Német hangszergyár (Sonor) termékeiből nyílt tegnap kis tárlat a Jakob Bleyer Heimatmuseumban. Az „Egy ütős kiállítás – Német dobok az NDK-ból” című időszaki kiállításon a ceglédi Dobmúzeum alapító igazgatója, Kármán Sándor gyűjteményéből többek között öt dobszerelés is helyet kapott. A járványhelyzet miatt rendhagyó módon lezajlott megnyitónak kedvezett a szép, langyos, napos idő, mivel a beszédek és a zenei műsor odabent zajlott, míg az érdeklődők kint, egy képernyőn nézhették azt.
Gajdos-Frank Katalin, a múzeum igazgatója vezette fel a megnyitót, szavaival a ceglédi Dobmúzeumot méltatva, ahonnan a most kiállított darabok érkeztek. A Heimatmuseumtól kevésbé megszokott témájú zenetörténeti kiállítás létjogosultságára több magyarázattal is szolgált. Egyrészt az, hogy német gyártmányok, másrészt hasonlóan bántak el a Sonor céggel és Magyarországgal a történelem viharai, különösen a második világháborút követő szovjet intézkedések. S igencsak szoros a kötelék ezekkel a hangszerekkel amiatt is, hogy a beat-korszakban ezek voltak azok, melyek elérhetők voltak Magyarországon a zenészek számára.
Mielőtt Kármán Sándor elmondta volna megnyitó beszédét, Alex Torres perui gitárművész zenélt, majd a múzeumalapító, aki szintén zenész, latin-amerikai kongó dobokon kísérte annak játékát. A kiállítás kalauzaként Kármán Sándor a Sonor-gyár történetén kívül röviden összefoglalta a kiállított dobok által megélt időszak zenei mérföldköveit is, a magyar Ki Mit Tud-on és a Táncdalfesztiválokon át a vietnámi háború ellen tiltakozó amerikai Woodstockig, amely megmutatta a rockzene erejét is, mely a politikán is felülemelkedik.
Különlegessége a kiállításnak, hogy helyet kapott benne az egyetlen olyan dobszerelés is ebből a korszakból, melynek ismert a tulajdonosa. Barabás Botond lánya a közelmúltban ajánlotta fel a Dobmúzeumnak néhai édesapja hangszerét, így az volt használójának életrajzával együtt tekinthető meg.
A megnyitó beszédeket és műsort az érdeklődők az udvaron, a szaletliben felállított monitoron követhették figyelemmel. A megnyitó után a kis kiállító teremben négy-öt fős csoportokban maximalizálták a látogatók jelenlétét, illetve a rendezvényen kül- és beltéren egyaránt maszkot kellett viselni, valamint be kellett tartani az emberek közti másfél méteres távolságot is.