Tavaly 27 milliárd forintot költöttünk el a „Ne vásárolj semmit!” napon
Már a magyarokat is megőrjítette a „Fekete péntek”, 2017-ben az utolsó negyedév online költésének több mint ötödét szórtuk el ezen a napon. Környezetvédő szervezetek pedig világszerte ekkor rendezik meg a „Ne vásárolj semmit!” napot, amellyel éppen a túlfogyasztás környezeti és társadalmi problémáira hívják fel a figyelmet.
Az online vásárlások összértéke a tavalyi évben 365 milliárd forint volt, és a teljes negyedik negyedéves online költés (128 milliárd Ft) több mint 20%-a, csaknem nettó 27 milliárd forint egyetlen napon, a Fekete pénteken történt – derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu által végzett felmérésből.
A Black Friday csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban. 2018-ban a Fekete Péntek az egész világon, így Magyarországon is november 23-án lesz, ez jelenti a karácsonyi bevásárlás kezdetét.
Itthon az ehhez a naphoz kötődő vásárlási láz inkább az internetes kereskedelemben csúcsosodik ki. Magyarországon ma már körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk évről évre 5-6 százalékkal nő. 2016-hoz képest a belföldi online piac háromszor nagyobb bővülést ért el, mint a kiskereskedelem.
Az adatokból úgy látszik, hogy két éve, 2016-ban adtuk meg magunkat a Fekete Pénteknek. Ez volt az első év, amikor (ha az élelmiszereket nem számítjuk) a november volt az év második legerősebb hónapja. És ne gondoljuk, hogy a nem történt más, minthogy a decemberi vásárlást hoztuk előbbre: a decemberi forgalom a boltokban ugyanúgy nőtt, mint a többi hónapé, a Black Friday tehát nem a decembertől happolta el a vásárlókat.
A felmérések szerint átlagosan körülbelül 47 ezer forintot költünk el ezen a napon. A legtöbben játék, ajándék és háztartási gépek, szórakoztató elektronikai eszközök, ruhák, konyhafelszerelés vásárlását tervezik erre az időszakra.
Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás ellen
Környezetvédő szervezetek évek óta a Fekete pénteken rendezik meg a „Ne vásárolj semmit! napot”, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire hívják fel a figyelmet. Magyarországon 2004-ben volt először Ne vásárolj semmit! nap, amelyet akkor a Tudatos Vásárlók Egyesülete szervezett. Azóta számos civil szervezet és informális csoport csatlakozott a kezdeményezéshez.
Sokszor valós szükségleteinken messze felül, nyakra-főre vásárlunk. A megvásárolt dolgok vagy otthon halmozódnak, vagy rövid úton a kukában kötnek ki. A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás. Annak kinyilvánítása, hogy mégsincs rendjén az, hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk: egyre kevesebbet törődünk barátainkkal, rokonainkkal, egészségünkkel, vagy épp saját szellemi fejlődésünkkel.
A Global Footprint Network minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja.
Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát”, 2018-ban már csak augusztus 1-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrási, vagyis az év második felében már a tartalékokat emésztjük fel. A Ne vásárolj semmit! nap arra is alkalmas, hogy az egész évre jellemző vásárlási, fogyasztási szokásainkat is átgondoljuk és stratégiát váltsunk.
A tudatos vásárló tippjei Fekete Péntekhez és a karácsonyi vásárláshoz
Csak akkor vásároljunk, ha tényleg muszáj. Csak azért, mert akciós egy konyhai robotgép vagy hangszóró, még nem biztos, hogy szüksége van rá a megajándékozottnak vagy nekünk, főleg, ha már van belőlük legalább egy-kettő a háztartásban.
Ha átgondoltuk, és tényleg vásárlásra adjuk a fejünket, előbb tájékozódjunk független forrásból. A Tudatos Vásárló Tesztek segítenek eldönteni, hogy melyik a mi igényeinknek és pénztárcánknak megfelelő fejhallgató, e-book olvasó, porszívó vagy kávéfőző.
Ha tehetjük, válasszunk használt terméket, így nem csak olcsóbban kijövünk, de a környezetnek is jót teszünk.
A pénzünk szavazat: nem mindegy, hogy milyen gyártót támogatunk a vásárlásunkkal. Ha decemberi slágerterméket, csokoládét veszünk, válasszunk Fairtrade minősítésű terméket, ezzel segítjük, hogy a harmadik világbeli termelők tisztességes jövedelemhez jussanak, és a gyerekeik munka helyett iskolába járhassanak. Számos olyan élelmiszer, ruházati kiegészítő, lakásdekoráció kapható, amelyeket olyan cégek gyártottak, akiknek a célja a megváltozott munkaképességű vagy hátrányos helyzetű munkavállalók integrálása a munkaerőpiacra. Ilyenek például az autista fiatalok által készített Kockacsoki csokoládéi, a hátrányos helyzetűeket foglalkoztató Igazgyöngy Alapítvány lekvárjai, gyerekrajzokkal díszített táskái, iskolai, ruházati kiegészítői. A Salva Vita Alapítvány Segítő Vásárlás honlapján olyan élelmiszerek, lakáskiegészítők, dísztárgyak vagy játékok közül választhatunk, amelyeket formatervezők, designerek terveztek, és fogyatékkal élő felnőtteket foglalkoztató szociális műhelyek készítenek.
Ha tárgy helyett szolgáltatást vásárolunk, kisebb az esélye, hogy a megajándékozott kétszer kapja ugyanazt. Ráadásul így kitolódik az örömszerzés ideje, hiszen például egy wellness belépő vagy koncertjegy a karácsony utáni időszakban is örömet szerez a megajándékozottnak, és biztos, hogy nem kell kerülgetnie még egy kacatot a lakásban.
Legyünk tisztában a fogyasztói jogainkkal. Internetes vásárlásnál érvényes a 14 napos elállási jog, vagyis a szerződéskötéstől számított 14 napon belül írásban jelezhetjük a webáruháznak, ha mégse tartunk igényt a termékre, döntésünket nem is kell megindokolnunk, de a visszaküldés postaköltsége már minket terhel. Fontos tudni, hogy ez alól vannak kivételek, nem küldhetjük vissza például, ha kifejezetten a mi megrendelésünkre készült az adott termék, higiéniai vagy gyorsan romló termékről van szó.
Őrizzük meg a blokkot, számlát. Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tegyük meg, még ha ajándékba szánjuk is a terméket.