„Ma már minden felfűzhető az informatikára, és ez fordítva is igaz”

0
920

Nagyszerű kezdeményezésnek ad otthont január közepétől a budaörsi Telekuckó: a hat hetes kurzus során a Kódvetők Digitális Oktatási Műhely két alapítója teljesen újszerű módon mutatja be a számítástechnika alapjait, valamint az iskolai tananyaggal való összefüggéseket a résztvevő általános iskolás diákok számára.

„Az egésznek az alapötletét az adta, hogy kisgyermekes családapák vagyunk, és azt vettük észre, hogy a hagyományos iskolarendszerben nem kapják meg a gyerekek azokat a készségeket, amelyeket a 21. században használniuk kell.” – kezdte beszélgetésünket az ötletgazda Szakmáry Ákos. Végzettségét tekintve okleveles közgazdász és informatikus, aki úgymond „mozgalmi jelleggel” kezdett bele a tanításba, és barátjával, a gépész-informatikus Várkonyi Istvánnal tavaly alapította meg a Kódvetők Digitális Oktatási Műhelyt. A program – amelynek alapja a BBC Microbit Edukációs rendszer lett – fél éve indult, amikor összefogtak a 3. kerületi MOA Magán Általános Iskolával, ahol lehetőségük volt gyakorlatot szerezni és kitapasztalni, hogy melyik téma fogja meg a gyerekeket, valamint megtapasztalták, hogyan lehet átadni az anyagot egy Asperger-szindrómás vagy egy siket gyermek számára. Nekik is nagyon fontos az informatikával kapcsolatos készségek elsajátítása, hiszen ezáltal kitárul számukra a világ, és a későbbiekben akár a hivatásuk megtalálásában is segítségükre lehet.

„Itt nagyon jól kikockáztuk – bocsánat, mi ilyen racionális témájú emberek vagyunk…” – neveti el magát Szakmáry Ákos, majd folytatja: „szóval jól kikockáztuk, hogy igazából a gyerekek a programozásra egy idő után ráunnak. Ezért úgy csináltuk, hogy egy évet felbontottunk három trimeszterre, ahol más-más témákat veszünk, és egy trimesztert is három részre bontunk, így jön ki a hat alkalmas időszak.” A tanrendet, amelyben a robotprogramozás mellett helyet kapott például a 3D-s nyomtatás is, a MOA-ban eltöltött idő alatt finomították és a tapasztalatok alapján véglegesítették.

„Azoknak a készségeknek az elsajátításában tudunk segíteni, amelyek az informatikához, számítógép-kezeléshez, programozáshoz kötődnek. A gyerekek algoritmikus gondolkozásán szeretnénk javítani, és a reáltantárgyakhoz is szükséges készségeket szeretnénk fejleszteni, amelyeket a számítógép segítségével meg tudunk tenni.” – mondta Szakmáry Ákos. Kifejtette, hogy foglalkozásaikon összefüggéseiben tanítják az informatikát a 7-14 éves korosztály számára, azaz nem hagyják megválaszolatlanul a foglalkozás alatt felmerülő olyan kérdéseket sem, amelyek éppen a matematika vagy a fizika témakörébe vágnak.

„Mi teljesen nonprofitok vagyunk, kvázi mozgalomként működünk, azokat a robotokat is magunk vásároljuk, amelyekkel a gyerekek a programozási munkát végzik.” – emeli ki az ötletgazda, majd hozzáteszi, hogy nem hirdetik magukat, de a facebookon már így nagy érdeklődésnek örvend a kezdeményezés. Így lépett kapcsolatba velük a budaörsi Telekuckó részéről Gáspár Mátyás is, akivel régóta ismerik egymást. Kezdetben egy csoportról volt szó, ám ez az elképzelés mára kinőtte magát: most három csoport van, csoportonként 8 fővel. A mostani terem nem túl nagy, így jelenleg nagyon behatároltak a csoportlétszámok, de a kereslet egyre nagyobb, ezért városunkban is szeretnék folytatni a programot.

Természetesen tervezik a „mérnöki minimozgalmuk” továbbterjesztését: most azon dolgoznak, hogy más szakembereket is bevonva több vidéki nagyvárosba is eljusson a programjuk. Tanári oldalon is szeretnék továbbvinni – jelenleg a győri Széchenyi István Egyetemmel folytatnak tárgyalásokat, mivel nagyon fontosnak tartják azt, hogy magas felkészültségű emberek vezessék a csoportokat és adják át a megszerzett tudást. „Amikor bemegyünk a terembe, próbálunk maximumot nyújtani, mert a hatodikos gyerekek is pontosan olyan nehéz kérdéseket fel tudnak tenni, és olyan összeszedett válaszokat várnak, mint mondjuk egy egyetemi előadáson.” Szakmáry Ákos kiemelte, hogy azért fókuszálnak a 7-14 éves korosztályra, mert úgy látják, hogy az az időszak, ami alatt ki kell alakulnia azoknak a készségeknek, amelyekre aztán a gyerek később tud építeni a középiskolában. A másik alapító, Várkonyi István pedig hozzátette, hogy az idősebb korosztályra is fel vannak készülve, velük természetesen speciálisan szűkebb témakörökkel tudnának foglalkozni, és nagyobb hangsúlyt fektethetnének az angol nyelvre.

„A legfontosabb, hogy folyamatosan fenntartsuk a gyerek érdeklődését. Ma már minden felfűzhető az informatikára, és úgy gondolom, ez fordítva is igaz: minden felfűződik az informatikára. Na és itt kezdődik a 21. századi készségeknek a kialakítása. Ez sok munka, viszont megéri, mert a gyerekek élvezik.” – összegezte mosolyogva Szakmáry Ákos.

Budaörsön évek óta van egy másik, nagy sikereket elérő foglalkozás is, ahol robotikával, robotprogramozással foglalkozhatnak a gyerekek: ez a Városi Ifjúsági Klubban lévő ROBOKTAT szakkör. A legutóbbi eredményeiről a következő cikkben írtunk: https://www.budaorsinaplo.hu/archivum/oktatas/ismet-dobogos-lett-a-roboktat-szakkor.

 

A Kódvetők foglalkozásairól itt találhatnak még további információkat: https://www.facebook.com/kodvetok/photos/a.1296141110409035.1073741828.1289630887726724/1371108949578917/?type=3&theater

Fotók:PE