A törökbálinti hév, amelyből budaörsi villamos lett

0
186

Milyen jó lenne, ha járna még Budaörsön az egykori HÉV vagy villamos! – merül fel a mostanihoz hasonló hatalmas dugókban araszolgatva. A fiatalabbak pedig rácsodálkoznak: tényleg, volt ilyen időszak? Bizony, amire a mai dédszülők még emlékezhetnek. Alábbi cikkünk tehát a budaörsi villamos történetét foglalja össze a szerző saját kutatásai alapján.

A történet egészen 1899-ig nyúlik vissza. Ekkor adták át a Szent Gellért tértől Albertfalván át Budafok-Háros vasútállomásig megépült HÉV-pályát, melyet 1909-ben meghosszabbítottak Nagytétényig. 1910-ben megkezdték egy szárnyvonal tervezését és kiépítését Törökbálintig, amely 1914. június 23-án nyílt meg. Akkoriban a Gellért tértől (mai Szent Gellért tér) közlekedtek a járművek Budaörsön át Törökbálintig. A törökbálinti végállomás a Munkácsy Mihály utca – Géza fejedelem utca sarkán volt.

Az állomás épülete a mai napig áll, jelenleg étteremként működik (Leckerli Ínyenc Állomás)

A vonal valamivel hosszabb volt, mint 13 kilométer, és végig kétvágányosan építették ki. Budaörsön az útvonala a mai: Nádas utca, Repülőtéri út, Stefánia utca, Baross utca, Malomdűlő útvonalon vezetett át Törökbálintig, ahol is a Fűzfa utca, Bajcsy-Zsilinszky utca és a Géza fejedelem utca mentén ért el a végállomásig. A vonal nagy részén 50 km/órás maximális sebességgel haladhattak a járművek, Budaörsön a Baross utcán lassabban: 25km/órás sebességgel cammogtak át, mivel itt közúton haladtak a vágányok. Budaörsön öt megállója volt, Törökbálinton három.

A Budaörsi megállók Budapesttől – Törökbálint felé haladva, a mai utca nevekkel megjelölve a helyszínek:
– Budaörs MÁV állomás. Nagyjából ott volt, ahol a körforgalom van a Repülőtéri út – Kinizsi utca találkozásánál.
– Vásártér megálló. Stefánia utca – Dózsa György utca sarok, ahol most a Gáztelep található.
– Vasút utca állomás. Baross utca – Károly Király út kereszteződése.
– Budaörs állomás. Baross utca – Komáromi utca sarok.
– Törökugrató megálló. Baross utca – Árok utca sarok.
Törökbálinton következett még a Kitérő, Újtelep megálló és a Törökbálint végállomás.

Budaörs, Vásártér megálló 1917-ben. Jelenleg itt található jobbra a játszótér

Budaörs, Vasút utca állomás. A bal oldalon jól látható a mai városi könyvtár épülete

A további események:
1942-től a Móricz Zsigmond körtéren új hurokvágány és felvételi épület létesült, ettől kezdve itt lett a HÉV új végállomása.
1945-ben Budaörsön és Törökbálinton az egyik sínpárt felszedték és a vonal egyvágányú lett. Erre azért volt szükség, mert a háború után nagy anyaghiány volt, és a súlyosan megrongálódott nagytétényi vonalat az innen felszedett sínekből tudták csak helyreállítani.
1957. január 1-jétől új jelzéseket kaptak a Móricz Zsigmond körtérről induló hév viszonylatok.
N mint Nagytétény, B mint Budatétény, D mint Dózsa György tér, későbbiekben Varga Jenő tér, ma Városház tér, T mint Törökbálint, Ö mint Budaörs, E mint Kamaraerdő, V mint Kelenvölgy.
1961-ben, döntés született az M1-M7 autópálya építéséről. Mivel a hév az útvonalát kétszer is keresztezte volna, 2 alul vagy felüljárót lett volna szükséges építeni, amire már nem akartak pénzt költeni, főleg, hogy közben már buszjárat is közlekedett Budapestről Budaörsre, ami rövidebb menetidővel rendelkezett, mint a hév.
1962 december 31-én megszűnt a hév, és villamossá alakult. A régi, zöld járműveket műszakilag átalakították és sárgára átfestették.
1963 január 1-jétől egy rövidebb útvonalon járt a villamos, és a 41-es jelzést kapta
. Az autópálya Kamaraerdő felé eső oldalán ott, ahol most a Tesco áruház parkolója van, egy kétvágányos hurokvégállomást hoztak létre, Budaörs MÁV állomás néven. Az új budaörsi végállomás és Kamaraerdő állomás között, újra kétvágányú lett a villamospálya és két megállót alakítottak ki.
– Kamaraerdei út – Vasút utca
– Betonútépítő vállalat.

Egy rövid ideig, amíg épült a hurokvégállomás, a 41-es villamos bejött Budaörs belterületére. Az ideiglenes végállomása a Baross utca – Károly Király út (akkori Marx Károly utca) kereszteződésénél volt, ahol most a városi könyvtár van. Mikor átadták az elkészült hurokvégállomást, a további szakaszon a vágányokat felszedték. Mivel Törökbálintnak a tömegközlekedését meg kellett oldani, így létrehozták a 88-as buszjáratot, amely a villamos budaörsi végállomásától, Törökbálint Munkácsy Mihály utcáig szállította az utasokat.

A 41-es villamos és a megálló épülete mögött a 88-as busz végállomása

A háttérben látható a Károly király úti felüljáró az M1-M7-es autópálya fölött

Az, hogy a végállomás egy külterületen, a település központjától körülbelül két megállónyi távolságban lett kialakítva, valószínűleg nem igazán tett jót a kihasználtságnak.
1973. január 1-jén a 41-es villamos útvonala lerövidült, a budapesti végállomását Budafok, forgalmi telephez helyezték.
1977-ben kezdték meg a győri vasútpálya felújítását, ami érintette az alatta áthaladó 41-es villamos aluljáróját is. A munkálatokidejére átmenetileg Kamaraerdő állomásig lerövidítették a villamos útvonalát, és a 88-as autóbuszvonal meghosszabbításával pótolták a kieső szakaszt. Mire a munkálatok befejeződtek, úgy döntöttek, hogy a meglévő állappotokon nem kívánnak változtatni. Ugyanakkor hoztak egy rendeletet, amely szerint villamos nem hagyhatja el Budapest közigazgatási területét, így végleg Kamaraerdőig rövidítették az útvonalát, ahol ma is van a végállomása.

Az „új” kamaraerdei végállomás

A további (budaörsi) szakasz egy része, még vagy egy évtizedig megmaradt, majd elbontották.

Budaörs a mai napig őrzi az egykori hév nyomait:
– A Széles utca – Baross utca sarkán, ott áll még egy eredeti felsővezeték tartó oszlop.
– A Stefánia utca – Vasvári Pál utca sarkán a régi árok korlátja, az egykori sínből van.
– Az egyik állomásépület is megvan még, de azóta már teljesen át lett átalakítva.

Budaörsön a hév egykori megállóinál, emléktáblák lettek elhelyezve (Amiket 2021-ben újítottak fel, erről akkor írtunk részletesen: ITT.)

Sokan nosztalgiával gondolnak a régi hévre, mai dédszülők, akik még egykor utaztak rajta. Rengetegen azzal jártak iskolába, vagy dolgozni (sokan a Fehérvári útra ahol rengeteg gyár volt), de az idősebb lakosok elmondásai szerint a vonalon alakultak barátságok és szerelmek is. Egy biztos: most, hogy beépült a XI. kerület Budaörshöz közel eső része és rengeteg áruház, illetve cég költözött Budaörsre a déli ipari területre, az egykori villamosvonal, most kihasználtabb lenne, mint volt az 1960-70-es években.
A 41-es villamos jelenleg Bécsi út / Vörösvári út és a Kamaraerdei Ifjúsági Park között közlekedik. Véleményem szerint ez Budapest legszebb villamosvonala. Hosszú döcögős útja van, de a látvány gyönyörű.

Írta: Rozsnyai Márton

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here