Számomra ez az üzleti szimulációs játék nagyon hasznos volt. Több kérdést is felvetett bennem, önmagammal kapcsolatban. Több évtizedes vállalkozói lét után megláttam, hogy mi a gyengém, mi az erősségem.
Az Acsym – amit szeptember végén harmad magammal a P&S Coachműhely meghívására próbálhattam ki – egy vállalkozás-fejlesztési szimulációs játék. A résztvevők indulásként létrehoznak egy-egy vállalkozást, majdnem megfelelő szervezeti felépítéssel, működőképes rendszerekkel, marketinggel és munkatársakkal. A cél az, hogy a játék végére az üzlet biztos lábakon álljon. Ehhez kereskedni kell, a bevételt maximalizálni és jó döntéseket hozni, például az alkalmazottak jutalmazásáról, továbbképzésükről, részben a profit növekedés érdekében, másrészt, hogy tökéletesítsük vállalkozásunk négy alappillérét, melyek a következők: könyvelés-pénzügy, technológia-termelés, szállítás és emberek-képzés. Játékelemekkel ruháznak tehát fel egy nem játékos közeget, miközben az elérni kívánt cél valós és mérhető.
Az oktatás és a munka világa is lényegében olyan, mint egy játék. Szabályrendszereket kell ismerni, problémákat kell megoldani. Az Acsym minden korosztály számára kiváló tanulási folyamat, előhozza a még szunnyadó készségeket és újakat mutat meg. Egyfajta tükröt tart elénk, rávilágít a hibás döntéseink okaira. A játékos megismerheti önmagát, mint egy cég vezetőjét. Komoly dolgokban kell dönteni, fejlesztőleg hat ránk, mégis szórakoztató. Talán a Monopoly-hoz hasonlítható.
A P & S Coachműhely két munkatársa, akik beavattak a játék szabályaiba és rendszerébe, Preiner Anna Mária és Sarkadi Judit, üzletvezetési coachok. Mária okleveles gépészmérnök, szakközgazdász. Pályája során volt mindkét oldalon: alkalmazott és munkáltató, team vezetője és tagja. A csapatmunkában elkötelezett, a siker érdekében. „Mindig többet, hatékonyabban, kevesebb idővel”- vallja. Judit a pénzügyi szektorban kulturális menedzserként szerzett tapasztalatot. Szupervizorként egy nagy forgalmat bonyolító csapat munkáját segítette. Ma a kívülálló szemével látja a vállalkozás problémáit, a megoldás lehetőségeit. „Lelket önt” a partnereibe, amikor elfáradnak, úgy érzik, hogy minden teher az ő vállukat nyomja, nincs kivel megvitatni a gondjaikat, a megoldásokra vonatkozó döntéseiket. Ő amolyan „kerítés-bontogató iparos”-nak tartja magát, aki lebontja a felépített falakat és segít a továbblépésben. „Vállalkozóként megéltem mindazt a kihívást, melynek megoldásában – coachként – partnereim rendelkezésére állok”. Saját jövőképük, hogy elégedett, sikeres, kiegyensúlyozott vezetőkkel és munkatársakkal szeretnének egy harmonikus világot teremteni. A küldetésük: a vállalkozók, cégvezetők támogatása abban, hogy felismerjék a bennük rejlő értékes belső energiaforrásokat, felszínre hozzák a tudást, és képessé tegyék magukat a fejlődésre és a változások kezelésére. Hiszik, hogy mindenkiben ott a megoldás és a lehetőség, de hozzáteszik, hogy ők nem tanítók, nem guruk, nem messiások, hanem „csupán” támogató coachok.
Visszatérve a játékra: ide elsősorban olyan vállalkozókat, cégvezetőket hívnak meg, akik át tudják majd adni az alkalmazottaiknak az itt szerzett tapasztalataikat. Kockázat nélkül próbálhatják ki és fejleszthetik a képességeiket, bővíthetik a marketing eszköztárat stb., és mindezt jó hangulatban. A próbajátékon érkezéskor egyikünk sem tudta miben veszünk részt, de amikor az információk birtokába jutottam, több évtizedes vállalkozói múlttal a hátam mögött vágytam rá, hogy a mintegy 150 perc során jó ötleteket meríthessek, és felismerjem hol hibáztam, mi az erősségem, mi a gyengém. A játék folyamán olyan impulzusok érik az embert, amelyektől kérdések merülnek fel benne, és amelyek, ha a való életben időben felszínre kerülnek, már másként működhetne a való vállalkozásunk is.
Van-e nyertes és ki az? Mint fentebb utaltam rá, a játék lényege a profit növelése. Mindenki kap induló készpénz összeget és látható a vállalkozás induláskori havi profitja is. A számítógépes változatban (ami gyorsabb, mint a hagyományos társasjáték) a virtuális dobókockával dől el, hova lépünk, majd a szerencsekerék megforgatásával kapjuk meg a feladatokat, lehetőségeket, kerülünk döntés elé. Vannak olyan mezők, ahol nagyobb váratlan kiadással kell szembenézni a vállalkozónak, és két-három körből kimarad. Ilyenkor a konfliktuskezelő képességet is használni kell. A program akkor ér véget, illetve az a győztes, aki elsőként megszerezni a bevezetőben leírt négy alappillérhez tartozó maximális öt-öt csillagot és a havi profitja eléri a 10 ezer pontot. A játéknak ugyanakkor mindenki nyertese, hiszen egyebek között megtanuljuk, hogy a vállalkozásunk akkor működhet jól, ha a cégvezető nem veszi ki a profit teljes egészét, hanem legalább a felét visszaforgatja. S utána természetesen a gyengék megerősítésére és kiküszöbölésére a coachok vállalják a való életben is a tényleges együttműködést a cégekkel.
A magam részéről nagyon élveztem ezt a délutánt, és felmerült bennem, milyen hasznos lenne ez a játék a fiataloknak, akik még válaszút előtt állnak. Sokat segíthetne nekik az önmegismerésben is. De akár házi használatra jó lenne. A családban voltak és vannak vállalkozók, így a gyerekek előtt ez a világ nem teljesen ismeretlen. Jó lenne megismertetni velük is ezen a játékon keresztül a vállalkozói világot, mely sok buktatót, de sikert is hoz. A mai világban fontosnak érzem a széles látókört, hogy legyen miből választani.
Írta: Pollák Judit