Néhány tipp a biztonságos internetes vásárláshoz

0
141

Igaz, hogy hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend az online vásárlás,  ennek ellenére még mindig valahol az európai átlag alatt kullogunk. Ez azonban mégse olyan meglepő, hiszen a kételkedés – különösen az idősebbek körében –  mindig felüti a fejét: sokan  jobban szeretik kézzel levenni a boltok polcairól a terméket, majd készpénzzel fizetni, mint virtuálisan, és egyből hazavinni a frissen beszerzett portékát.

A felmérések azonban azt mutatják, hogy fejlődünk, változnak a vásárlói szokások és magatartások: itthon is egyre többen – és a szakemberek szerint egyre gyakrabban – használjuk ki a webshopok előnyeit.

De hogy állunk a statisztika szerint az EU-hoz képest?

Az adott ország internetet használó polgárai közül hány százalék rendelt már, vagy rendel rendszeresen az internet segítségével?

  • Anglia: 63%
  • Lengyelország: 53%
  • Spanyolország: 56%
  • Németország 53%
  • Olaszország: 52%
  • Írország: 51%
  • Ausztria: 49%
  • Franciaország, Belgium: 46%
  • Portugália: 45%
  • Svájc, Hollandia: 44%
  • Magyarország: 43%

A legalacsonyabb arány tehát Lettországé (32%), Csehországé (31%) és a sort legkisebb internetes vásárlás-forgalommal Észtország (29%) zárja, ahol kevesebb, mint fele annyian rendelnek online, mint az első helyezett Angliában.

A statisztika arra persze nem ad választ, hogy biztonságos-e az internetes vásárlás. Legtöbb esetben a vakszerencsére bízzuk a termék minőségét, mert bár a gondosabbak  több helyen is utána néznek a kívánt árucikknek, koránt sem biztos, hogy végül azt kapják a pénzükért, amire befizettek.

Néhány tipp a biztonságos vásárláshoz:

  • Mielőtt rendelsz, győződj meg róla, hogy a címsorban megjelenik a zöld színű „Biztonságos” felirat a weboldal címe előtt. Ez azt jelenti, hogy hivatalos, nyomon követhető helyre megy a pénzed, nem kell félned az átveréstől.
  • Ha nagyon bizalmatlan, igyekezz olyan helyekről rendelni, ahol utánvéttel fizethetsz, ha már a kezedben van a termék.
  • Mindig alaposan nézd meg, vállal-e az eladó vagy a webshop üzemeltetője garanciát az adott termékre, van-e pénzvisszafizetési opció, ha meggondolnád magad.
  • Mindenekelőtt: ma már könnyedén utána olvashatsz a vásárlói visszajelzéseknek az interneten. Kérdezz bátran más felhasználóktól, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók – akár elégedettek, akár nem – készséggel segítenek az érdeklődőknek.
  • Ha mégis valami jogi vitába keverednél az eladóval/áruházzal, és nem tudnátok megegyezni, forduljatok a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Internet Laboratórium és a fogyasztóvédelmi hatóságához, itt a legtöbb esetben minden kérdésre választ kaptok, és ha szükséges, jogi úton rendezhetitek a felmerülő elégedetlenségi vagy pénzügyi problémákat.