Magyarország egyik legkorábbi Waldorf iskoláját (a solymári után másodikként) Budaörsön hozták létre, s bár ezt később a Kamaraerdő határától néhány méternyire lévő, egykori Vasvári laktanya területére költöztették, ami Budapest 11. kerületéhez tartozik, az iskola gyökerei és rengeteg budaörsi tanulója miatt ezer szállal kötődik városunkhoz . Írásunkkal szeretnénk felhívni a budaörsi lakosság és többek között a „Budaörsi Közösség” civilösszefogás figyelmét e csapat erőfeszítéseire és közzétett segítségkérésükre, mely cikkünk végén található.
A Waldorf iskolákban megszokott dolog és az anyagi kényszeren túl az általuk képviselt világképhez is szorosan hozzátartozik, hogy a szülők végzik a nyári épület-felújítási munkák jó részét (is), de az idén rendkívül hatalmas feladat áll előttük: gimnáziumuk számára a szeptemberi kezdésig át kell alakítaniuk és használhatóvá kell tenniük az egyik többszintes egykori kaszárnya épületet. Irk Attila, a munkálatokat szervező apuka elmondta, az időn és a munkaerőn kívül – bár a szülők mellett a tinédzserek is nagy számban szorgoskodnak saját sulijuk használhatóvá alakításán – az építőanyag hiánya a legnagyobb gondjuk, különösen a padló- és falburkolatok, mert az árak magasak, a Waldorf-büdzsét pedig nem erre szabták.
A Csillagösvény Waldorf Általános Iskola eredetileg tehát Budaörsön alakult meg 1991-ben, tanári kezdeményezésre, a Herman iskolában. Ahogy növekedett, több, különböző bérelt épületben Budaörsön működött, a város támogatásával. 2004-ben költöztek át a 11. kerületbe, a volt Vasvári Pál laktanya területére. Budaörs Város Önkormányzata akkor az új helyszín kialakításához is anyagi segítséget nyújtott.
Legutóbb hat éve írtunk a budaörsi Waldorf általános iskoláról, amely cikkben már szó esett egy középiskola létrehozásának tervéről. Az azóta eltelt idő során meg is valósult, sőt, idén érettségiztek a Szabad Waldorf Gimnázium első évfolyamának diákjai. Azonban azt kevesen tudják, hogy az itteni Waldorf középiskola konténerekből kialakított élettérben működött, ami korántsem volt ideális, különösen ami az idei telet illeti. Ráadásul erre a megoldásra a gimnázium csak ideiglenes engedélyt kapott. Most azonban sikerült egy újabb laktanya épületet bérbe venniük, ami persze régi és lepukkant, és ezt kell most a nyáron gyors ütemben használhatóvá alakítaniuk – elsősorban a szülőknek.
Nem először kerül sor ilyen épületfelújításra, hiszen a korábbi helyszínek és a 2004-es laktanyába költözés idején hasonló állapotokból kellett iskolát teremteni a waldorfosoknak, igaz, akkor költségeik nagy részét Budaörs önkormányzata állta. Majd a szülők által befizetett hozzájárulásokból fedezték az éves felújításokat, idén azonban már a tartalékokat is fel kellett használniuk, hogy sürgősen leszigeteljék és új nyílászárókkal energiahatékonyabbá változtassák az általános iskola épületét annak érdekében, hogy a közüzemi díjak ne a korábbiak tízszeresévé, csak négyszeresévé növekedjenek.
Arra a kérdésre, hogy mit tettek már eddig és milyen felújítási munkálatok vannak hátra az új bérleményen, Irk Attila válaszolt: először kiverték a vékony válaszfalakat, hogy a kisebb helyiségekből tantermeket alakítsanak ki. Eddig 18 konténert töltöttek meg sittel. Az ajtókat kibontották, mert rossz állapotúak voltak. Egyes helyeken új ablakot vágtak, hogy elég természetes fény áradjon be. Leszedték a neoncsöves lámpákat, kibontották a régi, elöregedett villanyvezetékeket és már építik ki az újat. Most alakítják ki a termek vízellátásához szükséges vízvezeték-rendszert és csatornát, mert ez oktatási előírás. Ez nagy kihívás, mert a folyosó végén vannak a vizesblokkok. Az elöregedett víz- és csatornahálózatot teljesen újrahúzzák, nehogy később csőtörés legyen. Van, ahol már helyreállították a kiszedett ajtókeretek által sérült falat, egyes helyiségekben gipszkartonoztak, vagyis az alapszerkezetet alakítják most ki. Nehezíti a feladatot, hogy például nem egyszintű a padlózat, a korábbi kis helyiségekben eltérő magasságú a padló, ami az egybenyitás után problémaként jelentkezett.
Rengeteget kell vakolni, amihez kevesen értenek, ezért szükségük lenne szakemberekre.
Július végéig kell készen lenniük a villanyszereléssel, a vízhálózat kialakításával és a vakolással, mert utána még szeptemberig a befejező munkálatokkal (glettelés, festés, padlórakás) is végezniük kell, amiket szintén a szülők fognak csinálni a gyerekekkel közösen. A padló kialakításához azonban nagy szükség lesz az adományokra – emelte ki az apuka -, mert több száz négyzetméternyi különféle anyag kell és piaci áruk megfizethetetlen számukra. Irk Attila hozzátette, hogy az építőanyag kereskedők leírhatják az adójukból azoknak a termékeknek az áfáját, amiket alapítványoknak adnak. Ráadásul az iskola a közeli lejáratú, vagy akár már lejárt anyagoknak, vakolatnak, betonnak, ragasztónak is örülne.
Bár a felújítás nagy munka és sok áldozatot követel a szülőktől, ugyanakkor hasznos folyamat a közösségépítés és a diákok fejlesztése szempontjából. A gyerekek szinte megtanulják ezeket a szakmákat, amelyekkel itt dolgoznak és mivel saját kezük munkája, nagyon fognak az iskolára vigyázni a későbbiekben.
A Waldorfot az tartja életben, hogy mindig akad egy csapat lelkes szülő. Sokan éppen azért szálltak be a gimnáziumot felújító projektbe, mert ezek az emberi kapcsolatok már nagyon hiányoztak az életükből – hangzott el.
Budaörs szempontjából mindenképpen hasznos, hogy a város határában működik egy Waldorf általános iskola és gimnázium, és színesíti a helyi oktatási kínálatot az állami iskoláktól kezdve az egyházi intézményeken át a különböző szemléletű magániskolákig. Az oda járó gyerekek és szüleik szempontjából pedig egyértelmű, hogy szeretnék minél szorosabbra fűzni a budaörsiekkel (is) a kapcsolatot – mondta még Irk Attila.
Amit a Waldorf iskolákról tudni érdemes, hogy nem profitorientált. Jórészt a szülők adományaiból fedezik a működési költséget, és létezik egy szociális háló a rászoruló diákoknak. Ezért is alakult ki, hogy a szülők társadalmi munkában rengeteg kétkezi munkából is jócskán kiveszik a részüket. „Cserébe” mit kapnak? A Waldorf pedagógia egységes rendszerét, vagyis azt, hogy a gyerekek testi, lelki és szellemi lényét harmonikus egészben fejlesztik, ezért nevezik a szív, a kéz és a fej iskolájának. A szív a művészetekkel való foglalkozás öleli fel, a kéz a mesterségek gyakorlását, míg a fej iskolázása alatt a tanulás olyan folyamatát értik, ami a megfigyelésen keresztül vezet a gondolkodáshoz és önálló következtetések levonásához. Ezen kívül mindazok az értékek, amik amúgy a világban kihalófélben vannak, a waldorfos szemlélet alapeszméi: a természetközeliség, a kétkezi munka a digitális egysíkúság kizárólagosságával szemben, a valódi közösségformálás.
Felhívás!
Kérjük, támogasd a Szabad Waldorf Gimnáziumot!
Az élet úgy hozta, hogy a konténereinkből átköltözhetünk egy bérelt épületbe, melyből szeptemberre engedélyezett iskolát kell fabrikáljunk. Most ott tartunk, hogy vannak falaink. Illetve, dehogy! Azok nagy részét is ki kellett vernünk… Mivel anyagi lehetőségeink szűkösek, így nagy szükségünk lenne támogatásra: akár pénzbeli adományra, építési anyagra vagy szakszerű építési segítségre. Nem baj, ha nem első osztályú termékek! Az sem baj, ha kishibás, színkód hibás vagy kiállítási darabok voltak– számunkra minden segítség aranyat ér! Ha cégként adományoznál, keress meg minket, hogy átbeszélhessük, mi mit tudunk ajánlani megjelenésképp!
Elérhetőségünk: Irk Attila, email: attila.irk@kawak.hu, telefonszám: +36205413860
Mire lenne most óriási szükség?
Szaniter termékek:
Wc csésze (alsó kifolyású) 20 db
Piszoár 8 db
Csempe (több fajta) 260 m2
Padlólap 130 m2
Építészeti alapanyagok:
Szárazbeton 200 kg
Ytong válaszfal 10 cm 18 m2
Gipszkarton fal szerkezet 30 m2
Szárazhabarcs 1 cm-től 800 kg
Szárazhabarcs 5mm 800 kg
Padlókiegyenlítő 300 kg
Kent víz szigetelés, hajlaterősítővel 130 m2
Alapozó 130m2
Beltéri burkolatragasztó 1400 kg
Beltéri fehér falfesték
(mosható, vagy latex) 5000 m2
Burkolatok:
Laminált padló+alátét+ szegély 750 m2
PVC és ragasztó 300 m2
Sportpadló 90 m2
A pénzbeli adományokat erre a számlaszámra várjuk: 16200151-18536869 Jövő Bárkája Egyesület, közlemény: „adomány 7”
Hálásan köszönjük!
Segítségkérő videónkat ezen a linken tekinthetik meg: https://vm.tiktok.com/ZGJXKMmUV/