Március 1-től lesznek pozitív változások a közösségi közlekedésben, de aki például Budaörsről ingázik Budapestre, az rosszabbul jár. Az eddigi 5 km-es bérlete helyett ugyanis csak az 59%-kal drágább vármegyebérletet veheti meg a fővároson kívüli szakaszra, vagyis Budaörsre.
Hetek óta borzolja a kedélyeket, hogy mi lesz akkor, ha – ahogy azt Lázár János építési és közlekedési miniszter meglebegtette – ténylegesen megszűnik márciustól a Budapest-bérlet és az agglomerációs megállapodás. Erről pár napja Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója még azt nyilatkozta, a főváros egyelőre nem készül a jelenlegi hibrid üzemeltetés utáni állapotra, hiszen a minisztérium és a főváros között „operatív tarifamegbeszélést” folytatnak. Walter úgy véli, hogy a Budapest-bérlet és az agglomerációs megállapodás megszűnésével évtizedeket lépnének vissza.
Ugyanakkor tegnap a „tarifarendszerváltás a helyközi közlekedésben” címmel tartott sajtótájékoztatót Debrecenben Lázár János és Papp László debreceni polgármester. Lázár szerint van igény a tömegközlekedés fejlesztésére, ezért a kormány két fejezetben tárgyalta a tarifareformot. És az új tarifarendszerben március 1-jétől minden bérlet megszűnik a vármegye és országbérleteken túl, és kedvezményes napijegyet vezetnek be. A kedvezményes kulcsokat pedig átalakítják a jelenlegi 62-ből csak 24 marad érvényben. A különleges, kedvezményre jogosító igazolványok is megszűnnek: az oktatásban és egészségügyben dolgozók innentől korlátlanul utazhatnak az ország területén 50 százalékkal. A 65 év fölöttiek továbbra is térítésmentesen utazhatnak. És bár még nincs eldöntve, hogy március 1-jétől a 14 év alattiak is ingyen utazhassanak, ezt ígérte a miniszter. A nagycsaládosok, a tartós betegek is ingyen utazhatnak majd.
Annak érdekében, hogy az utasok a bankkártyás fizetést részesítsék előnyben, a készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal kerül megterhelésre. Az országbérlet mostantól az InterCity járatain első osztályon is korlátok nélkül igénybe vehető – jelentette be Lázár. Eddig nem így volt.
A Budapest-bérlet megszűnése kapcsán azt mondta: „Teszek egy újabb ajánlatot, megpróbálom, hátha eljut hozzájuk. Nekem van egy marha egyszerű ajánlatom. Mi elfogadjuk a Volán, a MÁV és a HÉV járatain a Budapest-bérletet, a főváros pedig fogadja el az országbérletet és a vármegyebérletet az ő tömegközlekedési eszközeiken.”
A fentiekben vannak pozitív változások, de aki például Budaörsről ingázik Budapestre, az rosszabbul jár. Az eddigi 5 km-es bérlete helyett ugyanis csak az 59%-kal drágább vármegyebérletet veheti meg a fővároson kívüli szakaszra, vagyis Budaörsre! Ezt napijeggyel kiváltani nem érdemes, hiszen a tízes csomagban vásárolt eddig 400 Ft-os jegy akár egyetlen megállóra, akár a Budaörsön áthaladó buszjáratok teljes vonalára, a rendszeresen utazónak mindenképpen több, mint a bérlet.
Vagyis azzal, hogy megszűnnek az eddigi MÁV és Volán helyközi bérletek és helyettük csak vármegyebérlet lesz, az agglomerációban élők bizony rosszul járnak. Hiszen akinek jobb és olcsóbb volt a vármegye- illetve országosbérlet, az már váltott. A drágulás mértéke pedig az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz havonta, ami 59%-os áremelés.
Források: sajtóközlemények, pénzcentrum.hu és Tóth Ferenc önkormányzati képviselő fb. bejegyzése