Nem szerettem gyerekkoromban az Alice csodaországbant, vagy Alice Tükörországbant, bár hallottam mesélve, láttam filmen és rajzfilmen. Ezért azt gondoltam, hogy majd a 7 éves unokám véleményére hagyatkozom a Budaörsi Latinovits Színház februári bemutatója után.
Levis Caroll eredeti műve és Varró Zsuzsa és Varró Dániel fordításának felhasználásával az itt színpadra állított „aliz!” című darabot Pallai Mara és a rendező Tengely Gábor írta. Amit ők adtak hozzá, hogy az egésznek lett egy kerete, mégpedig Aliz 8. születésnapja. Főhősünk a színpad előtt, háttal ül a közönségnek, amikor elfoglaljuk a helyeinket. Ott van vele szemben az apja és az anyja, a mindenórás nővére, és sorra jönnek a szülinapi vendégek. Miközben mindenki szól ugyan hozzá egy-egy mondatot, azok inkább utasítások (vigyázz a szép ruhádra, mondd el szépen a verset stb.), mint kedves szavak, ezért a kislány magányos, és egyszer csak zsongássá folyik össze a fejében a felnőttek egymással folytatott fennkölt eszmecseréje és átlép a saját fantáziavilágába. Elkezdi követni a Nyuszit, így eljut a csuda kertbe, ahol mindenféle csuda dolgok történnek. A valóságban élő szereplők (anya, apa, a nővér és a vendégek) pedig átalakulnak nyúllá, hercegnővé, hernyóvá, virágokká és persze királlyá és királynővé. De míg anya (Spolarics Andrea) anyaként igencsak alá van rendelve apának (Ilyés Róbert), a királynő szó szerint és átvitt értelemben is hangosabb, mint a király. És ahogy az eredeti műben, mindenkit le akar fejeztetni.
Hány éves szerinted Aliz? – kérdeztem az unokámat, mivel engem igencsak meglepett, hogy a nagymama korú Takács Katalinra osztották a szerepet. „Hát mondta, nem hallottad? Nyolc” – vágta rá a gyerek. És nem zavaró, hogy egy néni játssza? „Miért zavarna?” – teszi helyre, hogy ez egy színház, ahol minden megtörténhet, például a nyolc éves Aliz igenis lehet egy idősebb néni. A legjobban a hernyó jelmeze tetszett neki – tudtam még meg -, és az nagyon szép, amikor átalakul pillangóvá. A történetből pedig az a legjobb rész, hogy a király titokban megeszi a királynő elől a kekszet. De van egyáltalán történet? „Igen, de azt most nem tudom neked elmesélni. Miért nem figyeltél jobban…”
Figyeltem. Például azt, hogy szerintem a szereplők kicsit/nagyon harsányak. De ettől és a sok mozgástól olyan lüktetése van az előadásnak, ami leköti a nézők figyelmét. Az unokám például szájtátva és szinte mozdulatlanul nézte végig a kétszer egy-egy órás felvonásokat. Továbbá megfigyeltem azt is, hogy miközben a kosztümök igencsak pompásak, színesek, amikhez nyilvánvalóan rengeteg anyagot használtak fel, maga a díszlet ugyanakkor végtelenül egyszerű. Az átlátszó függönyök labirintusában, melyet a színes fények, illetve a függönyök ide-oda húzogatása alakít át a mese során különböző helyszínekké, nagyon ötletes. Az, hogy a rendező nem érte be magával a színpaddal, hanem a nézőteret is bevonta a játékba, egyrészt ebben a művelődési házba beszorított színházteremben gyakori, másrészt tényleg tágítja a szűk teret. De azért kicsit kényelmetlen egy egész jelenetet hátratekert nyakkal végignézni.
Míg a nyitóképben Aliz háttal ül nekünk, a záróképben visszatér a valóságba, és elszavalja a felnőttektől kért költeményt. Egy bugyutácska gyerekversre számítottam, ehelyett azonban meglepő módon Nemes Nagy Ágnes „A titkos út” című műve hangzik el, amit érdemes a darab után előkeresni és újra elolvasni. Ahogy talán Levis Caroll eredeti művét is, hátha mégsem tűnik majd a szerző lázálmának, hanem a budaörsi előadást is látva előtte, értelmet nyer.
Fotók: Borovi Dániel
Szereplők:
Anya, vagyis Klári, háztartásbeli / Királynő SPOLARICS ANDREA
Apa, vagyis Dénes, cégvezető / Király ILYÉS RÓBERT
Aliz, a lányuk, épp ma 8 éves TAKÁCS KATALIN
Dalma, Aliz nővére, mindenórás BOHOCZKI SÁRA
Gyula, Dalma vőlegénye / Fehér Nyúl BÖRÖNDI BENCE
Kornél bácsi, igazgató / Hercegnő BREGYÁN PÉTER
Roland, HR / Hernyó / Tvidlidí MÁRFI MÁRK e.h.
Aurél, PR / Béka / Tvidlidú FRÖHLICH KRISTÓF e.h.
Egér / Macska PÁDER PETRA
Pincér / Flamingó / Kalapos, Kertész CHOVÁN GÁBOR
Pincérnő / Sün / Április Bolondja, Kertész FŐGLEIN FRUZSINAm.v.
dramaturg PALLAI MARA
látvány MICHAC GÁBOR
világítás KEHI RICHÁRD
zeneszerző BERCSÉNYI PÉTER
zenei vezető BERCSÉNYI PÉTER
koreográfus FEJES KITTY
a rendező munkatársa JUHÁSZ GABRIELLA
súgó BARNET MÓNIKA
rendező TENGELY GÁBOR
További előadások:
Márc 5. csütörtök, 11:00
Márc 5. csütörtök, 15:00
Márc 9. hétfő, 11:00
Márc 9. hétfő, 15:00
Márc 21. szombat, 11:00
Ápr 17. péntek, 11:00
Ápr 17. péntek, 18:00