeként a sokféle út összeegyeztetése és az új megoldások megtalálása. Ennek érdekében az iskola legfőbb feladata az, hogy megszerettesse a gyerekekkel a tanulás, a gondolkodás és a közös szellemi erőfeszítések szépségét.

Az izgalmas témákat tombolasorsolás és a budaörsi zeneiskola ünnepi műsora zárta, az iskola vonósegyüttesének közreműködésével. A délutáni szekcióüléseken kisebb csoportokban folytatódott a munka, ahol a pedagógusok tizennyolc különböző, a saját munkakörüket érintő témában (például Dr. Jármi Éva: Az internetes bántalmazás elleni fellépés az iskolában; Antaliné Miss Lilla: Egri csillagok – Z generációra hangszerelve; Szőkéné Küri Zsuzsanna: LEGO Matek óvodában) merülhettek el.