Az építőiparban jókora jelentősége van a halasztott fizetés lehetőségének. Az átlagos fizetési határidő az iparágban 60 nap, ami a 15 naptól esetenként a 90 napos hitelezésig is terjedhet. Következésképpen életbevágóan fontos a pénzügyi és követeléskezelési problémák minimalizálása és hatékony kezelése – derül ki a budaörsi központú Mapei Kft. pénzügyi vezetőjének előadásából.
„A Mapei Kft. szerződött partnerállományából 98% halasztott fizetéses szerződés. Átlagosan 3 milliárd forint körüli az áruhitelezés nagyságrendje, ami igen jelentős. Mindez fegyelmezett cégmonitoringot, kintlévőség kezelést és szoros partneri kapcsolattartást, napi kommunikációt követel meg tőlünk” – mondta Nagy Lenke a Mapei Kft. pénzügyi vezetője a nemrégiben megrendezett III. Országos Kereskedelmi Hitelkockázati Konferencián.
A szakember szerint a pénzügy egyfajta indikátorként, csalhatatlanul jelzi a vállalat minőségét. Minél magasabb színvonalú a termék, az értékesítés és a szolgáltatás, annál elégedettebb az ügyfél. Ha pedig maximálisan elégedett az ügyfél, kevesebb a pénzügyi és követeléskezelési probléma. A meglévő kockázatokat pedig átgondolt creditmenedzsment megoldásokkal minimálisra lehet csökkenteni.
Mindez már a szerződéskötést megelőző lépésekkel kezdődik. Lényeges és elkerülhetetlen, megismerni több oldalról is átlátni egy induló üzleti kapcsolatot: kereskedelmi tervek, értékesítői elképzelések, a partner igényei és elvárásai és végül, de nem utolsó sorban a pénzügyi oldal – kockázat felmérés, a hitelezési lehetőségeink, hitelbiztosítói lefedettség.
Induláskor ajánlott feltérképezni a partner döntéshozói, pénzügyi – kereskedelmi vonalát, szinteket, a kontaktokat rögzíteni és egy bemutatkozó kommunikációval a személyes kapcsolatokat megteremteni, amit a továbbiakban heti, napi szinten érdemes fenntartani és erősíteni.
„Nagyon fontosnak tartom a leendő partner pénzügyi, likviditási és jogi helyzetén túl a tulajdonosi háttér és tulajdonosi összefonódások vizsgálatát. Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy a tulajdonos múltbéli céges előélete az aktuális cégével való együttműködésben is beigazolódik a pénzügyi fegyelem és fizetési morál terén, így a hitelezési paraméterek megállapításában ez egy jelentős mérlegelési szempont” – osztotta meg tapasztalatait Nagy Lenke.
A szakember szerint nem lehet csak kereskedelmi központú vagy pénzügyi, kockázatkezelési szempontú egy cég üzletpolitikája, credit managementje. Az értékesítési célokat, partneri elvárásokat és pénzügyi hitelezhetőségi kereteket kell egymáshoz közelíteni és megtalálni az optimális megoldást. Szorosan együttműködve és egymás fejével gondolkodva kell, hogy működjön a cég kereskedelmi és pénzügyi vonalon ahhoz, hogy pénzügy ne legyen gátja a forgalmi növekedésnek, és az ésszerű kockázatokat felvállalva, de minden esetben körültekintően járjon el.
„A Mapei Kft. alapelve a követeléskezelésben, hogy úgy kezeljük partnereinket, hogy mindenkor érezze a megoldás keresés szándékát, a segíteni akarást. Ennek fejében nyitottságot, együttműködést és információ megosztást várunk el” – hangsúlyozta Nagy Lenke.
Természetesen a legkörültekintőbb tervezés ellenére is, az építőiparban mindig van előre nem látható, a partnerek jó szándékán és igyekezetén kívül eső körülmény, ami fizetési nehézséget, késedelmet, átmeneti likviditási problémát teremthet.
Ilyenkor kiemelten fontos az előzetes informálás. Ne a lejárat utáni telefonos megkereséskor sorolja a partner a nem várt problémákat, eseményeket, hanem előzetesen ő kezdeményezze az egyeztetést. Ehhez elengedhetetlen a kezdetektől épített jó kapcsolat és üzleti bizalom. Meg kell ismeri a partner pénzügyi helyzetét és közösen megtalálni a mindkét cégnek megfelelő, és még tolerálható fizetési ütemet, módot – zárta gondolatmenetét a Mapei pénzügyi vezetője.