Az Országos Mediációs Egyesület felvette a kapcsolatot a budaörsi iskolákkal és az érdi tankerülettel, és felajánlotta, hogy mediációt biztosítana az iskola épületén belül a konfliktusok kezelésére. Erről Gulyás Kálmán az egyesület elnöke számolt be a Buda Környéki Televízió riporterének. A filmben megszólal Hauser Péter budaörsi önkormányzati képviselő is, aki elmondja, hogy „iránymutató projekt lehet”, az iskolákban a mediáció bevezetése jó ötlet és a budaörsi önkormányzat teljességgel támogatja a kezdeményezést.
Gulyás Kálmán szavai szerint az iskolafenntartó érdi tankerület is pozitívan fogadta őt, ezért az, hogy mikortól lehet őket keresni és melyik iskolákban, már csak az igazgatók fogadókészségén múlik.
Az egyesületi elnök tudomása szerint a budaörsi iskolák egyikében se igényeltek még iskolaőrt, de ez nem jelenti azt, hogy azért, mert ne fordulnának elő konfliktusok. Akár a diákok, akár tanár-diák, szülő-pedagógus között előfordulhat, de akár a tanári karon belül is. A mediáció lényege pedig az, hogy valaki, aki nem érintett az adott konfliktusban, tehát középen áll, jó eséllyel, békés úton tudja úgy vezetni a konfliktusban állók között a párbeszédet, hogy végül eljussanak a megoldásig, és mindkét fél úgy érezze, hogy nyert. Míg a bíróságnál van egy pernyertes és pervesztes, a mediáció a nyer-nyer megoldást hozza.
Az egyesületnek 173 mediátor tagja van – derült ki a riportból -, és egy-egy iskolában 2-3 szakemberük venne részt a munkában. Amit az adott iskolától kérnek, hogy biztosítson számukra egy kis helyiséget, ahova hetente egyszer-kétszer elmennének és ekkor a konfliktusba került felek egyszerűen csak bekopoghatnának hozzájuk. Azzal, ha belépnek érvénybe lép egy titoktartási megállapodás. A beszélgetés ugyanis nagyon bizalmas kerestek között zajlik és csak az érintettek vehetnek ezen részt, hogy a felek az autonómiájukat megtartsák.
A mediáció az angolszász jogból terjedt el, az USA-ban, Angliában, Belgiumban van nagy kultúrája – hangzott még el a riportban. A mediátorok nem pszichológusok, nem jogászok, hanem erre a feladatra speciálisan kiképzett és erre alkalmas, érdekegyeztető szakemberek. Hiszen mindenféle konfliktus alapja, akár az iskolákban, a családban vagy a munkahelyeken, a gazdasági életben az érdekek különbözősége, amit összhangba kell hozni. A mai világot sajnos az egyoldalú kommunikáció jellemzi, azt hallgatják az emberek, ami a tévéből jön – mondta még Gulyás Kálmán. Leszűkült a párbeszéd. Holott például a magánvádas ügyek helyett is sokkal jobb lenne a problémákat megbeszélni.
A BKTV riportja ITT nézhető meg.
Kapcsolódó cikkünk: https://budaorsinaplo.hu/az-iskola-nem-birosag-hanem-nevelo-intezmeny/