Kinek, mit jelent egészségesen élni? – új cikksorozatunk 1. része

0
163

„Sokan azt hiszik, az egészséges életmód a napi öt perc séta, a folyamatos edzés, a kalóriadiéta, vagy éppen a reggelire „csak joghurt”, a jóga, a cukor helyett méz, az egy korty kávé  és társai. Ám én úgy gondolom, hogy az optimális „középútra” való igazodás lenne az ideális, s mindezt úgy, ahogy a jobb gyógyításnál is  figyelembe kellene venni magát a személyt.”

A Budaörs Napló új sorozatának a témája az egészséges életmód, aminek az elindítását ezúttal összekötöttük a mögöttünk hagyott évet összefoglaló körkérdésünkkel. Majd – ahogy tettük azt korábban egyebek között 2015-ben és 2021-ben, illetve többször visszatérően az adományozás („Ne csak karácsonykor segíts„), 2022-ban az idősebb kori társkeresés és 2023-ban a spórolás esetében – 2024-ben hónapról-hónapra egy éven át járjuk körül különböző szempontokból, hogy mit jelent napjainkban egészségesen élni és mennyire adottak ehhez a feltételek. Megszólaltatunk ismert és kevésbé ismert budaörsieket, szakemberektől kérünk véleményt és az a cél, hogy minél több konkrét, megfogadható tanácsot kapjanak olvasóink. (Persze ez a téma sem most először kerül nálunk fókuszba, hiszen 2017-ben külön kiadványt szenteltünk neki, ami ITT érhető el)

A körkérdésünk most az volt, hogy kinek, mit jelent egészségesen élni? 

Somlyó Gergely a Budaörsi Sport Club elnöke: Az egészséges életmód több összetevőből áll, sportvezetőként hozzám természetesen a legközelebb a sport része áll, melyről azt gondolom, hogy a legfontosabb részegysége az egészséges életmód egészének. Véleményem szerint a sportolás minden szinten kiemelten előnyös hatással van az emberekre, egy egészségügyi séta is, valamint a rendszeres versenysport tevékenység is. A sportolás fizikai tekintetben is fontos mindenki számára, e mellett állandó motivációt jelent, valamint a közérzetre is pozitív hatással van, a jó közérzet pedig hozzásegít minden más tevékenység sikerességéhez.
A sportban az is nagyon szép, hogy minden korosztály megtalálhatja magának a megfelelő sporttevékenységet és célt, a sportolás lehetősége mindig adott, bármikor bárki elkezdheti.
Tapasztalatom alapján aki sportol boldogabb, ezért arra buzdítok mindenkit, hogy iktassa be az aktív mozgást a hétköznapjaiba.

Szentmártoni Ildikó ásványszakértő, művészettörténész:
Számomra az egészséges életmód egyik  alapja a rendszeres mozgás. Hét éves korom óta szerves része az életemnek. Versenyszerűen kézilabdáztam, atletizáltam, igényem a sportra szerencsére felnőtt koromra  is megmaradt,  hetente többször  kocogok és jógázom.
Elengedhetetlen továbbá a pihentető, jó alvás és a megfelelő folyadék bevitele, nálam ez hozzávetőleg napi két és fél, három liter vizet jelent.
Negyedikként a táplálkozást említem, az ételre nem csak élvezeti cikként gondolok, hanem “üzemanyagként” is funkcionál.
Megpróbálok tanult optimizmussal tekinteni az életre, hogy mentálisan is rendben legyek.
Ezek az alappillérek, de nem kőbevésett, merev szabálykén tvannak jelen az életemben, természetesen  néha vannak kilengések.Némi tudatossággal törekszem a test,  lélek, szellem összhangjára.

Jenei András író, a Buda-környéki Látássérültek Közhasznú Egyesületének (BULÁKE) alelnöke:

Mivel életem első  harminc évében ( ezalatt cukorbetegségben szenvedtem, ami mára már nincs) szigorú diétát kellett – meg kellett volna – tartanom és figyelni mozgásra, sérülésekre, mára meg az egész világ képtelen erre, szerintem senki nem tudja a legjobbat.
Sokan azt hiszik, az egészséges életmód a napi öt perc séta, a folyamatos edzés, a kalóriadiéta, vagy éppen a reggelire „csak joghurt”, a jóga, a cukor helyett méz, az egy korty kávé  és társai. Ám én úgy gondolom, hogy az optimális „középútra” való igazodás lenne az ideális, s mindezt úgy, ahogy a jobb gyógyításnál is  figyelembe kellene venni magát a személyt. Tehát magyarul nem vak diétákkal (ételek, italok tiltása, vagy „csak” azok bevitele), mindenféle mozgáskultúra, hanem ami jól esik – és persze nem szélsőségekre gondolok -, de nem sokat és nem minőségtelenül, nem össze-vissza. Igenis férjen bele a cukor, a kávé és akár egy adag stressz is, a szénhidrát, a zsír, még talán egy kis alkohol is…, és férjen bele a mozgás, a vitamin.
S ami fontos, hogy az egészséges életmód igenis a személyre legyen optimalizálva, tehát annyiféle lehet, ahányan élünk a Földön. Persze vannak lehetségesek irányok, de pontos recept szerintem nincs.
Én már nem vagyok cukorbeteg, viszont többször transzplantáltak, azért nem élhetek féktelenül, de igyekszem a jól érezhető középútra: ami jól esik, abból minden jöhet normális mennyiségben és minőségben. Hozzáteszem egy egészségesebb embernek  valamivel könnyebb a dolga, de mondjuk ami nekem nem ajánlott, másnak az a jó és fordítva. Nem véletlen a mondás sem: „Sok kicsi, sokra megy.”

 

Farkas Gábor fejlesztőpedagógus, Herman Ottó Általános Iskola és Varga Dóra tanár, népi iparművész, néprajzkutató, Szabad Waldorf Iskola:
Igyekszünk a munka, a passzív pihenés, és aktív kikapcsolódás harmóniáját megvalósítani a magunk módján. Olvasás, filmnézés, színház, hangverseny, baráti beszélgetések a „passzivity” nálunk. A kerékpár, a tenisz, a túrázás jelenti a heti rendszerességű aktivitást. Ezt egészíti ki a jóga, illetve a gyógytorna.
Hétköznap és hétvégén is viszonylag korán kelünk, legkésőbb 6-7 óra között. (Gábor: „Én még előbb…„) Nem borul nagyon meg az életritmusunk még hétvégén vagy szabadság idején sem. De ha otthon vagyunk, napközben beiktatunk egy rövid sziesztát. Este pedig igyekszünk legkésőbb 10 óráig ágyba kerülni, hogy még az éjfél előtti, utolsó nagyon értékes alvásból jusson legalább másfél-két óta.
Táplálkozásunkra a változatos jellemző, ha lehet otthon megtermelt, de legalább otthon elkészített ételek, sok-sok zöldség, kevesebb gyümölcs, gyógy-, és zöld teák, gyümölcslevek mértékkel, nagyon kevés, de jó minőségű alkohol. Rendszeresen fermentálunk, én például minden nap iszom kombucha-t, zöldárpa smoothie-t is. Nem dohányzunk és a testtömegindexünk ideálisnak mondható.

Koókné Bordás Andrea kozmetikus, a budaörsi High Care stúdió vezetője:

Számomra az egészséges életmód a testi és lelki egyensúly megtartása. Az is egészségtelen élet, ha nem azt csinálhatom, amit szeretek. Ám én szerencsés helyzetben vagyok, mert imádom a munkámat, hiszen az egészség és a szépség olyan ajándéka az életnek, amelyekért mindenki maga tehet!

Karsainé Kovács Judit ny. pedagógus, életmódtanácsadó:
Én már elég régóta foglalkoztam az egészségem, egészségünk védelmével, figyelemmel arra, hogy nem akkor kell elkezdeni foglalkozni vele, mikor már  baj van. Így Szentgyörgyi Albert mondásait is figyelemmel kísérve, hogy „az a vitamin okoz betegséget, amit nem eszünk meg”, már 30 éves korunk után odafigyeltünk a C, D vitaminok rendszeres bevitelére, ami később multivitaminokkal is kiegészült. Az is fontos lett később számomra, hogy lehetőség szerint természetes összetevőjű vitaminokat fogyasszunk, és az on-line vásárlás terjedésével, egyre komolyabban kutattam ezeket a termékeket. Így tényleg csak kevés, az orvosok által felírt gyógyszereket vásároltam meg a gyógyszertárakban.
Majd 2020-ban találkoztam – egy élethelyzet miatt – egy életmódváltó programmal, ami koncentrált a táplálkozás reformjára, ezzel együtt új életcélok megfogalmazására. Ennek keretében rengeteg gyógyítóval, természetgyógyásszal, orvossal is  találkoztunk, akiktől nagyon sokat tanultam, pont az életmódváltás több síkjáról.
Így az egészséges táplálkozás mellett, melyben igenis fontos bizonyos vitaminok, táplálék kiegészítők beiktatása, a mozgás, de mindezek mellett, ami mellett elsiklunk, fontos a légzésünkre és az alvás minőségére, idejére is figyelnünk.
Én mindezeket együtt alkalmazva találtam rá a Biocom hálózatára (korábban Ökonet), ahol saját és számos ember egészségének visszaszerzésében, megőrzésben is segíthettem, segíthetek. Mindez olyan pozitív életérzéssel párosul, ahol az együtt töltött idő, a programok, képzések a személyiség formálásában és abban a pozitív életszemléletben is támogatnak, ahol nincs stressz, mókuskerék szindróma, csak siker és eredmény.
Tulajdonképpen ennek eredménye, hogy boltot cseréltem és már se gyógyszertárba nem járok, se nem használok vegyszereket a háztartásomban, tiszta vizet iszom, de tulajdonképpen még a kutyusom is hálás mindezért. Mindezt be tudom szerezni online, házhoz jön az egészség.

Lengyel Moni informatikai szakember:
Az egészséges életnek több pillére van, a három legfontosabb a mozgás, a megfelelő rostban gazdag táplálkozás és az elegendő alvás. E három össze is függ: ha nem esszük rommá magunkat, akkor könnyebben mozgunk, ha pedig rendszeresen mozgunk, akkor jobban alszunk. Számomra ezek közül a legfontosabb a mozgás, amire évek óta naponta két órát szánok. Ezt sokszor nehéznek tűnik kigazdálkodni, de mondjuk ha biciklivel megyünk be dolgozni (akár kis kerülővel) az már ennek része, és beszámít. Ugyancsak sokat segít a rendszeresség fenntartásában, ha olyan mozgásformát találunk, ahol mások várnak ránk, és olyan nincsen, hogy mégsem megyünk el. Évek óta teniszezem, és bizony főleg a hétköznapokban sokszor nehéz felkelni mondjuk a gép elől, de tudom, hogy várnak, tehát indulni kell! És mivel MINDEN NAP MOZOGNI kell, heti szintű tervezésre van szükség. 

Folytatjuk!

Szeretne a sorozatunk támogatója lenni? 

Amennyiben igen, vegyük fel személyesen a kapcsolatot! (E-mail: eller60erzsebet@gmail.com) A támogatók ingyenes (!) megjelenési lehetőséget kapnak a szerkesztőségi cikkekben, elsőbbséget élveznek a kedvezményes PR cikkek esetében és a megszokottnál nagyobb kedvezménnyel hirdethetik szolgáltatásukat a sorozat cikkei mellett.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here