Minden körzetben van háziorvos, de több nyugdíjas korú
Kövesdi Gabriella a városháza szociális és egészségügyi irodájának a vezetője. A vele készült interjúnk első részében a múlt hónapban a szociális ellátásokról volt szó. Folytatásként azt ígértük, hogy a budaörsi egészségügy helyzetét is körbejárjuk.
Budaörsön az egészségügyi szakorvosi ellátás az országban szinte egyedülálló modellben biztosított már húsz éve. Magát a központot egy üzleti vállalkozás üzemelteti, tehát a szakrendelők és az egynapos sebészet magánkézben van, de az épület önkormányzati tulajdonú. Ez mire jogosítja fel az önkormányzatot?
– Budaörs Város Önkormányzata 2016-ban kötött feladatellátási szerződést a Jump Consulting Kft.-vel (korábban az azóta felszámolt Europmeddel volt hasonló). Eszerint a cégnek elsősorban a járóbeteg szakellátást kell biztosítania megadott óraszámban, amihez működési engedélye van, és az állam (most NEAK, korábban OEP) finanszírozza. Az egynapos sebészet más, az teljesen a cég hatáskörében van, hiszen az önkormányzatnak nincs ilyen ellátási kötelezettsége, de az itteni lakosoknak előnyös, hogy elérhető ez a szolgáltatás. Ennek is van egy része, ami „ingyenes”, vagyis egyes műtéteket a NEAK térít, bizonyos műtétekért azonban fizetni kell. A napi működésbe az önkormányzat egyik területen sem szól bele, hanem évente beszámoltatja az üzemeltetőt a feladatellátási szerződés és szakmai szempontok alapján, és ezzel követi nyomon az intézmény működését. Erre legutóbb szeptemberben került sor.
Nem emlékszem ilyen napirendre a képviselő-testületi ülésen.
– A képviselő testület ezt a feladatot átruházta a Szociális és Egészségügyi Bizottságnak, és a bizottság idén is egyhangúlag elfogadta. A beszámolók nyilvánosak, elérhetők a város honlapján.
Miért csak a budaörsieknek „ingyenes” a mammográfia vizsgálat?
– Mert Budaörs a mammográfiára nem kap NEAK finanszírozást, ezért az önkormányzat fizeti ki a vizsgálat díját a szolgáltatónak. A budaörsieknek Érdre vagy Budapestre kellene menniük mammográfiai vizsgálatra, így a vizsgálat helyben történő eléréséhez az önkormányzat évek óta átvállalja a szolgáltatás árának kifizetését.
Mi a helyzet a háziorvosokkal? Van-e betöltetlen praxis?
– Budaörsön nincs betöltetlen praxis, vagyis mind a 26 háziorvosi körzetben (a felnőtt, a gyerek és a fogorvosi) van orvos. Ami gondot jelenthet hosszabb távon, hogy a hat gyermekorvosból három már nyugdíjas korú, illetve a felnőtt háziorvosok közül is négy. A fiatalok közül pedig ketten gyermekvállalás miatt szüneteltetik a praktizálást, de ők szerencsére gondoskodtak a helyettesítésről, mert vissza akarnak jönni, nem is mentek el három évre.
És a védőnői körzetek? Nemrég hirdetésben kerestek védőnőt.
– Korábban azért hirdettünk, mert az egyik védőnőnek meg kellett szüntetnünk a munkaviszonyát, mivel nem oltatta be magát Covid ellen. Ebben az esetben nem volt az önkormányzatnak mérlegelési joga. Ő időközben már újra el tudott helyezkedni máshol, mert azóta feloldották ezt a szabályt, mi pedig akkor találtunk a helyére mást. Most pedig azért hirdetünk meg egy védőnői állást, mert egyikőjük hamarosan szülési szabadságra megy.
Pintér Sándor belügyminiszter néhány hete utasításba adta, hogy az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) ellenőrizze a háziorvosokat. Kapott erről valamilyen értesítést az önkormányzat?
– Nem, de azt tudom, hogy már elkezdődött az átvizsgálása azoknak a dokumentumoknak, amelyek meglétét szükségesnek írták elő, továbbá ellenőrzik a sürgősségi táskájukat, a személyes dokumentumaikat és hogy részt vesznek-e a továbbképzéseknek, eleget tesznek-e a vizsgakötelezettségüknek, voltak-e foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton. Ez most azonban „csak” egy felmérés, arról eddig nem volt szó, hogy mi van, ha hiányzik valami. Gondolom, pótolni kell, de egyelőre retorzió nélkül. Mi hivatalosan csak akkor értesülünk bármiről, ha az állam visszavonja valakinek a működési engedélyét, mert akkor az önkormányzatnak is fel kell bontania vele a szerződést.
Az interjú első részéből kiderült, hogy a szociális ellátások esetében, aki megfelel az előírt feltételeknek, megkapja a támogatást, ha van budaörsi lakcíme. De mi a helyzet azokkal, akiknek nincs itt bejelentett lakcíme, de ténylegesen itt lakik mondjuk albérletben, csak éppen nem engedik bejelentkezni, viszont orvosi ellátásra van szüksége?
– Akut sürgősségi ellátásra fölveszi a háziorvos és a fogorvos is, de állandóra nem fogadják, oda kell orvoshoz járnia, ahova a lakcíme szerint tartozik.
Melyek az önkormányzathoz beérkező jellemző lakossági panaszok az egészségüggyel kapcsolatban?
– A háziorvosok esetében az, hogy nem veszik fel a telefont vagy nem volt ott az orvos rendelési időben, ennél súlyosabb még nem fordult elő. De évente körülbelül öten jeleznek nálunk. Mi pedig erről értesítjük az orvost, aki általában elfogadhatóan megindokolja, ami történt. Az egészségügyi központra évek óta visszatérő panasz volt, hogy a telefonközpont nem elérhető, ezek a panaszok gyakorlatilag megszűntek, illetve a közismerten hosszú várakozási idő miatt van panaszügy. Amire sajnos nincs ráhatása sem az önkormányzatnak, sem az üzemeltetőnek, mivel ez az állam által engedélyezett kevés óraszámból adódik. A növeléséhez viszont nemcsak a finanszírozás kevés, orvos sincs elegendő.
Végül: hányan vannak és hogy működik ez az iroda?
– Velem együtt tízfős az iroda, ugyanannyian vagyunk 2013 óta, akkor két fővel csökkent a létszámunk a feladatok állami átszervezése miatt. Munkánk túlnyomó része a szociális ellátás biztosítása, és területileg vannak felosztva a teendők a munkatársak között. Továbbá két éve nincs járási vezető védőnő, aki koordinálta a védőnők munkáját, így ők közvetlenül ide tartoznak az irodához. Nálunk nem gyakori a fluktuáció. Most ketten ugyan gyesen vannak és a helyettesítésükre határozott időre felvettünk új kollégákat, de munkatársaim többsége velem együtt több, mint tíz éve itt dolgozik.
Évekkel ezelőtt azt nyilatkozta lapunknak, hogy az új munkatárs betanításánál a legnehezebb az itteni szemléletmódot átadni, hogy ne hivatalnokként gondolkozzon munkavégzés közben, hanem empatikusan, szociális szakemberként. Ezt sikerült megvalósítani?
– Igen, az összes kollégám segítőkész, a problémák megoldására törekszenek. Mi nem azt nézzük, hogy miért nem tudunk segíteni, hanem azt, hogyan tudunk.
B. É. – E. E.
Az interjú első része:
https://budaorsinaplo.hu/egyszerre-tobbfele-jogcimen-kaphatunk-onkormanyzati-tamogatast/
Mit finanszíroz az állam, mit kell a betegnek?
A Budaörsi Egészségügyi Központ kiegészítése
A járóbeteg-ellátásban továbbra is átlagfinanszírozás van érvényben – közölte
kérdéseinkre válaszolva a Budaörsi Egészségügyi Központ. – Ennek értelmében a szakellátóhelyek nem teljesítményarányos, hanem a járványt megelőző hónapok alapján számolt átlagfinanszírozásban részesülnek a társadalombiztosítástól. Szerencsére az intézmény a bázisidőszakban is a teljes kapacitás környékén működött, és ez a helyzet ma is. (Teljes kapacitás alatt azt a havi óraszámot kell érteni, amire az intézménynek engedélye van a NEAK-tól – ez a sokat emlegetett teljesítményvolumen-korlát.)
Minden esetben, amikor az intézmény a közfinanszírozott óraszámokon felül is betegeket fogad, annak forrását lényegében magának kell előteremtenie.
Sokan nem tudják, de a TB-finanszírozás nem terjed ki az épületfejlesztésekre és az
eszközberuházásokra: ez fenntartói feladat. A Budaörsi Egészségügyi Központ az
önkormányzattól bérelt épületekben működik, az ingatlanok átalakítását és korszerűsítését,
az új berendezések vásárlását magának kell kigazdálkodnia. Hogy a nagyságrendeket
érzékelni lehessen: a szakrendelőt szerződéssel üzemeltető Jump Consulting 2016
novembere óta mintegy 400 millió forintot fordított ingatlanfejlesztésre és 150 millió forintot eszközbeszerzésre.
A COVID-vészhelyzet után az intézményeknek most a megugró rezsiköltségekkel kell
szembenézniük. Az egészségügy energiaigényes üzem, az épületeket szellőztetni és fűteni
kell, a vizsgálóberendezések, a műtőkben használt eszközök esetenként sok áramot
fogyasztanak. „A téli időszak rendkívül feszített lesz, pedig országos összevetésben ebben a
tekintetben sem vagyunk rossz helyzetben – mondja Zsákai Zoltán, az intézmény ügyvezető igazgatója –, hiszen a főépület 2018–2019-ben lebonyolított 120 millió forintos felújítása, valamint a tavaly nyáron elvégzett 300 milliós műtőbővítés során is olyan építészeti és gépészeti megoldásokat alkalmaztunk, amelyek növelték az energiahatékonyságot.”
Az Egészségügyi Központban nem szűnt meg szakrendelés az utóbbi három évben: jelenleg is 31 szakmában fogadják a pácienseket az orvosok. Az előjegyzési idők esetenként hosszúak, de a budaörsi helyzet az országosnál kedvezőbb. Van olyan terület, ahol az egészségügyben tapasztalható problémák és az országos trendek dacára még bővülni is tudott az ellátás. A betegfogadás ellátási területre történő korlátozásával az intézmény csak végső esetben él – ez történt a sokakat távolról is ide vonzó diabetológiai szakrendeléssel, amit szeptember 1-jétől csak a budaörsi és herceghalmi páciensek vehetnek igénybe TB-finanszírozással, a máshol élőknek marad a magánrendelés, máskülönben a saját lakóhelyük szerinti ellátóhelyre kell menniük.
Az akut ellátást az intézmény a szakrendeléseken és a 24 órás sürgősségi ügyeleten
keresztül helyben képes biztosítani.
Az egynapos sebészet a teljes NEAK-keretet kihasználja, emellett a társadalombiztosítás által nem finanszírozott területeken nagyobb értékű beavatkozásokat, sőt pár hónapja már fekvőbeteg-ellátást igénylő ortopéd protetikai műtéteket – térd- csípő- és vállprotézis beültetéseket – is értékesít. A bevételek lehetőséget adnak a nehéz időszak átvészelésére, perspektívát nyitnak a további fejlesztések előtt – összegez Zsákai Zoltán.