A Mátrix Suliban az idei tanév lezárásával egyidőben már a jövő évire is készülnek. Az eddig tapasztaltak alapján újra fogalmazzák irányelveiket, melyek alapjaiban nem változnak, a gyermekközpontú és élményalapú oktatás a legfontosabb. Bemutattak két új pedagógust, Hegyaljai Tündét és Mózes-Mráz Katalint, akik már alig várják, hogy lelkesedésüket, kreativitásukat a tanításban teljesítsék ki itt az iskola szabad légkörében.
Az iskola legfőbb küldetése, hogy az életre nevelje a gyerekeket. „Interaktív oktatással, sok csoportos feladattal a gyerekek kreativitását és kommunikációs, valamint együttműködési képességét fejlesztjük elsősorban” – mondta Weith Katalin, a Mátrix Suli fenntartó képviselője – „célunk, hogy jó problémamegoldó és felelősségteljes felnőttekké váljanak az itt tanuló gyerekek” – tette hozzá. Ehhez pedagógusaik egy nyár végi továbbképzésen megismerkednek majd az Életrevaló programmal is, ami – az iskola szemléletével egybehangzóan – arról szól, hogy olyan készségeket fejlesszen a gyerekekben, ami őket a bizonytalan jövőben is stabilan tartja.
A Mátrix Suli nem alternatív iskola, de azok minden előnyével rendelkezik. A NAT-ra épül az oktatás, azonban a pedagógusok saját módszereikkel taníthatnak. Jellemző, hogy a digitális eszközök használatát is tanítják, illetve azt, hogyan lehet ötvözni az emberi tényezőkkel, mert ez a kulcsa a fejlődésnek. Az osztályok max. 15 fősek, de még vannak szabad helyek a budaörsi iskolában, illetve év közben is bármikor át lehet jelentkezni, bármelyik évfolyamra.
Az épület saját tulajdonú, ami hosszútávú biztonságot nyújt. Nemrégiben készült el a játszótér az udvaron és az elkövetkezendő években sportpályák is lesznek. Fejlesztő és gyógypedagógus is dolgozik itt.
Mózes-Mráz Kata jövő tanévben az elsős osztályt viszi majd és alig várja, hogy a Mátrix suli szabad légkörében terelgesse a kicsiket a tudás útjára. Legfontosabbnak azt tartja, hogy felkeltse a gyerekek kíváncsiságát, hiszen csak az érdeklődő gyerekek képesek a tanulásra. „Ha csillogó tekintetű gyerekeket szeretnénk, akkor semmi más célunk nincsen, csak hogy motiválva tartsuk őket” – mondta.
Egyben ő lesz az új vezető pedagógus. Feladata ebben a minőségben a tanári közösség összetartása, a pedagógusok tapasztalatcseréjének koordinálása – mert a közös gondolkodás többet ad. A Tanítóképző Főiskolán végezte el a német szakot, azóta tanít. Elmondta, sokszor kellett már a tanítás módszerein változtatnia, hiszen a világ változásával szemben alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz, ezért azt vallja, a mai világban élethosszig tart a tanulás a tanárok számára is, különben hiteltelenné válnak. Ilyen például, ha felismerik, hogy a mai gyerekek már a felnőtteknél jobban kezelik a digitális eszközöket, s mivel ők leginkább azokon a felületeken mozognak, abból az irányból is motiválhatók, például óra végén önálló kutatómunkára az interneten. Ahogy fogalmazott, digitális írástudókká kell nevelni a gyerekeket, hogy észszerűen használják a modern kor lehetőségeit. Nem tudjuk ma még, hogy a mostani gyerekeknek milyen munkaköreik lesznek, éppen ezért azokat a készségeket kell kialakítani bennük, amelyekkel talpraesetten, a problémák könnyű felismerésére és –megoldására lesznek képesek, mert akkor bárhol megállják majd a helyüket. „A munkám a hobbim és szerintem szenvedély nélkül nem is lehet űzni ezt a szakmát” – vallja Kata.
Hegyaljai Tünde – bár tanító és fejlesztő végzettségű -, de mint művész (festő és nemezelő népi iparművész) hatalmas szívvel és lélekkel veti bele magát a tanításba, ahol minden idegszálával azon munkálkodik, hogyan tudja átadni az iskolai tananyagot elsősorban a képzőművészet eszközeivel. Oktatott már felnőtteket is, de most érzi úgy, hogy jó helyen van, mert elsősorban gyerekekkel szeret foglalkozni. „Ebben az intézményben minden adott, hogy nagyszerű iskolát lehessen benne működtetni” – állítja.
Tünde a negyedik osztályosok tanítója lesz szeptembertől. Egyéni stílusú festőművészként nincs híján a kreativitásnak és a látásmód bővítő módszereknek – természetesen ki is viszi a gyerekeket bodzavirág és vadrózsa nézőbe, amikor arról tanulnak – többirányú ismeretet adva, egységben nyújtva az ismeretanyagot – tantárgyi integrációval. „Az örök tanulás, és az örök megújulás híve vagyok”- jellemezte önmagát. Nemrég beiratkozott a gyermek kultúra mesterpedagógus szakra, hogy még gazdagabb tárháza legyen ehhez.