Budaörsön a Terraparkban van egy járványvédelemre és élelmiszerbiztonságra specializálódott cég. Lipthay Tamás ügyvezetőt kérdeztük egyebek között a higiénia fontosságáról, (nemcsak) a COVID-járvánnyal kapcsolatban.
Helyes-e az információnk, hogy a Kersia járványvédelemre és élelmiszerbiztonságra specializálódott világcég, és hogy különböző higiéniai megoldásaikkal és termékeikkel, valamint az optimális termelési feltételek kialakításával biztosítják az élelmiszer előállítást?
– A Kersia alapvető célja valóban az, hogy az élelmiszerek a lehető legbiztonságosabb formában kerüljenek a fogyasztók elé. A népességnövekedés következtében megemelkedő fogyasztás miatt az élelmiszer előállítás folyamatai felgyorsultak, ezzel szemben viszont a biztonságos élelmiszer előállítása az egyik legnagyobb kihívássá vált, amellyel korunk társadalma szembesül. Szinte nem múlik el úgy egy hét, hogy a híradások nem számolnának be bizonyos élelmiszerek visszahívásáról, vagy a hozzájuk kapcsolódó fertőzésekről, amelyek sajnos fatális kimenetelűek lehetnek. A Kersia célja az, hogy az élelmiszerlánc minden egyes résztvevője számára – az állattartó teleptől a fogyasztókig, vagy másképpen fogalmazva a farmtól az asztalig – globális megoldásokkal szolgáljon nagy hozzáadott értékű higiénia termékportfoliójával és magas szakértelmével, megelőzve ezzel az állati és emberi fertőzéseket, valamint betegségeket. A jövőre összpontosítva – egyes esetekben a mesterséges intelligencia felhasználásával – segítünk ügyfeleinknek a változások előrejelzésében, védjük vállalataik elismertségét és segítjük őket a fenntartható teljesítményük biztosításában.
Ennek most a Covid járvány idején különös jelentősége lehet. Konkrétan mi?
Az elmúlt hónapok történései valóban felhívták a figyelmet a magas szintű higiénia fontosságára. Itt nem csak a COVID-ra gondolok. Bár egyértelműen ez a legjelentősebb és legnagyobb hatást gyakorló pandémia, nemcsak ebben az évezredben, de az elmúlt 100 évben mindenképpen, viszont számos, komoly gazdasági kárt okozó fertőző állatbetegség is sújtotta országunkat, sőt a glóbusz egy jelentős részét, mint például a madárinfluenza, vagy a vaddisznóállományban kimutatott afrikai sertéspestis. Ez utóbbi állatbetegségek elleni harcban a stratégiai védekezés szerves részét képezik a különféle fertőtlenítőszerek megválasztása és megfelelő használata.
A COVID-járvánnyal kapcsolatban szerintem még mindenki emlékszik a márciusi helyzetre, amikor is a szupermarketek polcai üresen tátongtak azokon a helyeken, ahol az egyes háztartási fertőtlenítőszereknek kellett volna lenniük, vagy éppen az alkohol-tartalmú kézfertőtlenítők utáni kereslet szinte már hisztérikus méreteket öltött. Ez persze egyrészt lehet örömteli változás is, hiszen úgy tűnik, hogy mindenki megértette a személyi higiénia jelentőségét, ugyanakkor szeretném hangsúlyozni, hogy a fertőtlenítés hatékonysága akkor a legnagyobb, ha egy alapos tisztítás megelőzi azt. Lefordítva: a kézmosást soha ne felejtsük el, mielőtt bármilyen kézfertőtlenítőt használunk.
Mi az egészen belül a szerepe és a feladata a magyar cégnek? Hányan és min dolgoznak jelenleg?
A Kersia Hungária Kft.-ben jelenleg 13-an dolgozunk, ebből 8-an a területen, közvetlenül a telepekkel és az élelmiszer-előállító üzemekkel állnak kapcsolatban. Az irodában velem együtt 5-en vagyunk, két munkatársam a pénzügyi feladatokért felel, ketten pedig a beszerzést és a logisztikát szervezik.
A feladatunk eléggé összetett: meg kell találnunk azokat a kritikus pontokat, ahol a partnereinknél a biztonságos élelmiszer-előállítás folyamatában probléma adódhat, meg kell határoznunk ezeket a jó esetben még nem bekövetkező problémákat és megoldási javaslatokat kell tennünk a megelőzésükre vagy a megszüntetésükre. A megoldási javaslatainkban nem csak a hagyományos értelemben vett fertőtlenítőszerek használata szerepel, hanem például a már említett mesterséges intelligencián alapuló, tejelő szarvasmarhatartó telepek munkáját segítő szoftver, vagy a telepeken és az üzemekben kialakuló, folyamatos problémákat okozó és nehezen nyakon csíphető biofilm kimutatása és enzimatikus úton történő megszüntetése, vagy egy szabadalmaztatott, füstölési eljárás alkalmazása, amelynek segítségével képesek vagyunk a rejtett felületek, zugok levegőn keresztül történő fertőtlenítésére.
Folyamatosan auditáljuk ezeket a folyamatokat, hiszen összetett és dinamikusan változó biológiai rendszerekről, valamint bonyolult technológiákról van szó, tehát ami egy adott pillanatban még működik, az egy másikban már nem biztos. A csapatunkban egyébként agrármérnökök, élelmiszermérnökök valamint állatorvosok is dolgoznak, tehát igyekszünk a kellő szakértelmet és hozzáértést is biztosítani a termékeink és szolgáltatásaink mellé.
Mióta a Terrapark bérlői?
Mi 2018 februárjában költöztünk be és most, a szerződésünk lejárta előtt hosszabbítottunk újabb 3 évre. Az iroda földrajzi helyzete ideális, könnyen megközelíthető, így az ország különböző pontjairól érkező kollégáinknak nem okoz nehézséget bejönni a központunkba, ha szükség van rá. Az irodát a mi elképzelésünk alapján alakították ki, szóval teljesen praktikus számunkra a napi munkánkban. Az is nagyon jó, hogy számos étterem van a közelben, valamint a parkolás is viszonylag könnyen megoldható a környéken. Az egyetlen problémánk, hogy jelen helyzetben sajnos nem tudunk teljes stábbal bent dolgozni, valamint az értekezleteinket is csak osztottan tudjuk szervezni, így az irodánk kihasználtsága most nincs a maximumon, de bízunk benne, hogy hamarosan helyre áll a rend.
Felmerült-e a bérleti szerződés hosszabbítása előtt, hogy elköltöznek?
Őszinte leszek: nem kértem máshonnan ajánlatot és nem alkudtam a bérleti díj csökkentésével kapcsolatban. Számomra fontos, hogy a sok változás közepette legyen valami állandóság is az életünkben és mivel az előbb elmondottak alapján ideális helyszínt találtunk a cégünk központjának, minden kollégám jól érzi itt magát és minden segítséget megkapunk a felmerülő kisebb problémák kezeléséhez, nem szerettem volna elköltözni innen. Örülök, hogy ezt a Terrapark is így gondolja és számít ránk az elkövetkezendő években is.