Járj utána mielőtt ítélkezel! A budaörsi MátrxisSuliról…

0
206

Ahol (még mindig!) élmény a tanulás

Vajon miként lehet egy magánvállalkozás (!) működésének a legfőbb, sőt az egyetlen akadálya éppen az az ember, aki a magánoktatás területén 40 éves pedagógiai és 25 éves vállalkozói tapasztalatokkal a háta mögött ezeket az intézményeket létrehozta, felépítette és az évek során folyamatosan bővítette? Sehogy.

Pedagógiai hitvallásom, hogy a pozitív megerősítés módszerével – sok dicsérettel, vidám, oldott légkör megteremtésével – szinte csodákat lehet elérni”– ezt 2021. áprilisban nyilatkozta lapunknak a Mátrix suli egyik tanára. „Élményalapú tanulás, elfogadó légkör, kis létszámú csoportok. Mindezek lehetővé teszik, hogy a gyerekek elsajátíthassák azokat a képességeket és tudást, amelyekre valóban szükségük lesz a jövőben” – ezt pedig augusztusban írtuk az intézményről.

Hosszan idézhetném még az ehhez hasonló pozitív üzeneteket a szülőknek, melyek szerint az ingyenes állami iskolákkal szemben a magánintézményekben ugyan tandíjat kell fizetni, de aki ki tudja gazdálkodni, annak a gyermeke cserébe itt nyugodt légkört és pluszszolgáltatásokat kap. Ám most nem elsősorban a magániskolák és nem is a MátrixSuli előnyeit szeretnénk bemutatni. Néhány napja ugyanis több, enyhén szólva meglepő, de inkább durva riport jelent meg az országos médiában a budaörsi MátrixrSuliról, amiből ha csak a fele igaz, akkor az eddig megjelent cikkeink és az iskolában korábban szerzett kedvező tapasztalataink nem igazak.

Járj utána mielőtt ítélkezel! – szólalt meg bennem a belső hang, mert a fent említett írásokat elolvasva: egyrészt ugyanarra a pár informátorra épültek, másrészt számos kérdésemre nem adtak választ. Ezek közül az első és legfontosabb, hogy vajon miként lehet egy magánvállalkozás (!) működésének a legfőbb, sőt a szerzők szerint az egyetlen akadálya éppen az az ember, aki a magánoktatás területén 40 éves pedagógiai és 25 éves vállalkozói tapasztalatokkal a háta mögött ezeket az intézményeket létrehozta, felépítette és az évek során folyamatosan bővítette? És miért hiszik ezt el újságíró kollégáim fenntartások nélkül pont annak a másik embernek, akit néhány hónap vezetői pozícióban történt (a saját helyettesének tette meg) alkalmazása után ez a tulajdonos az indoklás szerint azért bocsátott el, mert „többszörösen, súlyosan megszegte munkaköri feladatát”? A belső hang után a telefonom is megszólalt, és egy ismerősöm hívott fel azzal, hogy Sipos Etelka, a MátrixSuli tulajdonosa, az iskola igazgatója és Weith Kata az iskola PR és marketing tanácsadója (aki a korábbi cikkek szerint a legtöbb szülői egyeztetésen is jelen volt) szívesen nyilatkozna a Budaörsi Naplónak.

Kicsit kellemetlenül éreztem magam, hiszen az elbocsátott igazgató-helyettest Sávai-Viola Erikát korábbról személyesen ismerem. Egészen fiatalon dolgozott a Budaörsi Naplónál újságíró gyakornokként, pár éve pedig a szerkesztőségünkkel egy épületben működött az ovisoknak szóló, angol nyelvű játszóháza, ahova az unokámat szívesen vittem, a nevelési tanácsait szívesen fogadtam. Lehetek-e így elfogulatlan?

Először mindenesetre Erikát hívtam fel, hogy az ő szemszögéből vajon mi történt, és több megdöbbentő dolgot mesélt el, de utólag hozzátette, hogy ezeket rá hivatkozva nem írhatom meg, sőt, meg sem hallgathattam volna, hiszen őt titoktartási kötelezettség terheli. Igen, ez valóban benne van abban a munkáltatói azonnali hatályú felmondásban, amit még aznap délután a volt főnökétől olvasásra megkaptam, azzal, hogy ezt Erika kérésére utána megváltoztatták közös megegyezéssel történt távozásra.

A beszélgetés Erikával azonban ahhoz mindenképpen hasznos volt, hogy minden egyes konkrétumra rákérdezhettem Sipos Etelkánál, amit viszont ő sorra megcáfolt, illetve, volt amit megerősített, csak éppen ugyanazt a tényt a volt munkáltató és munkavállalója egészen másként ítéli meg. Ilyen például, hogy az igazgató-helyettesnek a várható, de végül elmaradt tanfelügyeleti ellenőrzésre különböző dokumentumokat kellett volna elkészítenie. A tény, hogy ezt Sávai-Viola Erika megtagadta. A vélemény: Erika szerint ez nem az ő feladata, illetve úgy értelmezte, hogy ezeket neki nem jogszerűen kellett volna elkészítenie. Sipos Etelka és tanácsadója viszont határozottan állítja, hogy a kiadott feladat az igazgató-helyettes munkaköréhez tartozott és szó sem volt semmilyen jogszerűtlenségről.

Miért kaphatott a Mátrix-ügy a mai információs hangzavarban nagy nyilvánosságot az országos sajtóban? – ez volt a második kérdés, ami felmerült bennem. Tényleg elérte az ingerküszöböt, hogy egy olyan kisváros, mint Budaörs egyik magán(!)iskolájában hat pedagógus felmondott? A riportok szerint ugyanis Erika elbocsátása miatt önként követték őt a munkatársai. Nem egységesen, hanem a tantestület mintegy fele. Ez önmagában aligha lett volna hírértékű, ha nem lehetett volna beleszőni egy nem szorosan ide tartózó, de jól eladható politikai szálat. Nevezetesen, hogy Sipos Etelka neve felmerült a Schadl – Völner ügyben, mert a vádemelés szerint fizetett az iskolák bejegyzéséért a korrupcióval vádolt volt államtitkárnak, illetve egy hangszalagon róla beszélget az ügy két kulcsszereplője, mint arról a tehetős vállalkozóról, akit le lehet húzni pénzzel. Igen, jól értették, nem ő csapott be valakit, hanem őt verték át. Mint elmondta, az iskolák bejegyzését valóban többször és indoklás nélkül elutasították, miután ő minisztériumi szaktanácsadókat vont be az újabb dokumentumok elkészítésébe, akik értelemszerűen nem ingyen vállalták el a megbízást. Hogy ez mennyire volt jogszerű és jogszerűtlen előnyszerzést jelent-e, abba most mélyebben azért se menjünk bele, mert „folyamatban lévő” ügyről van szó, ráadásul, ahogy a tulajdonos és a volt alkalmazottja között kialakult vitában sem szeretnék, illetve nem tudok állást foglalni, ebben az undorító politikai játszmázásban még inkább lehetetlen tisztán látni.

Ezért térjünk át végre azokra a kérdésekre, amelyekre érdemben tudunk válaszokat adni, és amelyek a budaörsi iskolásokat és szüleiket elsősorban érdeklik. Képes-lesz a következő tanévben a MátrixSuli eleget tenni a saját mottójának: olyan hely marad-e „Ahol élmény a tanulás”, és aminek az előnyei a honlapjuk szerint egyebek között „az életre nevelés, a nyitott, boldog gyermek, a személyre szabott haladás, a merész, bátor, becsületes emberré nevelés, az egészséges önbizalom, a közösségépítés”. Sőt, legyünk konkrétabbak: lesz-e elég és megfelelő tanár szeptembertől? Tudják-e pótolni az igazgató-helyettes elbocsátása miatt azonnal felmondott tanárokat? „Már most sikerült pótolni őket, igaz, vannak, akiket nem május 11-től, amikor nekik lejár a felmondási idejük, hanem a nyári szünetig átmenetileg helyettesítésekkel, és szeptembertől kezdenek az újak. Ők ugyanis nem hagyják ott tanévközben az iskolájukat…” – jegyzi meg keserűen az igazgatónő. Hozzátéve, hogy pár nap alatt meglepően sokan jelentkeztek az álláshirdetéseikre, és rámutat egy nagy halom önéletrajzra. „Köztük van olyan, a gyermekápolási szabadságról a munkába visszatérő alsós kolléganő, aki már együtt tanít a távozó kollégával és így veszi majd át tőle az osztályt. Sajnos a távozó tanítónő eléggé megnehezíti utódja életét”– tudom meg.

Az, hogy jobbnál jobb önéletrajzok között tudnak válogatni, valószínűleg annak köszönhető, hogy az országos pedagógus tiltakozásokat felerősítő státusztörvény miatt egyre többen hagyják most ott az állami munkahelyüket. A magániskolák esetében a státustörvény hatálya korlátozott, például itt eleve nem közalkalmazotti munkaviszonyról szó, de ez egy másik cikk témája. Ami ide tartozik, hogy tapasztalattal rendelkezők és lendületes fiatalok egyaránt szeretnének most bekerülni a MátrixSuli tanárai közé, és nem utolsó sorban bizony azért, mert a magániskolák jelentősen magasabb jövedelmet tudnak biztosítani, mint az államiak. Ezt Sipos Etelka megerősíti, hogy igyekeznek jól megfizetni a munkatársaikat, ahogy az elbocsátott igazgató-helyettes esetében ezt kiemelten megtették – jegyzi meg.

A pénzzel ugyanakkor óvatosan „csábítanak”, mert számításai szerint a jelenlegi tandíjak mellett (a fizetendő alapítványi hozzájárulás a 2023/2024-es tanévre 170 000 Ft/hó, évi egyösszegű befizetés esetén 10% kedvezmény jár, testvér kedvezménnyel 135 000 Ft/hó és van egy egyszeri csatlakozási díj, ami 170 000 Ft/gyermek) a bevételek csak négy-öt év után fedezik majd a kiadásokat, és Budaörs esetében ez lesz a negyedik tanév. Az első iskola egy évvel korábban Kecskeméten, majd a második Budapesten nyitott, és a tervek szerint további településeken is lesznek újabb MátrixSulik, akár az eddigiekhez hasonlóan saját ingatlanban, saját alkalmazottakkal, akár franchise rendszerben.

Azt is a szememre vetették, hogy nem az oktatás színvonala a fontos számomra, hanem ingatlanbefektető vagyok. Ha ez igaz lenne, egyáltalán nem iskolákat működtetnék ezekben az épületekben, hanem üzleteket, irodákat, raktárakat, egyebeket, amelyek gyorsabban és nagyobb hasznot hoznának. Ezzel szemben mind a három településen azzal a szemmel választottam ki az ingatlanokat, hogy kisebb-nagyobb átalakításokkal azokban miként lehet igazán jó hangulatú osztálytermeket, klubszobákat kialakítani. Az pedig üzleti szempontból teljesen logikus, hogy amíg a tanulói létszám felfut és annyian leszünk, hogy az épületeket teljes egészében ki tudjuk használni, addig a szabadon lévő helyiségeket bérbe adjuk, hasznosítjuk” – magyarázza Sipos Etelka, és mint egykori gazdasági újságíró, teljes mértékben osztom a véleményét. Rendkívül káros, hogy a szocializmus után több mint 30 évvel a mai Magyarországon a közvélemény szerint a sikeres „vállalkozó”, illetve az üzleti szemléletű vezetés még mindig nem érdem, hanem valamilyen gyanús dolog. Az okok persze jóval összetettebbek annál, mintsem hogy itt kifejthessem, beleértve sajnos az intézményesült korrupciót, maradjunk annyiban, hogy miközben egy magániskola értékét természetesen nem a tulajdonában lévő ingatlanok és más vagyontárgyak határozzák meg, hanem az intézményben folyó szellemi munka, a stabilitásához és a hosszú távon való fennmaradásához mégis nagyon fontos feltétel, hogy ne legyenek kiszolgáltatva mondjuk a bérleti díjak változásainak.

Összefoglalva a fentieket: a budaörsi MátrixSuliban szeptemberben más helyi tagintézményi vezetővel, részben más tanárokkal és tanítókkal, de a korábbi nevelési és oktatási elvek és módszerek mentén folytatódik a tanítás. S hogy lesznek-e ehhez gyerekek? E sorok írásakor még előtte vagyunk ugyan annak a szülői értekezletnek, ahol az igazgatónő kiáll majd és tisztázza a saját szemszögéből a történteket, de a korábban megjelentekkel szemben, nem valószínű, hogy tömegesen viszik majd el a gyerekeket. Ellenkezőleg, a korábbi riportokban idézett vagy nyilatkozó szülők most éppen azt vitatják, hogy az iskolának van-e joga más iskolába tanácsolni a gyerekeiket, ami legalábbis furcsa, hogy miután valaki a sajtó nyilvánossága előtt azt állította, hogy iskolában az autoriter vezető (aki egyben az alapító tulajdonos, ezt ne feledjük!) mindent tönkre tesz, akkor miért követeli azt, hogy egy ilyen helyen az ő gyereke ott maradhasson?! „Megkövetelem a rendet, a fegyelmet, a következetességet a munkatársaimtól, ez igaz. De ez a budaörsi iskola és a másik kettő is azért létezik, mert elszánt vagyok a küldetésünkben, ami a szakoktatásban, amivel megalapoztam a vállalkozást, az élethosszig tartó tanulás, az általános iskolákban pedig a szabad, nyugodt légkör biztosítása. Amiben most hibáztam, hogy teljesen szabad kezet adtam a helyettesemnek – igen, mint „autoriter vezető” -, akiben teljesen megbíztam, és aki visszaélt a bizalmammal” – mondja mintegy zárszóként Sipos Etelka. De még egy mondatot hozzá kell tennünk, az elbocsátott helyettes nagyon hasonló szavait. Ő ugyanis telefonon azt mondta nekem, egy dologban hibázott, hogy a belépésekor elhitte, amit az igazgatónő mondott neki az elődeiről, hogy tényleg azért kellett távozniuk, mert alkalmatlanok voltak a feladatra. Hát, most már, a történtek után nem biztos benne. (Természetesen erre is rákérdeztem, az igazgatónő tájékoztatása szerint az egyik korábbi tagintézmény vezető elköltözött, a másikkal szemben azonban hűtlen kezelés miatt kezdeményeztek eljárást.)

A felvételi eljárásunk több lépcsős, fontos szempontunk, hogy az osztály csoportdinamikája, közössége, egysége az új tanuló által gazdagodjon, valamint a szülő elvárásai, értékrendje és az iskola pedagógiai programja összhangban legyen” – olvasható a jelentkezés címszó alatt az iskola honlapján. Sipos Etelka más szavakkal ugyan, de ugyanezt emeli ki arra válaszolva, hogy miért is kellett az intézményből a kritikát megfogalmazó szülők gyerekeinek távoznia, és mi a garancia arra, hogy hamarosan tartósan visszatér a nyugalom az iskolában. Az, hogy a szülőkkel azonosan lássuk, mi a jó a gyerekeknek. És innen csak ismételni tudom, hogy nálunk a katonás sorban állított iskolapadok helyett például a laza körbeüléssel már az osztálytermek is a szabadságot sugallják, ahol a pozitív megerősítés módszerével – sok dicsérettel, vidám, oldott légkör megteremtésével – szinte csodákat lehet elérni.”

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here