Még csak néhány napja annak, hogy Budaörsön az FKF munkatársai szállítják el a szemetet, de már panasz panaszt követ a lakosság részéről. A legtöbben azt kifogásolják, hogy a kukájukat nem a szokott órában jönnek kiüríteni, ezért sokan addigra még ki se rakják azokat. De van, ahol az a probléma, hogy hiába rakták ki időben, annak ellenére sem ürítették ki a tartályokat. Mások a tájékoztatást kevesellték.
Amióta 2018. július 1-én az érdi szolgáltató, az ÉTH átvette a szemétszállítási szolgáltatást a helyi BTG-től (melynek azért kellett beszüntetnie ezt a tevékenységét, mert a központi holding, a NHKV nem, vagy csak elégtelenül és késve fizette ki az ellenszolgáltatást), azóta akadozik a szemétszállítás Budaörsön, jellemzően az ÉTH kapacitáshiánya miatt. Így az önkormányzat a nyár folyamán úgy döntött, szolgáltatót vált, s az új szolgáltatóval, a budapesti FKF-fel 2021. decemberében meg is kötötte a szerződést. A fővárosi hulladékgazdálkodó cég sok-sok évtizede fennáll, dolgozói nagy tapasztalattal rendelkeznek, gépparkja hatalmas, minden adott ahhoz, hogy jól végezze el a munkát.
Ennek ellenére a város egyik legnépszerűbb közösségi oldalán 2022. január 3-a óta (ez volt az első nap, amikor az FKF ürített) folyamatosan gyűlnek a bejegyzések a hulladékszállítással kapcsolatban, amelyekben többnyire kritikát fogalmaznak meg.
A legtöbb panasz arra vonatkozik, hogy egyes helyekről nem szállították el a szemetet.
Ennek többféle oka van. Az egyik, ami a leggyakoribb, hogy a lakosok nem rakták ki időben kukáikat – tudtuk meg. A másik, hogy olyan szolgalmi utakra, zsákutcákba, járatlan területekre helyezik ki a tartályokat, ahova csak az megy be, aki ismeri a terepet. Vagy például, ami a legfélrevezetőbb lehet, hogy az ingatlantulajdonos nem arra az utcára teszi ki a kukát, amire szól a szerződése, hanem oda, ahol egyébként is ki-be jár. Tipikusan ilyen az Uzsoki utca zsákutcája, ahol a házaknak a címe és bejárata a Domb utca, amit nem használnak. Ez éppen egy olyan példa, ahova a bejelentést követően visszament a szolgáltató pótolni a mulasztást, és legközelebb már fogják tudni, hol keressék a kukákat. Ugyanis, ahonnan a megadott telefonszámon (06 80 353 353) jelezték a lakosok a problémát, oda az FKF dolgozói visszamentek kiüríteni a tele maradt kukákat, szó nélkül, hiszen várható volt, hogy ilyen esetek elő fognak fordulni egy darabig.
Bár az FKF munkatársai már októberben elkezdték az ismerkedést Budaörs kukakihelyezési szokásaival – ebben a régi BTG-s dolgozók segítettek nekik -, még nem ismernek minden trükköt. Az, hogy néhány hét, mire átállnak és mindenhonnan döccenő nélkül elszállítják a hulladékot, természetes folyamat, ennyi időre igazán türelemmel lehetnénk, ha három és fél évig kibírtuk az ÉTH kisebb-nagyobb, de szinte folyamatos mulasztásait. Ráadásul kifejezetten reményteljes a helyzet, mert mostantól hét szemetestartály-ürítő járat helyett kilenc dolgozik Budaörs területén.
„A Maros közben reggel 6 órakor vitték el a szemetet. Sokan nem tették a kukát, mivel eddig 2 óra körül vitték el a kommunális szemetet. 9 órakor újból végig mentek az utcán és kiürítették a későn kirakott kukákat” – számolt be valaki a megoldásra törekvő intézkedések egyikéről.
Az Orgona utcai tapasztalat konkrétan így szól: „Beszéltem velük, reggel 5 körül fogják vinni és már vasárnap este tegyük ki inkább.”
„Fátyol utcából hajnal 6-kor vitték el. Mi meg utána raktuk ki, és még több szomszéd is. De később jött egy kis teherautó és kiürítette a kukánkat. Sajnos, mi nagyon ritkán kapunk itt infót a változásokról. De semmi panasz, mert biztos tudták, hogy ez lesz az elején, és jött a “mentő sereg.” Köszönet nekik hogy ilyen flottul megoldották. Mi pedig előző este kitesszük ezután a kukákat” – itt is hasonlóan oldották meg a problémát.
Egyéb pozitív élményekről is volt, aki beszámolt, ilyen például: „Használták az emelőt és nem kézzel öntötték, így a tartály ki is ürült, nem maradt benne semmi, és nem is szóródott mellé.”
„Megnéztem az FKF honlapot, és van pár hasznos infó. Ami talán a legfontosabb:
’Kérjük, hogy tartályaikat, illetve többlethulladékos zsákjaikat – az önkormányzat rendeletével összhangban – az eddig megszokott ürítési napokat megelőző estétől másnap reggel 5 óráig, lakótelepi övezetekben reggel 6 óráig szíveskedjenek az ürítéshez kikészíteni a fenti időponttól kezdődően!’” – a fenti időpont pedig a szolgáltató első ürítési napja, azaz 2022. január 3.
„Ez a lényeg! Nekem is itt maradt, de ez az én hibám” – reagált valaki, aki ugyanebbe a hibába esett, de nem mást hibáztat miatta.
„Túl korán viszik a szemetet, nem vagyunk mi ehhez szokva!” – írja viccesen az egyik hozzászóló, és igen, nem vagyunk ehhez szokva, pedig ez a normális verzió, éppen azért, hogy például hétfő reggel 8 órakor ne araszoljon csúcsidőben a kukásautó a főúton, mögötte felhalmozódó kocsisorral, ahogy megszoktuk.
És sokan arra hivatkoznak, hogy nem kaptak tájékoztatást, azért nem rakták ki időben a kukájukat: „Nincs ezzel baj, hogy reggel 5 órakor viszik el, csak éppen a lakosságot értesíteni kellett volna erről levélben és nem online formában”- pedig ez régen is úgy volt megadva, hogy reggel bármikor jöhetnek, előző este 8-tól már ki lehet rakni a kukát az utcára, ha valaki nem akar emiatt felkelni hajnali 5-kor.
Hogy ki kapott, ki nem kapott vagy ki fogta össze a karácsonyi áruházi kínálat prospektusaival az FKF tájékoztató szórólapját és dobta ki azzal a lendülettel a sárga kukába, amint kivette a postaládából, utólag már nem lehet visszakövetni. De azt semmiféleképpen nem lehet mentegetőzésnek elfogadni, hogy a város honlapján sosem tájékozódik lakóhelye dolgairól az, aki ugyanakkor a Facebookon tájékoztatáshiányról panaszkodik. Régen az ilyenre azt mondták volna az öregek: „Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna!” Ami gyakorlatilag nyílt lehülyézést jelent. De régen az emberek óvatosabbak voltak, inkább leplezték tájékozatlanságukat. Ma már senkit nem érdekel, hogy milyen módon blamálja magát, így ez az eredménye, hogy a legtöbb témában csak az elégedetlenkedés, a mások hibáztatása és a felháborodott védekezés olvasható a közösségi oldalakon.
„A szomszédét se vitték el valamiért, nem itt írogatott, telefonált. Kis idő múlva jött egy kukásautó, elvitte. Majd jött az, aki kihagyta és kereste a bibit. Nagyon kedves volt és udvarias. Ajánlom az elégedetlenkedőknek magukba szállni és ott orvosolni a problémát ahol kell.”- ez a hozzászólás sem volt népszerű, pedig igaza van írójának.
Egyébként van még néhány szabálya a kukák kirakásának, és senkit nem ment fel a tájékozatlansága az alól, hogy ezeket kötelezően be is tartsa.
Például a kukát kirakni csak úgy lehet, hogy rendesen le lehet csukni a fedelét, vagyis csak annyira szabad megtölteni, hogy lecsukható legyen. Azonban ennek érdekében tilos beledöngölni, tömöríteni, ami kidudorodik belőle. Hanem erre való a megvásárolható zsák a többlethulladék számára, amit a kuka mellé lehet kirakni. Ha pedig télen esne a hó, kötelesek lennénk a kuka és az úttest között legalább egy méter széles átjárót kilapátolni.
Nincsenek ezek az információk sem titkosítva, el lehet az egész szerződést is olvasni, amit Budaörs Város Önkormányzata az FKF-fel kötött. Még ha nem is túl szórakoztató. De nagyon kevesen vannak, akik mellett áll egy Jedi mester és minden írott és íratlan szabályt megtudnak tőle utánajárás nélkül.
Kapcsolódó cikkünk: https://budaorsinaplo.hu/a-fokefe-gondoskodik-januartol-budaorson-is-a-szemetszallitasrol/