Igaz, hogy hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend az online vásárlás, ennek ellenére még mindig valahol az európai átlag alatt kullogunk. Ez azonban mégse olyan meglepő, hiszen a kételkedés – különösen az idősebbek körében – mindig felüti a fejét: sokan jobban szeretik kézzel levenni a boltok polcairól a terméket, majd készpénzzel fizetni, mint virtuálisan, és egyből hazavinni a frissen beszerzett portékát.
A felmérések azonban azt mutatják, hogy fejlődünk, változnak a vásárlói szokások és magatartások: itthon is egyre többen – és a szakemberek szerint egyre gyakrabban – használjuk ki a webshopok előnyeit.
De hogy állunk a statisztika szerint az EU-hoz képest?
Az adott ország internetet használó polgárai közül hány százalék rendelt már, vagy rendel rendszeresen az internet segítségével?
- Anglia: 63%
- Lengyelország: 53%
- Spanyolország: 56%
- Németország 53%
- Olaszország: 52%
- Írország: 51%
- Ausztria: 49%
- Franciaország, Belgium: 46%
- Portugália: 45%
- Svájc, Hollandia: 44%
- Magyarország: 43%
A legalacsonyabb arány tehát Lettországé (32%), Csehországé (31%) és a sort legkisebb internetes vásárlás-forgalommal Észtország (29%) zárja, ahol kevesebb, mint fele annyian rendelnek online, mint az első helyezett Angliában.
A statisztika arra persze nem ad választ, hogy biztonságos-e az internetes vásárlás. Legtöbb esetben a vakszerencsére bízzuk a termék minőségét, mert bár a gondosabbak több helyen is utána néznek a kívánt árucikknek, koránt sem biztos, hogy végül azt kapják a pénzükért, amire befizettek.
Néhány tipp a biztonságos vásárláshoz:
- Mielőtt rendelsz, győződj meg róla, hogy a címsorban megjelenik a zöld színű „Biztonságos” felirat a weboldal címe előtt. Ez azt jelenti, hogy hivatalos, nyomon követhető helyre megy a pénzed, nem kell félned az átveréstől.
- Ha nagyon bizalmatlan, igyekezz olyan helyekről rendelni, ahol utánvéttel fizethetsz, ha már a kezedben van a termék.
- Mindig alaposan nézd meg, vállal-e az eladó vagy a webshop üzemeltetője garanciát az adott termékre, van-e pénzvisszafizetési opció, ha meggondolnád magad.
- Mindenekelőtt: ma már könnyedén utána olvashatsz a vásárlói visszajelzéseknek az interneten. Kérdezz bátran más felhasználóktól, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók – akár elégedettek, akár nem – készséggel segítenek az érdeklődőknek.
- Ha mégis valami jogi vitába keverednél az eladóval/áruházzal, és nem tudnátok megegyezni, forduljatok a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Internet Laboratórium és a fogyasztóvédelmi hatóságához, itt a legtöbb esetben minden kérdésre választ kaptok, és ha szükséges, jogi úton rendezhetitek a felmerülő elégedetlenségi vagy pénzügyi problémákat.