Hideg, havas napokkal köszönt el a február és noha a kinti időjárás még nem ezt mutatja, máris átléptünk a tavaszi időszak első hónapjába. A fagyos idő csúszós utakat eredményez, így balesetek megelőzése érdekében érdemes megfontolni az ORFK- Országos Baleset-megelőzési Bizottság tanácsait: lassúbb haladás, figyelmesebb vezetés, nagyobb követési távolság.
Az előjelzések szerint a tél hideg és havas napokkal búcsúzik és hasonló idő várható a meteorológiai tavasz első napjaiban is az ország jelentős részén. Idén januárban és február első felében enyhébb téli időszakban volt részünk. A hőmérő higanyszála viszonylag ritkán süllyedt 0 fok alatti tartományba, és a téli csapadékok is ritkábban nehezítették meg a közúti közlekedést. Az érezhetően hosszabbodó nappali időszakok és az előző hetek szárazabb útviszonyai óvatlanabbá tehetik a járművezetőket, és ez a tél végi és tavasz eleji havazás – és esetleg ónos eső – esetén fokozott baleseti kockázatot jelent.
A közúti balesetek, valamint az azokkal járó sérülések és halálozások megelőzése minden közlekedőtől nagyobb fegyelmet, fokozott óvatosságot, és a közúti közlekedés szabályainak feltétlen megtartását követel meg.
Ha az összes többi szabály közül az öt legfontosabbat kellene kiemelnünk, akkor azok az alábbiak:
– haladási sebesség csökkentése,
– figyelmes vezetés,
– követési távolság növelése,
– gyalogosokra nagyobb odafigyelés,
– nagyobb oldaltávolság tartása a kétkerekű járművek melletti elhaladáskor.
A fentiekkel a lista természetesen nem teljes, hiszen valamennyi közlekedési szabály megtartására szükség van ahhoz, hogy ne váljunk baleset részesévé, sérültjévé, avagy áldozatává – akár okozói, akár vétleni minőségben!
Havas és jeges úton a jármű-biztonság egyik legsarkalatosabb pontja a téli gumiabroncs. Természetesen a téli abroncsok sem nyújtanak teljes védelmet. Ezért nedves, havas vagy jeges burkolatú úton, illetve korlátozott látási viszonyok esetén körültekintőbben, az átlagosnál lassabban, óvatosan vezessünk!
Közlekedésünk során számítani kell arra, hogy az autó könnyebben megcsúszik, s tisztában kell lenni azzal, hogy a féktávolság is jelentősen megnő! (Ez az összkerékhajtásos autókra is igaz, melyek vezetőit gyakran magabiztossá teszi a meghajtás hatékonysága, ugyanakkor fontos tudni, hogy a 4×4 a fékezést korántsem teszi hatékonyabbá!
Ha útra kelünk, tanácsos az induláskor a gépjárművet „teletankolni”, az ablakmosót fagyálló folyadékkal feltölteni, az akkumulátor kapacitását ellenőrizni, és hóláncot, illetve hólapátot vinni. Az előzőeken túl tanácsos némi ételről és italról, meleg ruházatról és meleg takaróról gondoskodni, ugyanis hóban történő elakadáskor, vagy nagyobb torlódások esetén, illetve hosszabb úton ezek jó szolgálatot tehetnek. A mobiltelefont is vigyük magunkkal, gondoskodjunk arról, hogy az akkumulátoruk mindig legyen feltöltve. Ajánlatos a rádiók közlekedési információs adásait hallgatni. Amennyiben gyermeket is szállítunk, a fentieket még fokozottabban kell figyelembe venni! Ha valaki gyógyszert szed, azoknak is az úti csomagban a helyük!
És végezetül: havas, csúszós úton közlekedve számoljunk nagyobb utazási idővel, tervezzük meg előre az útvonalat, kísérjük figyelemmel az aktuális közlekedési híreket és információkat, és legyünk nagyon türelmesek, haladjunk a forgalom menetének megfelelően, s kerüljük el a kockázatos manővereket!
Forrás: sajtóközlemény