Új informatikai rendszert élesített a Budaörsi Egészségügyi Központ. Maga az átállás szinte észrevétlenül történt október folyamán, pedig nagy horderejű fejlesztésről van szó, ami hozzájárulhat a betegellátás gördülékenyebbé tételéhez, a várakozási idők további csökkentéséhez.
Október közepétől az Enterprise Multi Medikai Alkalmazás, vagyis az EMMA egészségügyi informatikai szoftver használatára tért át a Budaörsi Egészségügyi Központ. Az alkalmazás egységes platformot teremt a járóbeteg-ellátás, a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás, a háziorvosi ügyelet és – a közeljövőben – az egynapos sebészeti részleg számára. Ezek az egy épületben működő szakágak eddig más és más nyilvántartó programot használtak, mindegyik olyat, ami létrejöttekor korszerűnek számított, praktikusnak tűnt.
„Összekapcsolhatatlan számítógépes nyilvántartásokat örököltünk a múltból – mondja Zsákai Zoltán, a rendelőt üzemeltető Jump Consulting igazgatója. – Ez oda vezetett, hogy gyakran láthattunk betegeket nyomtatott papírokkal közlekedni a folyosó két oldala között, ami 2018-ban tarthatatlan állapot. Elsősorban ezért döntöttünk az informatikai beruházás mellett. A szükséges vezetékezés elvégzésére ráadásul lehetőséget teremtett az épületben zajló felújítás.”
A rendszer telepítése, az adatmigráció szakfeladat, amit a fejlesztők határidőre elvégeztek. A szállító emellett ötfős adminisztrátori jelenlétet biztosított a bevezetést követő időszakban az esetleges hibák javítására, hogy véletlenül se legyen fennakadás. „A felhasználói oldal együttműködése ugyanakkor legalább ilyen fontos – folytatja Zsákai Zoltán. – Több száz munkatársunknak, orvosoknak, asszisztenseknek kellett áttérni az általuk használt kevéssé korszerű, ám mégiscsak megszokott szoftverről az EMMA használatára. Az ő számukra a megelőző hetekben betanítást biztosítottunk. Ha a páciensek számára az átállás zökkenőmentes maradt, az az ő érdemük is, amiért szeretnék köszönetet mondani minden dolgozónknak” – fogalmaz a rendelő üzemeltetésért felelős cég vezetője.
A fejlesztés célja a betegellátás színvonalának emelése. „Az egységes informatikai rendszer bevezetése hozzájárul az adminisztráció csökkenéséhez, a betegellátás gördülékenyebbé válásához. A labor előtti sor rövidülése máris érzékelhető, a beutalás ugyanis immár a számítógépes rendszeren keresztül történik, nem kell duplán adminisztrálni a vizsgált pácienst” – hívja fel a figyelmet Zsákai Zoltán.
Az EMMA további előnye, hogy lehetőséget ad a háziorvosoknak, hogy saját számítógépükről jelszó birtokában kívülről csatlakozzanak a rendszerhez, ahol belépve ki-ki látja saját betegeinek történetét, sőt beutalót is ki tud állítani az egyes szakrendelésekre. A rendszer távlatilag lehetőséget kínál az online időpontfoglalásra is a szakrendeléseken, ez a funkció várhatóan jövőre élesedik. A csatlakozás a háziorvosok számára önkéntes és ingyenes, a betanítást a budaörsi családorvosok közül többen is kérték, az ő pácienseik betegútja a jövőben egyszerűsödhet.
A számítógépes nyilvántartások kérdése egyben mindig adatkezelési és adatbiztonsági kérdés is. A nagy egészségügyi ellátó intézmények, kórházközpontok által is használt EMMA megfelel a Budaörsi Egészségügyi Központ nyár végén bevezetett szigorú adatvédelmi szabályzatának, garantálja, hogy a különösen érzékeny személyes adatnak minősülő egészségügyi adatok semmiképpen ne kerüljenek illetéktelen kezekbe. A szoftver ezenfelül egyszerűbbé teszi az ellátást végző orvosok számára az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) számára történő adatszolgáltatást is, ami 2017. november 1-je óta törvényi előírás.