Ha vállalkozó vagy, biztosan tapasztalod az online ügyfélszerzéssel járó nehézségeket. Egyre nagyobb verseny dúl itt is, amit emelkedő hirdetési költségek és borsos szoftver előfizetési díjak jellemeznek. Épp ezért fordul egyre nagyobb figyelem a keresőoptimalizálás felé, ugyanis egy rendkívül költséghatékony eszközről van szó, ami stabil, magas minőségű forgalmat terelhet a weboldaladra.
Mi is az a keresőoptimalizálás?
A SEO (Search Engine Optimization), vagy keresőoptimalizálás egy folyamat melynek során a weboldalunkat fejlesztjük és optimalizáljuk, azzal a céllal, hogy a Google és más keresők találati listájában minél előrébb kerüljünk, egy-egy releváns keresés során.
Ha egy kifejezésre, vagy kulcsszóra sikerül magasabb pozíciót szereznünk, akkor azzal jelentős mennyiségű és többségében számunkra releváns látogatót terelhetünk a weboldalunkra. Egy-egy nagyobb volumenű kifejezés esetén ez naponta akár több száz látogatót is jelenthet.
A másik nagy előny, hogy itt ugyan erőforrásokat kell fektetni egy-egy helyezés megszerzésébe és megtartásába, azonban nincs kifejezett hirdetési költség, vagy bármilyen fix költség amit a pozícióért ki kellene fizetnünk.
A harmadik pozitívum, hogy többségében olyan felhasználók látogatják meg a weblapod, akik érdeklődnek az iránt amit kínálsz. Itt jellemzően célzottabb forgalmat kapsz, mint a legtöbb marketing eszköz esetében.
De hogyan is zajlik a keresőoptimalizálás folyamata? Három fő feladatkörre bonthatjuk a teendőket.
Technikai SEO
Ebbe a kategóriába soroljuk azokat a teendőket, amelyek a weboldal technikai oldalát, infrastruktúráját módosítják. Technikai mivoltukból adódóan ezeket jellemzően a webfejlesztők szokták elvégezni és többségük már a honlap készítése során megvalósul.
Ide soroljuk a weboldal sebességének gyorsítására irányuló törekvéseket, például a kódbázis tömörítését, vagy a cachelés beállításait. De ide tartozik az SSL tanúsítvány megléte, vagy az oldaltérkép biztosítása a keresőrobotok számára.
On-site (On-page) SEO
Ide leginkább a tartalmi elemek menedzselését soroljuk. A fő fókusz a megfelelő minőségű, irányelveknek megfelelő írott tartalom és az ezt támogató képi és videós tartalmakon van.
Számos apró tényezőre kell figyelnünk, például arra, hogy hogyan választjuk meg a főcímet és az alcímeket, milyen gyakran alkalmazunk egy kulcsszót, hová és milyen típusú linkeket helyezünk vagy, hogy milyen terjedelmű az adott tartalom. Ez a technikai SEO-val ellentétben már jellemzően nem a fejlesztői csapat dolga, ha mégis ők végzik, akkor az eléggé megnövelheti a weblap költségeit.
Off-site (Off-page) SEO
Az utolsó kategóriába azokat az elemeket soroljuk, melyek a weboldalon kívülről befolyásolják az oldal teljesítményét. A legfontosabb ilyen tényezők az oldalra mutató linkek. Többek között számít, hogy mennyi link mutat a weblapra, ezek mennyire releváns oldalakról érkeznek, mekkora autoritással rendelkeznek, vagy épp, hogy milyen szövegre került maga a link.
A keresőoptimalizálás egy rendkívül komplex folyamat, de dióhéjban a fentebb felsoroltak alkotják a témakör lényegét. Úgy gondolom, hogy egyetlen online vállalkozásnak sem érdemes kihagynia egy olyan eszköz alkalmazását, ami ennyire stabilan, ekkora mennyiésgű forgalmat hozhat. Ha szeretnél még többet megtudni a témáról, akkor javaslom, hogy olvasd a Features.hu blogját.