KÖZ/TÉR HÓNAP 2019 – Hogyan játszik az építész?

0
117

A HÚSZNEGYVEN Egyesület idei KÖZ/TÉR hónap programsorozatának hívószava és fő témája a JÁTÉKOSÍTÁS (gamification) volt. A kiállítás interaktív formát öltve összegyűjtötte a (város)építészettel összefüggő megvalósult, bevált vagy éppen kísérleti eszközöket és módszereket a játékosítás területén. A technika rendkívül sokrétűen felhasználható, az alkalmazható eszközök sokszínűsége is határtalan, ezt kísérelték meg érzékeltetni a Zichy Major kiállítótereiben és a belső udvaron.

A 2019. április 27-én 16 órakor kezdődő „Építész játszóHÁZ” kiállítást és programsorozatot Dr. Dobos Botond Zsolt, a Húsznegyven Egyesület elnöke nyitotta meg. Beszédében elmondta, hogy a gamification (szó szerint játékszerűvé tétel) egy olyan technika, amely játékelemeket alkalmaz az élet játékon kívüli területein, hogy a megismerési, tanulási és egyéb folyamatokat érdekesebbé és figyelemfelkeltőbbé tegye. Említette, hogy ez a módszer hatásos eszköz lehet az építészet területének különböző szegmensein is, amire egyre több példát találni Magyarországon.

Vágó Csaba, a budaörsi Polgármesteri Kabinet vezetője folytatta a gondolatmenetet, melyben kihangsúlyozta, hogy a városban már 2010 óta alkalmazzák ezt a módszert a lakossági véleménynyilvánítás eszközeként. A kiállításon helyet kaptak a „Budaörs 2030 Távlatok” program keretein belül 2016-ban használt nagyméretű “Varázskockák” is, melynek segítségével az Önkormányzat és a Főépítészi Iroda játékos várostervezésre invitálta lakóit. A színes kockákkal felmérték a lakosság fejlesztési elképzeléseit, jövőképét, változtatási szándékait, majd az összegyűjtött információk a megalapozó vizsgálatba, a településfejlesztési koncepcióba és a stratégiába is beépültek. A megnyitóbeszédek után Kurucz Olívia, építész, a kiállítási anyag összeállítója ismertette a további játékos, interaktív programokat. A résztvevők a kiállított eszközök megismerésén és kipróbálásán kívül városi kalandjátékfejlesztésben is tesztelhették magukat, illetve Gerzsenyi Judit vezetésével beszélgethettek a várossal kapcsolatos hétköznapi döntéseikről a kultúrAktív Egyesület “Urbanity” nevű utcai élőtársasjátékának keretein belül. Mindeközben a gyerekek a Creascola – Innovációs Iskola szervezésében a Jövő Városát építhették meg kreatív, újrahasznosított eszközök felhasználásával, mely során játékosan tanultak a város működéséről.

Két héttel korábban, az „Építész játszóTÉR” program alkalmával közös kertészkedéssel és installációépítéssel készítették elő a Major belső udvarát a rendezvényre, ahol a gyepesítésen és növényültetésen felül ideiglenes napozó- és pihenőágyat építethettek az érdeklődők, valamint egy kültéri árnyékot adó zenedoboz is helyet kapott. A kertben Tóth László, budaörsi grafikusművész kezdeményezésére egy szimbolikus budaörsi múltat idéző hintát is készítettek, ami több generáció vadregényes gyerekkori élményére emlékezik vissza: egy óriási árok felett egy nagy kötélvégen átlendülni a túlsó partra, majd vissza. Az 1980-as évekig létezett ez az „ingahinta” Budaörsön, amely többek számára nem csupán szórakozás, de mindennapi közlekedési eszköz volt az átjutásra. A hinta a Clementis László utca és a Nyár utca sarkától néhány méterre északra „működött”.

Írta: Kurucz Olívia

 

KÖZ/TÉR HÓNAP 2019

A kiállítást szervezte: HÚSZNEGYVEN EGYESÜLET

Kurátor: Dobos Botond Zsolt DLA

A kiállítást összeállította: Kurucz Olívia

Kiállításgrafika: Pucz Dániel

A kiállítást támogatta: Budaörs Város Önkormányzata és a Nemzeti Kulturális Alap