Az X és Y generáció már nem tudna internet nélkül élni

0
21

Az interneten végzett tevékenységi szokások közé sorolhatók például az általános webes böngészés, a zenehallgatás, az online tévézés, a játék vagy a hivatalos ügyek intézése. Egy hazai felmérésből kiderül, hogy az 1980-1995 között születetteknél a legnépszerűbb a közösségi médiák használata, illetve, hogy ők intézik  hivatalos ügyeik nagy részét már online.

Általános böngészés

Az interneten történő szörfözés még mindig a legnépszerűbb elfoglaltságot jelenti, bármelyik korcsoportot is nézzük. A Baby boom generáció (1940-1959 között születettek) 45,2%-a, az X generáció (1960-1979 között születettek) 77,2%-a, az Y generáció (1980-1995 között születettek) 87,1%-a vagy a Z generáció (1996-2007 között születettek) 60,4%-a azt jelzi, hogy minden korcsoportban az általános webes böngészés (weboldalak látogatása, keresés, webes vásárlás, eurojackpot online) a legjellemzőbb. Bár az adatok, amelyeket egy 2017-ben készült felmérésből idézünk, már nem a legfrissebbek, de a tendenciákat és a nagyságrendeket ma is jól jelzik.

Hivatalos ügyek intézése

Egyre nagyobb létjogosultsága van az online történő hivatalos ügyintézésnek, melyet már legalább minden harmadik X és Y generációs felnőtt használt, hiszen ők a legaktívabb munkavállalók és családalapítók korcsoportja (37,5% és 39,8%). Az idősebb korosztálynál valószínűleg az internethasználati tudás hiánya miatt csak 16,8%-os volt ez az arány.

Közösségi oldalak

Az óriási népszerűségre szert tett közösségi média használata 82,2%-ot ért el az Y generációnál, ami elképesztő arány, ami a legfiatalabb Z generációnál csak 59%, ami jelzi, hogy náluk már annyira nem menő az ilyen oldalakon történő jelenlét. Feltételezhetően azért, mert ott van anyu és apu is. Ami még érdekes, hogy már a legidősebbeknél is 27,9%-ot mutatott a használati arány, ami folyamatosan emelkedik.

Bankügyletek, átutalások

A banki átutalások és tranzakciók tekintetében nincs semmilyen meglepő adat, az aktívan dolgozó korosztály végezte főleg ezt a tevékenységet. Az idősebbeknél körülbelül 10-ből 1 felhasználó netbankolt, ami még igen elhanyagolható arány az X generáció 31,2% vagy az Y generáció 34,4%-hoz képest.

Játék

Az online játékok legnagyobb népszerűsége természetesen a legfiatalabb generációnál érhető tetten. A folyamatosan megjelenő jobbnál jobb felhasználói élményt nyújtó játékok természetesen odaszegezik a játékos kedvű felhasználókat a képernyő elé, de ez megtörtént az idősebb generációnál is például az online lottó képviseletében.

Chat, csevegés, fórumok

Az online csevegés és fórumok böngészésének aránya szintén az Y generáció körében volt a legnépszerűbb, ami 60,3%. Érdekesség, hogy az X generáció is komoly 33,3%-al szerepel a statisztikában, ami azt jelenti, hogy minden harmadik jó eséllyel apuka vagy anyuka chatelt online.

Online tévé

Az online technológiai fejlődésnek köszönhetően számos szokás terelődött át az online platformokra. Ilyen például az online TV nézés, mely erőteljes növekedés alatt áll, főleg az Y generáció körében, ami 16,6%-os használati arányt mutatott. A Z generáció képviselőinek csak 10,3%-a néz online tévét, mely magyarázható azzal, hogy náluk még az online játékok voltak a népszerűbbek a tévés műsorok követése helyett.

Összefoglalónk alapján kijelenthető, hogy különböző trendek ismerhetők fel az egyes korosztályok internethasználati szokásai között, melyek teljesen jól lekövethetők és magyarázhatók a kor és az online eszközhasználati képességek alapján. Az idő múlásával természetesen a felhasználók képességei folyamatosan fejlődnek és a trendek további változása várható.

Írta: Galambos Dániel