A “Gerle” hangja messziről felismerhető

0
301

Ma délelőtt a Budaörsi Repülőtéren bemutatták a sajtónak a Gerle 12 repülőgép korhű, az eredetivel mindenben megegyező másolatát, amit a szerencsések ki is próbálhattak. A budaörsi Goldtimer Alapítványé a világ egyetlen Li-2-ese, ők működtetik a Po-2-est és az idősebb Rubik Ernő által tervezett R-18c Kányát, továbbá a replika R-11b Cimbora vitorlázógépet. A sorban tehát a legújabb gépük a Gerle 12.

A Goldtimer Alapítvány 2013-ban kezdte el a Bánhidi Antaláltal tervezett Gerle repülőgépnek a felújítását, repülő képes állapotúra hozását. Ennek a folyamatnak az utolsó állomásaként ma délelőtt a Budaörsi Repülőtéren Hajdú Károly, az alapítvány alapítója, Sajtos Zoltán kuratóriumi elnök és Rohács Tamás főpilóta bemutatták a sajtónak és a partnereiknek a repülőgép korhű, az eredetivel mindenben megegyező másolatát.

Az elhatározás után a következő nagyobb lépés az volt, amikor tavaly október 13-án beindították a gép Walter Minor IV-3-as soros négy hengeres motorját. A motor hosszú éveken keresztül pihent az atkári repülőgép építők hangárjában, innen került Budaörsre. A hozzáértők szerint ennek a motornak sokkal csengőbb és magasabb a hangja, mint a csillagmotoroké, így már ez alapján messziről meg lehet különböztetni, ha a Gerle 12-es közeledik a levegőben. A ma bemutatott gép 2015. december 4-én, délután kettő óra három perckor emelkedett a levegőbe először Rohács Tamás berepülőpilótával, és az azóta lezajlott repülési program bebizonyította, hogy biztonságos. Ma a sajtótájékoztatón megjelentek közül sorsolással döntötték el, kik lehetnek a legújabb utasai, és sokaknak sikerült kipróbálni. Az alapítvány a jövőben magyar és külföldi repülőnapokon jelenik majd meg vele és folyamatosan látogató repüléseket szerveznek a helyi reptéren.

re 2

A Gerle 1932-ben szállt fel először és 1940-ben selejtezték le. Ez idő alatt tíz darabot gyártottak belőle, de egyik sem maradt fenn. A tervdokumentációk alapján újraépítették, de részben megváltoztatták, így 1991-ben szállt fel újra, már Gerle 13 típusként megjelölve. Egy balszerencsés felszállás után hamarosan ezt is kivonták a forgalomból. S bár eredetileg a Gerle 13-at szerette volna az alapítvány most újra megépíteni, anyagi okok miatt végül is az első, eredeti változat készült el.

„Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy sok repülést szerető ember támogatásával sikerült ezt a projektet megvalósítani” – mondta Hajdú Károly, aki a Goldtimer Alapítványt 1992-ben azért hozta létre, hogy a magyar vonatkozású, muzeális értékű gépeket rekonstruálják. „Nálunk repül a világ egyetlen Li-2-ese, és alapítványunk működteti a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő Po-2-est, és az idősebb Rubik Ernő által tervezett R-18c Kányát, továbbá a replika R-11b Cimbora vitorlázógépet”. Ebben a sorban tehát a legújabb a Gerle 12.

Korábbi cikkünk: http://www.budaorsinaplo.hu/sport/20121018/ujra-szall-a-kanya